Mitt marsvin har torr hud
Jag har två marsvin på 3 år som är lika pigga nu som när jag köpte dem men en av dem har haft torr hud bakom ena örat i några månader men det har inte blivit sämre (har kollat hela henne flera gånger för att försäkra mig om att det inte är mer än just bakom det örat) Men nu idag när jag undersökte grisen så såg jag att hon var väldigt torr bakom det örat och även röd just där det var som torrast. Kollade över henne och såg att även andra örat hade "drabbats" nu. Kollade över hennes mage och nu var hennes bröstvårtor också torra. Det har kommit på väldigt kort tid. Hon tappar lite hud (små flagor alltså) och blir irriterad när man tar på det torra men annars så mår hon prima. Hon äter, dricker och springer runt som vanligt. Hon kliar sig inte en massa heller så har därför inte reagerat men nu när det ser värre ut (trots att det inte märkt på henne) så vill jag hjälpa henne för hon är min bäbis. Har sökt för detta en gång innan och det jag fick då var en spray för Ohyra men det gjorde ingen direkt skillnad. Har ni några tips? Kan man använda hydrokortison eller fungerar inte det för deras hud? Borde jag bada den i ohyreschampoo? Väldigt tacksam om någon kan hjälpa Tacksam för svar Ida och grisen Müsli
(OBS! Jag är inte expert på marsvin, har aldrig haft marsvin)
Torr, rött, flagnande hud låter lite som eksem. Har du gett henne något nytt sedan när hon började bli torr bakom ena örat? Nytt strö, nytt tvättmedel till tyggrejer, nytt rengöringsmedel, ny mat, något nytt i rummet som hon bor i?
Man ska inte använda preparat med kortison utan att ha varit i kontakt med veterinär, eller läkare för människor. Dels kan det som finns i egenvården på apotek vara för starkt så att du behöver recept samt så kanske inte marsvinet tål att råka slicka i sig av det när hon tvättar sig.
Mjukgörande/återfuktande för djur däremot ska inte vara något fara ex. Tasssalva eller Aptus Derma Gel. Vissa babyoljor kan gå bra att använda också men det får inte vara tillsatser och konserveringsmedel i, måste vara så rent med olja som möjligt (använd ej matolja) men det är lättare att använda paraffinolja istället som är för djur - dock är den tänkt som laxeringsmedel men det fungerar att ha på huden och är inte farligt om ett djur får i sig (https://www.apoteket.se/produkt/paraffin-flytande-vet-apl-oral-losning-300-milliliter-flaska-241530/). Kan finnas andra preparat eller livsmedel som man kan använda, typ aloevera-grejer(?) som man också kanske kan använda men jag har inte koll på sådant dock.
Tack så jättemycket för ditt svar! Jag har inte bytt något i grisarnas bur. Har inte tänkt på att det kan vara problemet…men så kan det ju kanske vara! Men de har bott i buren i nästan 3 år nu och det är först för några månader sen som detta kom. Men eksem kan ju komma från ingenstans i vissa fall! Tack för tipsen! Jag ska införskaffa lite sånt och ringa till veterinären imorgon och se vad han säger. Tusen tack!
Smörj in med matolja
Finns det en veterinärklinik du kan ta dig till där de är bra på marsvin?
Vad sade veterinären som skrev ut medel mot Ohyra att han/hon trodde att det var?
Om det bara är torr hud som är problemet kan Munkens bisalva hjälpa. Jag smörjer torra tassar med den. Den innehåller bara naturprodukter. Säljs i hälsokostaffärer. Många använder försvarets hudsalva till torra tassar. Den säljs på apoteket.
Är det någon åkomma, som eksem eller något annat bör en veterinär undersöka ditt marsvin.
Du ska inte använda salvor som innehåller något starkt, som kan göra ont värre, (huden är ju redan irriterad) eller som marsvinet kan få i sig . Kortisonsalva ska du absolut inte använda. Kortison är starkt och inget som ett marsvin bör slicka i sig. Det tränger in genom huden också, så låt det vara. Jag har använt hydrokortison från apoteket på mig själv mot klåda. Det var inget jag ville använda mer än nödvändigt och det hettade i huden när jag smörjt in det. Ditt marsvin kliar sig ju inte, eller hur?
Kan du ta ett foto och lägga upp i tråden, så kanske någon som ser det känner igen hudproblemet och kan tipsa om vad det kan vara.
Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare
Spontant tycker jag att det låter som någon sorts svamp. Liknar det bilderna i länken nedan? http://www.guinealynx.info/fungus.html
Jag tycker också att det låter som svamp. Kolla upp det.
Tack alla för era svar! Jag har också funderat på eksem och/eller svamp När jag var hos veterinären så var det inte så illa så han sa att det kunde vara kvalster (om jag kommer ihåg rätt). Men han sa att när det är så lite och det inte påverkar henne så gör man inte så mycket. Nu är det mer irriterat. Detta kom som sagt över natten. Tog denna bild igår kväll. Det ser mycket rödare ut än vad det är eftersom jag har på blixt men det är ändå rött.
Hon kliar sig inte. Sällan jag ser mina svin klia sig. Så därför blir jag lite tveksam mot eksem eftersom det kliar mycket. Svamp kliar ju inte riktigt så… Ska ringa till veterinären alldeles strax och höra
P.s hennes hud ser kletig ur och pälsen är lite klumpad för att jag tog på Aloe Vera! Så det är inte klet från henne utan det är bara matte.
Aj. Det ser inte behagligt ut. Låter som en mycket bra idé att ta kontakt med veterinären.
Håller med #10 skulle ta en sväng till veterinären igen för att se vad hen säger. Bara återfuktande kanske inte kommer att hjälpa…
Det ser väldigt makabert ut på bilden. Men det ser inte riktigt lika illa ut i verkligheten men ska ända ringa om grisen. Veterinären öppnade tydligen vid 4 så ska ringa då. Är bara glad att hon är pigg och glad och inte har ont. Har inte sett några tecken på att hon märker av det iallafall. Tack för era tips och svar!
Lite rädd att det är Ringorm som ju är svap. Lossnar pälsen på det angripna området? Jag skulle nog gåtill vet.och kolla upp det.
Ser ut som sellnick
#13 det har bara satt sig bara på ställen där det inte finns päls. Hon är väldigt torr på bröstvårtorna också men hon har inte tappat något hår på något ställe. #14 jag ska kolla upp sellnick!
Hade sellnick då såg dem ut så
Jag ringde till veterinären och han sa att jag skulle använda lite jodopax och om det inte fungerade så skulle jag komma in med henne för då var det någon form av parasit Tack alla för råd och hjälp
Det funderar inte vart bort du
Ring mälarens smådjursklinik
#20 jag bor långt från Mälaren Jag ska testa med jodopax för det kan vara så att hon bara har eksem eller lite irriterad hud men blir det ingen skillnad alls på 2-3 dagar så ska jag ringa veterinären igen tänkte jag
Oj så synd man kan bara ringa rådfråga
Kliar hon sig överallt
#23 hon kliar sig inte alls. Såg nu att hon tappat hår på magen (det hade hon inte igår!) Ringde till veterinären igen och han sa att det nog förmodligen var skabb då så han skulle skriva ut ett recept till mig
#24 Skriver veterinären ut recept utan att ha tittat på marsvinet? Det är viktigt att man behandlar rätt sak.
Jag frågade om jag skulle åka in med henne men han sa att han skriver ut ett recept så borde det bli bra :) Vi får hoppas på det!
Oj sellnick inte kul glöm inte sanera bara
Stakars dig hade samma två gånger
#25 som jag förstod det så skulle han göra det eller kolla om han hade något. Han är väldigt duktig och har behandlat mitt andra svin väldigt bra. Han skriver bara ut ett sånt där läkemedel som dödar parasiter. Sånt läkemedel som är ofarligt om det inte skulle vara det. Typ som om man själv skulle ta lus-schampoo om man inte har löss eller om man ger en hund ett avmaskningspiller trots att de inte har mask :)
#28 åh vad tråkigt! Löste det sig för dina grisar och dig?
#29 Du får gärna tala om vad du får utskrivet. Det är helt klart olika mediciner som behövs beroende på vad det är som är problemet. Risken är ju att marsvinet behandlas för fel sak, och i så fall får lida i onödan. Inte nödvändigtvis för att behandlingen i sig är farlig, men för att den inte hjälper mot problemet som hon har.
#31 förstår vad du menar och självklart vill man behandla rätt sak men det jag får är nog väldigt universalt. Jag litar på min veterinär för han har hjälp mig mycket förr och är väldigt duktig :)
#32 Vad jag försöker säga är att det inte finns något universalt som verkar mot både sellnic (marsvinsskabb) och svamp.