Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 2315 ggr
fulfisk
0

min teddyflicka har mjäll!

Hur blir man av med det?

parsley
1

Enden mjällschampoo för människor brukar hjälpa mjälliga teddymarsvin. Enden finns i livsmedelsaffären.

[starlights]
0

Head & Shoulders mjällschampo fungerar också bra=)

paronskrutten
0

skulle aldrig i livet använda head and shoulders på mina grisar

Helena

[starlights]
0

#3 Kan du inte skriva varför också?

Abico
0

När jag köpte Greta så sa Irene att hon badade alla teddysarna/ rexarna som (dom flesta) hade mjäll i något shampoo från Veterinären. Vet dock inte vad det var.

Det är vanligt med mjäll på rexar och teddys, eftersom man avlar fram tät päls, så blir det tätt och mjälligt därinunder.

Hanna 

Sandra-B
0

Jag använder Fungural (från apoteket) till mina när de har mjäll och Enden i förebyggande när de "bara" ska badas. Funkar kanon här.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

vidar_valkyria
0

#3 Undrar jag med?

paronskrutten
0

Jag använder det inte ens på mig själv, det är otroligt miljöfarligt.

Helena

fulfisk
0

Fungural alltså… Hur ofta bör hon badas då?

Sandra-B
0

**Det beror på hur mycket mjäll där är, här brukar det räcka att bada dem en gång eller eventuellt två med en veckas mellanrum.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

[starlights]
0

#8 Och vad har du för belägg för det?
Antar att du kanske syftar på artiklen som idipidi länka till i en annan tråd… http://www.aftonbladet.se/nyheter/article208183.ab

Men om man läser HELA artiklen så står det:
"- Om man verkligen behöver ett mjällschampo så kan man höra efter på Apoteket, de har mjällschampon utan zinkpyrition. De innehåller ett annat ämne som inte heller är bra men det är bättre, säger Mikael Karlsson."

Så om du har något bra förslag på ett mjällschampo som inte är skadligt för naturen, så säg då vilket det är istället för att säga vilka som är dåliga.

Och som sagt, jag tror inte att om nu Zinkpyrition skulle vara "otroligt miljöfarligt", så skulle det inte få säljas i Sverige.

Head & Shoulders fungerar som sagt jätte bra mot mjäll på marsvin, sen är det ju upp till var och en om man vill ha mjäll på marsvinen eller inte.

parsley
0

Funderar på om man ka ta bort mjällen med hjälp av kraftig tape? Linda en bit brun pakettape runt fingrarna med den klistriga sidan ut och dutta på mjällen så de fastnar på tapen. Eller testa någon form av dyrare Aloe Vera schampoo. Det fungerar mot mjäll och svamp i hårbotten hos människor i alla fall.

paronskrutten
0

Jag har inte läst den tråden eller kollat länken. Hur är det med aspartam då? Cancerframkallande nervgift, är inte det farligt? Jo, och ja, det säljs i Sverige i vår äääälskaaaade coca cola light.

Dessutom: Störs marsvinen av mjäll?

Helena

Abico
0

#13 - Mjäll kliar, men det gör head and shoulders också, iaf. på mig. Och jag tror ju inte jag är känsligare än grisarna ;P

Hanna 

FeliciaS
0

Head & shoulders är "starkt" eller hur man nu ska uttrycka det, och marsvin är ganska så känsliga djur. Jag skulle aldrig få för mig att använda det till dem, även av samma anledning som Paronskrutten.

#11 Det är många otroligt farliga produkter som säljs i Sverige ska du veta ;) Bara radioaktivt avfall från kärnkraftverken med sin absurt långa halveringstid är ju katastrof :O

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

paronskrutten
0

Okej, tack, Hanna, visste inte att mjället kliade, mina grisar har det inte, så jag har inte bekymrat mig för det, tack för infon :)

Helena

[starlights]
0

#13 För att du ska få cancer av aspartam så måste du får i dig stora mängder.
Allt nu för tiden är ju cancerframkallande, är det inte chips så är det rött kött o.s.v
Men det äter ju förstås inte du, eftersom du verkar vara rädd för allt media säger är cancerframkallande.
Visst aspartam kan säkert vara cancerframkallande, men om det var så farligt som du framställer det, så skulle det inte få säljas!

[starlights]
0

#14 Jag har använt head & shoulders på mig själv några gånger också, när vi inte haft något annat hemma. Men jag har inte haft några som helst obehag av det.
Marsvinen har inte haft det iheller, då hade jag ju inte fortsatt att använda det!

