Söker alpacahane
Hej! Jag söker efter en renrasig alpacahane att låna (alternativt lämna bort min hona) för att betäcka min renrasiga alpacahona med nu under våren. Målet är att få fram trevliga ungar med bra temperament som ska passa för både kel och utställning. Ungarna kommer även bli reggade i smf. Vi finns i nordvästra Skåne mvh Lina och Netty
Vill du låna en Teddy hane så har jag en
#1 Är han renrasig? Vore kanske aktuellt till min teddyhona i framtiden 🙂
Nej han har ingen stamtavla jag pratade ihop med en icke renrasig med en skinny fick en lakeland
#3 Oki
Någon mer som har hane? 🙂
Vad sägs om att läsa igenom den här tråden igen? Tycker du verkligen att du på en månad har skaffat dig den erfarenhet som krävs? https://marsvin.ifokus.se/discussions/5a4b44d5ce12c4703e005405-avel-marsvin Det behövs inte fler marsvin framavlade av folk som bara tycker det är gulligt med ungar. Jag tycker det låter extremt oseriöst alltihop.
#6 Tycker det är elakt att bara ta för givet att jag är oseriös, jag är inte alls ute efter att få fram gulliga ungar? Jag vill få fram friska och rastypiska ungar för seriös utställning, marsvin är mitt stora intresse. Jag har helt renrasiga marsvin med stamtavla, jag har koll på att de inte har satin osv i släkten för att undvika satinsjuka. Jag har inte tex köpt två gulliga marsvin från en djuraffär för para ihop DET är extremt oseriöst. Jag har personlig kontakt med veterinär om något nånsin skulle hända med något av mina djur. Jag läser flera gånger om dagen för att skaffa mig erfarenhet. Jag har börjat ta kontakt med uppfödare för att leta mentor för stöd och tips. Jag hade läst fel på att bäckenet växer igen osv. men vet nu att det bara är en myt. Jag är inte någon tioåring som är inne i nån "period" och fått för mig det här eller något sånt. Detta har jag tänkt på i flera år och haft marsvin så länge jag kan minnas. Förlåt för lång text.
Det tar långt tid lära sig avel jag är inte där än lite erfarenhet Har jag ser avel är mer negtativ än positiv mer risker än inte några risker
Det finns uppfödare som kan hjälpa till dem brukar oftast har erfarenhet jag trorcpå dig ge inte upp alla är inte bara för avlandes skull om hon nu i framtiden vill bli uppfödare då finns det mål
#7 Och hur vet du att din enögda alpackahona är rastypisk och lämpligt avelsmaterial? Jag tycker det räcker fint att läsa vad du skrivit här på forumet för att dra slutsatsen att det inte är speciellt seriöst, tyvärr. Det går utmärkt att ha marsvin som sitt stora intresse utan att syssla med avel bara för att.
Då tror jag du har misstolkat något eller att jag utryckt mig dåligt, skulle aldrig avla bara för att, bryr mig jättemycket om mina djur.
Har köpt mina marsvin hos en uppfödare och min teddyhonas båda föräldrar är svenska champions så då tror jag de är ganska rastypiska, men jag kanske förstått det fel.
Om föräldrarna till teddyn är champions så är de säkert rastypiska. Det gör att sannolikheten att teddyn också är hyfsat rastypisk borde vara god, men det vet du ju inte förrän hon blivit bedömd själv av någon som kan avgöra sånt. Samma sak gäller ju alpackan också. Jag tror det kan vara klokt att fundera på hur du uttrycker dig, om du vill framstå som seriös.
Jag har anmält teddyn till utställning
Alpacan kan tyvärr inte ställas ut på grund av sitt öga, men jag ska se till att uppfödare alternativt domare på utställning kan kolla på henne, hennes skada är ju inte ärftlig
Oj vad tråkigt oj vad kul din Teddy va fin
#14 Ååh tack, hoppas det går bra 🙂
Fattar inte varför folk är så negativa? Har du en dröm om att driva uppfödning ska du såklart få göra det!
