Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 1574 ggr
Ljungåsen
3

Död ödla i Vitakraft-hö

Läste i Aftonbladet om en kvinna som hittade en död ödla i sitt marsvinshö. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/WLqpOr/skulle-mata-marsvinen--hittade-dod-odla Höet var från Vitakraft. Det är alltså färdigförpackat, importerat hö, som man kan köpa i mataffären. Inte precis det bästa hö man kan ge sina marsvin. Mest spännande är att kvinnan trots detta är nöjd med Vitakraft, och tänker fortsätta köpa deras hö.

[Wijnja]
0

Oj inte trevligt

Ljungåsen
0

Inte ett dugg. Att det fastnar djur när man skördar hö är inte alldeles ovanligt, men man tycker ju att det borde upptäckas innan höet packas. Speciellt när det är så små påsar som Vitakraft-höet packas i.

[Wijnja]
0

Jag brukar få fågel fjädrar i hött

Ljungåsen
0

Inte så kul det heller. Jag har aldrig fått med något sånt i höet.

[Wijnja]
0

Inte trevlig städade burarna då hittade jag pinnar

GuineaGirl
1

Jag har vid några tillfällen hittat döda ödlor i höet. De var små, torkade och platta. Marsvinen tog ingen notis om dem överhuvudtaget.

Vid ett par tillfällen har marsvinshöet även innehållit döda ormar.  Marsvinen var helt obrydda även för dessa. Själv tycker jag att ormar är mycket värre. En orm var rätt stor och jag fick spel när den for ur höpåsen och ner i buren.

Det har då varit fråga om: Hö för smådjur, ekologiskt odlat från Lissma gård, bestående av timotej, ängsvingel och ängsgröe. Jag köper detta hö från olika zooaffärer i trakten och har inte haft en tanke på att byta hö eller kontakta tidningarna.

Någon gång har jag påtalat det inträffade i en zooaffär. Butiksägaren menade då att höet ändå är tjänligt, men att detsamma inte gäller vid döda däggdjur i höet.

[Wijnja]
0

Köper hö från lissma

[Wijnja]
0

Inga ormar än så länge

Ljungåsen
1

#6 Fy för ormar i höet. Precis som du fått höra så är det inte farligt med döda djur i höet, men äckligt är det förstås. Värre är det om det finns döda djur i hösilage / ensilage. Det kan leda till bakterietillväxt och botulism. https://www.agria.se/hast/artiklar/sjukdomar-och-skador/botulism-och-hosilage/ Att du inte sprungit till tidningen med "nyheten" om döda djur i hö talar till din fördel, tycker jag.

[Wijnja]
0

Blä för ormar

axa
2

Är inte så konstigt att hon inte lägger så stor vikt i saken. Djur finns överallt och ibland råkar de komma med i packning av hö, hösilage, osv. Det är ju ingen som medvetet lägger i döda djur, och att kolla vartenda strå innan packning skulle inte vara hållbart för någon. Det bästa man kan göra i en sådan situation är att gå tillbaka dit man köpte sitt hö och be om nytt - man visar det döda djuret och erbjuder även att återlämna det kvarstående höet. 

Som hästägare dyker det ibland upp olika döda djur i de stora silage-balarna. Då är det bara att kassera höet och ta nästa bal, från samma skörd och leverantör.. Hittar lite allt möjligt till och från. Sist var det en massa frigolit i höet. Inte blir man sur och bojkottar bonden till dem balarna för de, det är ju inte bonden som tryckt i frigoliten i skörden. Det var till att höra av sig till återförsäljaren och sedan öppna en ny fin bal istället :)

Är man rädd för detta, så är det så enkelt att bara gå igenom allt hö man köpt innan något ges till djuren.

[Wijnja]
0

Vad tycker ni om lusern ska man ge eller inte ge

Ljungåsen
1

Lusern är det svenska namnet på alfalfa. Det innehåller alldeles för mycket kalcium för ett vuxet marsvin.

[Wijnja]
0

Tack snälla du använder inte sånt

Åsna
0

Vi har eget hö och ja, ibland kommer det med icke önskvärda saker. Hittade en torr mus när jag skulle ge hö till marsvinen en gång. Sånt händer.

[Wijnja]
0

Oj

[Wijnja]
0

Nu för tiden hittar jag bara pinnar i hött