#15 Vad har du för belägg för att marsvin skulle vara "känsliga" och må dåligt av att badas med människor schampo?
Vad är det som kan hända när man badar i head & shoulders?
Kan du svara på det, så kan jag ta åt mig av vad du säger, men när du bara kommer med spekulationer och på hitt, så har jag väldigt svårt för det!

Skulle gärna vilja veta av er paronskrutten och xtanlover vad ni har för belägg/erfarenheter på att head & shoulders skulle vara farligt för marsvin. Har ni själva någon gång sett/hört om något marsvin som fått ex. klåda/utslagg eller mått dåligt efter att det badat i det?

Eller är det ni säger bara saker ni tror?
Tycker sånt ät så dåligt när folk bara sitter och spekulerar och hittar på saker helt utan belägg för det de säger!

parsley
0

Många säger att "människoschampoo" inte ska användas till djur eftersom det är för starkt (men till människor går det tydligen bra). Eftersom många säger så tycker jag inte det finns någon anledning att testa om det är sant eller inte, i synnerhet som det finns speciella djurschampoon. En skillnad mellan djur- och människoschampoo är att människoschampoo löddrar mer, pga att speciella "lödderämnen" tillsatts. Ett schampoo som löddrar mer är svårare att skölja ur.

En marsvinsuppfödare som jag känner brukar gnida in sina marsvin med matolja för att bli av med static.  Marsvinen får gå med matolja i pälsen ett par dagar innan hon tvättar rent dem med YES diskmedel. Staticen dör och det kanske kan fungera mot mjäll också?

Cancer kan man få av vad som helst utom fett, frukt och grönsaker verkar det som nu för tiden. Även om man inte tror att man får cancer av aspartamet i Cola light, så innehåller Cola-light bl a fosforsyra som kalkar ur skelettet.

vidar_valkyria
0

#13 finns inget aspartam i cola light sen ett bra tag.. du får nog kolla fakta innan du skriver…

vidar_valkyria
0

#13 finns inget aspartam i cola light sen ett bra tag.. du får nog kolla fakta innan du skriver…

[starlights]
0

#19 När jag började med marsvin, så visste inte jag om att det fanns speciella gnagar schampo, eftersom jag aldrig hade sett eller hörttalas om det.

Så det blev att jag köpte människorschampo, och senare head & shoulders eftersom det var effektivt även mot mjäll.
Så det var inte så att jag testa om de var ofarligt eller inte, utan det blev bara så.
Och eftersom det fungerat jätte bra och jag inte har något negativt alls att säga om det, så ser jag ingen anledning till att byta schampo.

Skulle vara roligt att jämnföra vad skildnaden på gnagarschampo och människoshampo är, både innehålls mässigt och resultat mässigt.

[starlights]
0

#21 Okej, men då var det ju tydligen väldigt cancerframkallande, och har därför förbjudits.

vidar_valkyria
0

#23 Nej det är bara så att man kan bli väldigt allergisk mot aspartam så därför har endel börjat använda sukralos..

Jag  kan bara använda sukralos produkter…

[starlights]
0

#24 Aha okej!=)

parsley
0

Sukralos tål högre värme än aspartam och är därför populärt att använda inom livsmedelsindustrin. Det finns forskare som hävdar att sukralos går rakt genom kroppen och direkt ut i naturen. Andra säger att sukralos kan ge hjärnskador. I Asien och Sydamerika sötas lightläsk med stevia, en växt som är 300 ggr sötare än socker. Stevia är inte tillåtet inom EU.

paronskrutten
0

#21: spelar det någon egentlig roll VILKEN läsk som innehåller aspartam? Annars kan du hitta det i dom flesta andra lightprodukter istället för socker.

Människoprodukter är till för människor, inte djur.

Ett exempel: Min mammas gamla kompis jobbade på ett travstall, där smörjde hon hästarnas ben med hästliniment. När hon själv fick ont var människoliniment för starkt för hennes hud. Så hon testade hästlinimentet istället, och det är mycket mildare då det är till för hästar, som har känslig hud, precis som de flesta andra djur, så det kunde hon använda.

Själv behöver jag använda apotekets oparfymerade schampo, min hårbotten är väldigt känslig, och det svider som fan av annat schampo. Tycker det är rent av elakt att smörja på citronsyra, parfym och annat som ska göra vårat hår fint och så att det luktar gott på marsvin.

Helena

[starlights]
0

#27 Men om det nu verkligen är så cancerframkallande som du säger, varför har inte alla diabetiker cancer?

