Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: medlemmar
Läst 953 ggr
[Towehelena]
0

Marsvin eller hamster? HJÄLP!

Hej! Jag vet inte om jag har valt rätt ''sajt'' för detta inlägg. Men, jag har alltid haft guldhamster, men funderar på om man ska ha marsvin istället till nästa djur? Är det stor skillnad mellan dom förutom att marsvin är större? Vad föredrar ni? :)

EmiCar
1

Hej! Jag skrev ett långt svar på Guldhamster iFokus. :)

Min guldhamster uppfödning ---> https://deniqueshamstrar.weebly.com 🌺

❤️Medarbetare på Hamster ifokus 

Mitchika
6

Det är ganska stor skillnad. 🙂

Marsvin behöver mycket större bur än vad många håller sina hamstrar i och dom måste bo med en artfrände enligt lag, vilket betyder att marsvin behöver bo minst två och två. Honor kan bo i en större grupp tillsammans, hanar funkar oftast bara i par. Det går jättebra att ha en kastrerad hane med honor. Till skillnad från en hamster så är marsvin mycket pratiga djur och kan låta en hel del, speciellt när dom tigger godsaker. 😃

Utöver det så är marsvin helvegetarianer. Det som dom huvudsakligen ska äta är hö, men dom behöver även grönsaker som innehåller c-vitamin dagligen för att inte få brist på det och drabbas av en rad otrevliga sjukdomar på grund av det. Är dom ungar eller har svårt att hålla vikt på bara hö och grönsaker kan man ge lite extra kraftfoder, som till exempel nyttiga pellets, ärtflingor, havregryn eller kornkross. 🙂

Marsvin behöver dessutom få sina klor klippta med jämna mellanrum så att dom inte blir för långa. Där behöver man vara försiktig så att man inte klipper för långt på klon, då riskerar man att klippa i pulpan och då börjar det blöda. 🙂

Beroende på vad för slags marsvin du har kan det även krävas pälsvård i form av borstning. Riktigt långhåriga raser mår bra av att klippas så att inte spån, kiss och bajs fastnar i pälsen när den börjar bli för lång och dom brukar även uppskatta att rakas på sommaren. 🙂

Marsvin kan leva i upp till 4-8 år, vissa marsvin kan bli ännu äldre och leva upp till 12 år även om det inte är jättevanligt. Så det behöver man vara beredd på och ha en plan för. 🙂

Beroende på hur marsvinen bor behöver dom även daglig vistelse utanför buren för stimulans och för att röra på sig, vilket man kan ordna med till exempel en hage. Det finns dom som har ett eget rum till marsvinen eller bygger ett jättehemmabygge med massa plats för marsvinen att röra på sig och saker för dom att göra. Det mesta involverar mat, då marsvin är otroligt matmotiverade. Dom flesta marsvin jag har haft skulle gladeligen offrat ena frambenet för ett knippe maskrosblad, så mattokiga är dom. 😃

Hur söta och charmiga hamstrar än är så är det marsvin som gäller för mig alla dagar i veckan. Det finns inget mysigare än ett gosigt marsvin som lägger sig alldeles splutt på ens mage när man gosar med det framför TV:n. (Alla marsvin är dock olika individer och det är inte alla som tycker om att ligga och gosa) Sen tycker jag om att bli välkomnad hem när jag varit borta av en liten grupp skrikande marsvin som vill ha gottis och påfyllning av hö. 😍

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"Hark, hear the howl that eats the moon alive" - Tell Me What the Rain Knows

[Wijnja]
0

Gillar marsvin mer

haushinka
0

Jag har både hamster och marsvin, och det är som dag och natt! 
Största skillnaden är mängden arbete och tid som som krävs. En hamster sköter sej själv till större del, medans marsvinen behöver pysslas med flera gånger om dagen. 
Den bästa skillnaden är dock att marsvin (oftast) är gosiga djur som gillar att ligga i knät och bli klappade. :)

Om man jämför hur mycket engagemang husdjuret kräver skulle jag säga att marsvin är mycket närmare hund än hamster på den skalan.

91Marran
0

Marsvin är mycket dyrare.

Mvh
Mig