Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 895 ggr
[Gnagare2]
0

Märkligt beteende

Hej allihopa,

Jag har haft marsvin i 30 års tid,och har tidigare aldrig stött på ett sådant här beteende från marsvin förut. Vill bara dela med mig av detta beteende och se om någon annan också har eller har haft erfarenhet av detta.

Jag gjorde det stora misstaget att ha tre marsvinshanar i en bur,(eller inhägnad) Jag har mina i stora inhägnader för att dom ska få så stort utrymme som möjligt.

Men jag antar att detta utlöste detta beteende som jag ska beskriva snart. Jag hade en pappa och hans två söner i samma inhägnad. Dom gick jättebra ihop,och allt var frid och fröjd. Men sedan var jag tvungen att minska deras utrymme,och det var då det blev problem. Pappan skrek till oftare och oftare,och jag upptäckte att ena sonen helt enkelt mobbade ut honom. Jag undersökte pappan och upptäckte att han hade stora sår på bakdelen. Dom slogs aldrig,utan han blev helt enkelt mobbad.

Jag flyttade pappan från sönerna,och allt blev frid och fröjd igen,plus att såren på pappans bakdel läkte ut och försvann.

Sönerna gick bra ihop,fram tills att jag började märka att den sonen som mobbat ut pappan,nu även mobbade sin bror….

Jag undersökte "mobbingoffret" och mycket riktigt…han hade exakt sådana sår på bakdelen som pappan hade haft innan. Jag flyttade även detta mobbingoffer,så nu är mobbaren ensam i en bur. 

Hur gör jag nu? Marsvin får ju inte vara ensamma,men jag är rädd för att han kommer att mobba nästa kompis med,om jag sätter ihop honom med någon annan.

Har aldrig varit med om något liknande. Denna "mobbare" är även liten till växten,så jag vet inte om han skulle klara en narkos om jag skulle kastrera honom och slänga in honom bland tjejerna. 

Det var verkligen sista gången jag hade tre hanar ihop. Aldrig mer.

Frågan är vad jag gör med mobbaren nu….? Ska han behöva sitta ensam resten av sitt liv nu? 

Vad tycker ni?

Ljungåsen
0

Hur gammal är mobbaren? Jag tror nog att bästa chansen till att ge honom sällskap är en kastrering. En del hanar gillar inte andra hanar. Det kan vara klokt att undersöka honom hos veterinär före kastreringen, så att du vet att han är frisk och stor nog.

[Gnagare2]
0

#1 Mobbaren fyller två år nu i Augusti.  Men ser ut som om han  bara vore några månader gammal.

När han föddes var han väldigt liten till växten och jag fick stödmata honom  när han bara var några dagar gammal. Jag blev glad över att se att han överhuvudtaget klarade livhanken. 

Men sedan dess har han varit pigg och frisk hela livet,och gått tillsammans med sin pappa och bror under en lång tid. 

I vanliga fall,vid vilken ålder är det lämpligt att kastrera en marsvinshane?

Ljungåsen
0

#2 Jag vet inte vad som anses vara den optimala kastraktionsåldern., mer än att man inte vill att de är allt för små. Vad väger han? Min kastrat kastrerades strax efter sin treårsdag, efter att han blivit osams med alla hanar omplaceringsorganisationen försökt sätta ihop honom med.

[Gnagare2]
0

#3 Han väger 723 g.

Antar att din kille på tre år vägde mer än så när han blev kastrerad?

Undrar om min kille väger för lite för en kastration….?

Måste bara klargöra att han är hur pigg och frisk som helst för övrigt. Han bara väger mycket mindre än en "vanlig" hane.

Skulle ju kunna ringa en veterinär och höra hur mycket dom måste väga för att kunna kastreras.

Ljungåsen
0

#4 Ja, det var inte mycket för att vara hane, men marsvin kommer i olika storlekar. Man kan mycket väl vara både liten och hur frisk som helst. Jag googlade runt lite, och det verkar som en hyfsat allmän rekommendation att man kan kastrera från sex månaders ålder, och då är de ju inte jättestora. Jag vet inte vad min kastrat vägde innan han kastrerades, men han vägde 850 g när han flyttade hit. Låter som en bra idé att ta en dialog med veterinären.

[Wijnja]
0

det är inte ovanlig de, blir mobbade