Så då odlar du alla dina grönsaker själv?;P
De säljs ju till människor….;)

Lukta gott?! Vem har sagt något om att bada marsvinen för att de ska lukta gott?!
Det head & shoulders jag använder heter classic clean och är väl orginalet, det har nog väldigt lite parfym i eftersom det knappt luktar, det stinker absolut inte som andra schampo kan göra.
Som sagt anledningen till att jag använder det är för att det är effektivt mot mjäll, och tar bort allt. Jag badar absolut inte mina marsvin för att de ska lukta gott!!!

Jag tror faktiskt ingen (förhoppningsvis!) badar sina marsvin för att de ska lukta gott, vem har liksom någon sin varit med på att en domare sitter och luktar på marsvinen och är ute efter vilket som luktar godast?;P
Även om det hade varit så så skulle jag inte bada mina marsvin i starkt parfymerade schampo, utan då hade man ju fått ta den smällen, då djurens hälsa går före vårat tycke.

Skulle jag märka att något av mina marsvin kliar sig eller får röd hårbotten pga. att de har känslig hårbotten så skulle jag ju självklart inte fortsätta bada dem i head & shoulders!

Jag tror som sagt att precis som bland människor så finns de individer även hos marsvinen, som är känsligare än andra mot olika saker=) Så bara för att en individ reagerar betyder inte det att produkten är farlig.
Utan man får helt enkelt prova sig fram till vad man tycker är bäst och fungerar bäst på ens marsvin=)

[starlights]
0

Oj, glömde ju.
Paronskrutten, kan du nu säga vilka marsvin du sett/hört om som mått dåligt efter att de badats i head & shoulders?
Vill veta vad du har för erfarenheter av det, och vad som hände dessa marsvinen.

paronskrutten
0

Min morfar var diabetiker, inte fan måste man äta aspartam för det heller! 

Jag odlar grönsaker själv så långt det går, ja, har odlat isbergssallad, sockerärtor, morötter m.m.

Jag har ingen erfarenhet av det då jag aldrig ens har tänkt tanken att använda det.

Jag sa inte att man ville ha parfym på sina grisar, bara det att det finns i människoschampo, marsvin ska inte badas i parfym!

Tänker inte ändra mig, du får såklart göra som du vill med dina grisar, men jag skulle aldrig i livet använda parfymerat schampo på mina grisar, ännu mindre H&S.

Helena

[starlights]
0

#30 Jag uttryckte mig fel, jag menade egentligen varför det inte då är många diabetiker som har cancer, då de ofta äter/dricker aspartam. Om nu aspartam är jätte cancerframkallade d.v.s

Isbergssallad, sockerärtor, morötter täcker ju verkligen ett/flera marsvins c-vitamin behov….. *not*

Men om du inte har någon erfaranhet av att det kan skada marsvinet, då är det alltså endast pga. att de kan vara miljöfarligt, som du inte skulle kunna tänka dig att använda det på dig eller dina marsvin.

"Tycker det är rent av elakt att smörja på citronsyra, parfym och annat som ska göra vårat hår fint och så att det luktar gott på marsvin."
- Jag tolkade det som att du menade på att man använde männiksoschampo för att djuren skulle lukta gott.
Förlåt om jag missuppfattade dig då, även om jag fortfarande inte fattar vad du menar i sådana fall, även fast jag läst om det flera gånger=/

Har du någonsin luktat på en flaska med head & shoulders classic clean?
För det luktar verkligen inte mycket, men om det beror på att det finns lite parfym i det eller om det bara är indigrienserna som luktar vågar jag inte svara på.
Men alla schampon luktar ju något, oparfymerat som parfymerat.

Jag skulle inte iheller få för mig att använda ett shampo som var väldigt parfymerat, då jag inte vill att mina marsvin ska lukta något speciellt/starkt då jag är doft kännslig, utan jag vill endast att de ska bli rena.

Varför ännu mindre Head & shoulders än parfymerade shampo? Du sa ju precis att du inte hade någon erfarenhet av head & sholuders=/ Bestäm dig nu!

fulfisk
0

Jag var på apoteket idag, jag mindes dock inte vad schampot hette och hon som jobbade där tittade konstigt på mig när jag sa att jag letade efter ett schampo åt mitt marsvin som har mjäll ;)

Fungural alltså, ska försöka memorera det… Förresten är inte jag smart, för fem minuter sen gav jag marsvinen nytt hö, nu kom jag på att jag ska ju göra rent i buren nu ;P

[starlights]
0

#32 Okej, hoppas att funguralen fungerar=)
Jag tror min mamma använde det förr på marsvin, och att det fungerade! Så mjällen är nog borta snart ska du se;)

paronskrutten
0

Har du nån statistik om att diabetiker inte får cancer oftare än folk som inte är diabetiker? Det har inte jag, men bara undrar.  Min mormor hade dock cancer.