Jag hade tagit kontakt med rutinerade uppfödare på resp ras, och bett dom kolla om dina marsvin är rastypiska. Kanske också köpa/låna marsvin från dom att avla med.
Lycka till!
#16 Tack för ditt stöd, vad glad jag blir av att få tips! Gjorde min dag mycket bättre 🙂
Klart har man ett mål så ska man satsa på det
Jag tycker i all fall om dina djur ska bli kul få se vad du får sen
#19 Tack!
#6 Varför är du så otrevlig? TS låter väldigt mycket mer påläst och seriös än de flesra som vill börja avla. För det första ställer hon frågorna INNAN hon redan satt ihop marsvinen, bara det är unikt. Och hon pratar om rasavel där finns inget överskott av marsvin och ett betydligt bättre skyddsnät än om man tar två random djuaffärsdjur sätter igång att producera marsvin som tyvärr är det vanlga sättet att starta på. Upplysningsvis är inte heller enögdhet pga. olycka ärftligt så varför skulle den honan vara så olämplig? Dessutom har TS mångårig erfarenhet av marsvin dock ej avel vilket är ett plus också. Därmed inte sagt att hon har mycket att lära.
Till TS i marsvinsvärlden lånar man inte djur av varandra. Smittrisken är för hög framför allt. Om man vill avla får man liksom hålla både hanar och honor. Jag skulle absolut inte låna ut hanar till avel. Har gjort det några fåtal gånger men det händer absolut inte igen. De flesta uppfödare har samma tänk tyvärr. Så köp avelshane istället. Välj en rasmässigt bra reggad kille.
Finns bra Teddy hanar till avel kolla med en uppfödare så kan du nog få köpa en
Klart du ska använda dina honor till avel om du vill inget tvång har honor som har gått i avel tyvärr inte kan gå mer på grund äggstockcystor passa på medan du kan
En med uroinsten det skulle jag nog inte satsa på ett öga mindre är ingen genetisk sjukdom utan en skada
#21 Tack så mycket för svaret! Ska tänka över beslutet noga när det gäller att skaffa egen hane
#24 Tack
Har du fått kontakt med en uppfödare som kan råda dig?
Det låter som om du väldigt gärna vill avla. Du har läst på och det är bra. Tyvärr är det väldigt mycket som ska till för att man ska kunna driva seriös rasavel. Det har jag förstått av allt jag läst här och hört från uppfödare.
Ibland går det snett när en hona är dräktig eller när ungarna föds. Det är viktigt att vara beredd på det. Ibland blir ungarna små (om kullen är stor) och de måste kanske stödmatas för att klara den första tiden. Ibland är någon unge ändå för svag för att klara sig. Tyvärr händer det att honan får komplikationer och i värsta fall dör. Har du nära till veterinär? Finns det en vet-klinik med marsvinskunnig veterinär inom räckhåll? Det är viktigt att du snabbt kan få hjälp av en veterinär eller en mycket erfaren uppfödare, om det skulle behövas.
Jag vill inte måla upp en alltför svart bild. Det är säkerligen givande att avla också. Se bara till att du har en plan du följer och, viktigast av allt; skaffa dig en mentor och ta det steg för steg! Du kanske kan få hjälp att planera aveln. Fråga dem som har hållit på flera år hur det är och vilka nybörjarmisstag de gjorde! Marsvinsuppfödare är oftast mycket generösa med goda råd och stöd.
Du skulle kanske kunna få besöka en uppfödare med dräktiga honor och/eller alldeles nyfödda ungar - en uppfödare som tar sig tid och visar och berättar för dig om dräktighet, själva födandet och hur det är att sköta nyfödda marsvin? Kanske har du redan gjort det?
Lycka till med planerandet!
Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare
Nyfiken hittade du nån hane