Hur vanligt med honkastrat?
Funderar på hur vanligt det är att man kastrerar honor i förebyggande syfte för att undvika ex äggstockcystor? Vad finns det mer för fördelar /nackdelar med att kastrera?
Inte så ovanligt blir ganska dyrt det tår inte på försäkring
Har fått operera efter äggstockcystor och tumörer
Jag tror inte heller att det är speciellt vanligt att kastrera i förebyggande syfte. De enda kastrerade honor som jag träffat har blivit kastrerade för att de haft problem, oftast med äggstockscystor. På kaniner är det betydligt vanligare med förebyggande kastraktion. Nackdelen, som jag ser det, är att själva operationen är plågsam, och det kan krävas ganska intensiv eftervård, för att få igång marsvinet efteråt, speciellt om operationen sker med buksnitt. En del veterinärer kastrerar med flanksnitt, och då blir oftast eftervården enklare. Fördelen är att man slipper oroa sig för äggstockscystor och livmoderinflammation, och oönskad dräktighet. Dessutom kan marsvinet bo med hane om hon är kastrerad.
Så egentligen bara lägga undan pengar för säkerhets skull och hoppas på det bästa? Vet ni vad en sån operation kan tänkas kosta?
2500kr annars tio tusen
#4 Om marsvinet är försäkrat, och behöver kastreras för att hon har problem med exempelvis äggstockscystor, så går det på försäkringen och du betalar bara självrisken. Vill du däremot kastrera förebyggande så får du betala hela operationen själv. Jag rekommenderar verkligen att ha marsvinen försäkrade. Jag har aldrig låtit kastrera en hona så jag har inga priser att dela med mig av.
Jag operera i. Öd fall om dem måste annars inte
Aha, jag förstod det som på Winja att det inte gick på försäkringen men antar att hon då menade förebyggande kastration :) försäkrade ska dom definitivt vara, det är jag helt med på :)
#8 Jag tolkade det som att de 2500 som nämns i #5 är självrisken, dvs kostnaden om marsvinet är försäkrat. Det känns som en rimlig kostnad. Kostnaden för enda marsvinet jag låtit operera beskrivs i #4 i den här tråden. https://marsvin.ifokus.se/discussions/59f2e24f8e0e7420680054b4-om-forsakring-av-marsvin
Tusen tack för hjälpen!
Hos Mälaren kostar en kastering för honor 2500 kr
#8 & #9 Som tillägg till det kan jag berätta att jag pratade med Agria i fredags och dom sa att så länge äggstockscystorna inte fanns där innan eller när marsvinet försäkrades så täcker deras försäkring det. Den ska täcka allt utom tandproblem. 🙂
#11 Mälaren har höjt det till 2750 kr för kastrering av marsvinshona.
Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺
"Hark, hear the howl that eats the moon alive" - Tell Me What the Rain Knows
Precis
#12 Fast visst var det så att det priset gäller om man kastrerar ett friskt marsvin, och att det blir ett helt annat och mycket dyrare pris om man ska kastrera ett med cystor?
Blir mycket dyrare om dem har äggstockcystor än utan
Upplever ni att det är vanligt att dem får det? Läste en skräcksiffra att 75% av dem får det och därför tänkte jag att det kanske vore bättre att förebygga :/
#14 Det är helt rätt. Priset jag skrev gäller för kastrering av marsvinshona utan äggstockscystor. 🙂
För drygt ett år sedan kostade det 7000 kronor för att kastrera en marsvinshona med äggstockscystor hos Mälaren. Jag misstänker att det kan ha blivit ännu dyrare nu i och med att kastreringspriserna gått upp.
Av det jag räknat ut (på Agrias försäkring) så blir det antingen billigare eller ungefär lika dyrt att inte kastrera en försäkrad marsvinshona utan istället vänta tills eventuella äggstockscystor dyker upp och se om det orsakar problem för honan och därefter operera och ta det på försäkringen. Förutsatt att försäkringen täcker det, vill säga. Summan du behöver betala blir ungefär densamma.
Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺
"Hark, hear the howl that eats the moon alive" - Tell Me What the Rain Knows
Hankastering har blivit dyrare
Blev 10000 för ta bort en urinsten inte kul lär ju ligga på samma pris
Tack för alla informativa svar! Då gör jag så att jag försäkrar dom när dom kommer, lägger undan en slant och hoppas på det bästa :)
Man märker oftast på dem om dem har det humöret
Dollys operation gick på 10000
#16 Det är vanligt med cystor, men man måste komma ihåg att de i de allra flesta fall inte orsakar några problem. #20 Det låter som en bra plan!
Brunstar dem för mycket eller hela tiden är det risk dem får cystor