_Isbergssallad, sockerärtor, morötter täcker ju verkligen ett/flera marsvins c-vitamin behov….. *not*
_

Det vet jag mkt väl, men eftersom att dom går på gräsmatta dygnets ljusa timmar på sommaren tycker jag att det inte gör något! Lägg av nu, mina marsvin har inte c-vitaminbrist.

Okej, sorry, skrev kanske lite otydligt, men ja, schampo innehller parfym, även om det inte är mkt är marsvin ännu känsligare än du! Ja, det har jag, jag har själv använt H&S, flera år sen dock, hos min mormor. Jag använder varken H&S eller parfym på mina marsvin, för jag tror inte det är bra, minsta tvekan om det och jag använder det inte.

Helena

fulfisk
0

#33 Det gör den nog, sweet dreams tipsade ju om den och hon föder ju upp teddys.

Jag blev faktiskt rädd först när jag såg de vita "flagorna" eller vad man ska kalla dem, men jag har läst att om de försvinner när man blåser på dem så är det mjäll och det gjorde de. Dessutom så när jag klappade henne hoppade de gladeligen ur hennes päls och ner på mina svarta byxor :P

[starlights]
0

#34 Nej, det har jag inte.
Men om man läser om diabetes, borde det då inte stå att man ofta även drabbas av cancer då också pga. att man får mer aspartam i sig än "vanligt" folk.
Det enda jag kan hitta är att det kan öka risken för cancer, men det betyder absolut inte att man får det!
Och precis som många andra också skrivt, så är ju nästan allt nuförtiden cancerframkallande.

Var det inte din morfar som var diabetiker?

Var har jag sagt att dinamarsvin har c-vitamin brist?! Vissa mig gärna, för vad jag vet så har jag aldrig tagit upp det!

Jag ville bara påpeka att de sakerna du odlar inte täcker c-vitamin behover hos marsvin, och därför inte gör någon nytta = att man måste ge andra grönsaker som man köper i affären = odlade till människor.
Men ger du de massa gräs varje dag så kan det ju täcka c-vitaminbehovet, men man har ju inte ute dem mer än 3-4 månader om året. Resten av året så måste man köpa grönskaer till dem.

Men vad har du för belägg/bevis som bevisar att marsvin är så mycket känsligare? Var har du fått det ifrån.
OMen om de nu skulle vara det, så badar jag ju inte dem i det varje dag, så som vi människor tvättar vårat hår.
Utan detta rör sig om ett par gånger om året, och de har aldrigt vissat något obehag av det alls, det hade de gjort om de varit kännsliga för det!

Hur kan du veta att gnagarshampo är jätte bra? Bara för att det står gnagarschampo på packeten och då antar du att det är jätte bra?

[starlights]
0

Jag är som sagt ingen schampo expert och kan säga direkt vilket som är bra/dåligt och vad schampo ska innehålla eller inte innehålla, utan jag kan endast gå efter mina egna erfarenheter.

Och de jag fått av head & shoulders är bara bra, inget negativt alls.

parsley
0

Jag var inne en sväng i badrummet och kollade igenom innehållsförteckningarna på familjens samlade schampooflaskor, utan att bli särskilt mycket klokare. Innehållet var likartat, med undantag får någon enstaka ingrediens, som sklide sig melland de olika schampona.

paronskrutten
0

Jo, det var morfar som var diabetiker, men eftersom att dom åt samma mat så..Nu är han dock död, så det spelar ingen större roll. Dessutom är aspartam nervgift, inte nyttigt alls, dock förstår jag inte varför vi diskuterar det fortfarande då tråden handlar om schampo.

Nej, jag är väl medveten om att dom grönsakerna inte innehåller några mängder c-vitamin. Odlar endast grönsaker på sommaren då det är lite svårt att ha en morotsodling i lägenheten. Om du tror att jag inte köper grönsaker till dom måste du verkligen tro att jag är pantad, och mina marsvin skulle ärligt talat vara döda om jag inte köpte det till dom. Dom får faktiskt även vitamintabletter, endast för att dom tycker det är gott.

Vadå vad jag har för bevis? Marsvin HAR känsligare hud än vad vi har, vet du inte det tycker jag det är väldigt underligt. Ser du under pälsen på dom? Hur vet du att deras hud inte blir irriterad av H&S?

Mitt marsvinschampo: Gör rent. Innehåller ingen parfym. Är milt. Är anpassat för marsvin. Uppfyller  OECD:s krav på nedbrytbarhet, vilket jag lovar att H&D inte gör. Innehåller ej parfym eller färgämnen, vilken H&D gör. Har innehållsdeklaration på svenska. Innehåller fem ingredienser.

Anjontensider
Ingår nästan alltid i tvätt, disk och rengöringsmedel

Amfotära tensider

Parabener                                                                                              Hör till de vanligaste konserveringsmedlen i kosmetika.

Glycerin                                                                                 Trögflytande, sirapslik vätska, klar, färglös eller nästan färglös. Luktlös eller så gott som luktlös, med söt och ibland rivande smak. Den relativa sötman är 0,7, att jämföra med sorbitol 0,55 och strösocker 1,0. Avdunstar inte, utan är tvärtom starkt hygroskopiskt, d.v.s. tar upp fukt från luften och används därför till allt möjligt där fuktighet ska bevaras. Kokpunkten är 290°

Vegetabiliska råvaror

Helena

[starlights]
0

#39 Men snälla, jag har varken sagt att dina marsvin har c-vitamin brist eller att du inte skulle köpa grönsaker till dem!
Men om jag nu gjort det visa mig då var! Istället för att komma med falska anklagelser!!!

E ja, jag ser huden på mina marsvin (gör inte du?), det händer ofta att jag kollar dem, för att se om de har ex. mjäll.
Och då ser jag ju hur huden är innan de blivit badade vare sig de har mjäll eller inte och sen hur huden är efteråt.
Om huden nu skulle bli irriterad, så skulle den ju klia/bli röd.

Står på head & shoulder flaskan att den har mild pH-balanserad formula.
Läste igenom innehålls företäckningen nu, och där är lite parfym i den.

Har du ex. ställt ut dina marsvin någon gång efter att de blivit badade i ditt schampo? Så du vet att det gör rent ordentligt eller hur vet du att allt skit försvinner?

Men om dina marsvin skulle få mjäll, skulle du inte behandla dem för det då? Eller de får aldrig mjäll?
Skulle verkligen vilja se att dina marsvin är helt mjäll fria.

paronskrutten
0

Ja, jag har ställt ut efter att ha badat dom i det schampot, fråga Idipidi.

Nej, dom får inte mjäll, har inte sett ett enda mjällkorn (eller vad det nu heter) på dom

Helena

[starlights]
0

#41 Okej, det var ju bra=)
Jag behöver inte fråga någon, jag tror dig.
De sa inget på utställningen om deras päls/pälskvalittet då? Utan den var jätte bra och som den skulle?

Alltså det är ju jätte bra om ditt schampo också fungerar, då kan du ju fortsätta använda det eftersom du har positiva erfarenheter av det.

paronskrutten
0

Ja, det vart bra poäng på pälsen,  kommer dock inte ihåg vad dom fick på pälsen, det var ju ett tag sen. Ska se om jag hittar papprerna.

Helena

paronskrutten
0

Pärlan: Päls och hud: 13, ren och fräsch

Groa: Päls och hud: 13, ren och fin

Curry: Päls och hud: 13, ren och mjuk

Helena

[starlights]
0

#44 Okej, men det var ju bra=)

paronskrutten
0

Mm :)

Helena

FeliciaS
0

(varning) Nu håller vi oss inte riktigt till ämnet…

Mvh Felicia

Sandra-B
0
Swea
0

Jag har läst igenom hela tråden nu.
Tycker att ni som sitter och hittar på borde skämmas, om ni inte vet helt säkert hur det är med en sak, varför skriver ni det då som om det vore det självklaraste i världen?

Måste ni skriva, så kan ni väl skriva att ni tror det är på det viset, men att ni inte är helt säkra! Ni som säger saker utan att veta något om det egentligen, tycker att ni borde ju ha någon form av tanke bakom det ni säger och inte bara vilja ljuga för andra här i forumet.
Ni borde verkigen tänka på hur ni skriver, för efter att ha läst igenom denna tråden, så framstår ni bara som barnsliga lögnhalsar.

Skärpning!

[starlights]
0

#49 Jo, man kan ju tycka att de borde säga att de inte vet till 100%.

paronskrutten
0

"Enligt en studie som presenterades i Environmental Health Perspectives kan kontinuerlig konsumtion av aspartam leda till leukemi, lymfcancer och bröstcancer. USA:s livsmedelsverk kommer att undersöka studien närmare och vill inte dra några snabba slutsatser förrän så skett."

Man kan tolka det på olika sätt, jag skäms absolut intä övär mina åsiktär oh tykär intä att någon ska göra ät. Jag har intä hittat på något, jag tror på va jag vill oh har intä varit oträvlig.

Helena

FeliciaS
0

Nu låser jag tråden då ämnet är frånkommet till 110% ;)

Mvh Felicia

Inlägget är låst för nya kommentarer