Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 16465 ggr
deluxe
0

Fleece som underlag

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Startar en ny tråd för oss som hamnade lite OT och började diskutera fleece i en tråd som egentligen skulle ha handlat om toalettlådor… Flört

Nu svarade jag precis i den andra tråden men har ni fler frågor så kan ni ställa dom här istället. Själv är jag jättenöjd med fleece, kommer garanterat aldrig att gå tillbaka till spån igen!

Filosofia
0

Det lär ju vara sundare för marsvinen med fleece också. När jag mockar åt min häst och råkar komma i kontakt med kissigt kutterspån svullnar mina fingrar upp, blir varma, kliar och värker. Detta händer inte med rent spån och jag är inte allergisk mot något, så det måste ju vara att vissa ämnen/ångor frigörs från spånet när det kommer i kontakt med ammoniak, eller? På vilket sätt kan detta ha samband med cancer hos djur?

absence
0

Jag funderar på att byta till fleece eftersom har blivit allergisk mot spånet. Jag undrar hur det funkar egentligen, om man måste ha flera lager, eller något annat under eller så? Hur ofta måste man tvätta, och hur länge håller det?

deluxe
0

#1 Spån dammar och är oftast framställt av barrträd som innehåller terpentin. Man vet att det kan irritera luftvägarna och ge en förhöjd risk för cancer, men hur "farligt" det egentligen är vet man nog inte riktigt. Till råttor använder man ju sällan spån just pga. det här, men å andra sidan är cancer väldigt vanligt hos råttor. Oavsett vilket så tror jag absolut att det rent hälsomässigt är bättre med fleece, toa-lätt eller annat dammfritt, terpentinfritt underlag. Men man behöver ju inte överdriva riskerna med spån heller, det är så mycket som är cancerframkallande idag så det är nog svårt att undvika allt. Flört

Jag har mest valt bort spånet av praktiska skäl.

#2 Man får testa sig fram och se vad som funkar! Vi har ett lager tidningar i botten, två lager frottéhanddukar och sist ett till två lager fleece. Jag städar 1-2 gånger i veckan men har flera uppsättningar för att inte behöva springa till tvättstugan varje gång. Håller gör det nästan hur länge som helst, det är bara bättre ju fler gånger man har tvättat det…

absence
0

#3 Det är alltså billigare med fleece än spån, eftersom man köper det man behöver en gång? :)

deluxe
0

#4 Ja absolut, det är dyrare i inköp men i längden blir det mycket billigare.

Jag började med att köpa tre ombyten (tre fleecefiltar och tolv handdukar) och det kostade ungefär 300 kronor på ÖB.

idipidi
0

Undra om det blir billigare även om man räknar med allt tvättande eller om det går på ett ut.

Jag tror i alla fall definitivt att marsvinen uppskattar fleece, men de som jag känner lite mer personligen som har testat har bytt tillbaks till spån ganska snart igen. Mestadels för att det krävdes så himla mycket städande hela tiden för att det inte skulla lukta. Kiss på tidningar (som de hade under) luktar riktigt äckligt. Dessutom tidsödslande att stå och plocka bort hö från fleecen. Men de kanske gjorde på fel sätt? Jag misstänker att det är betydligt enklare om man har mer rumsrena marsvin som kissar i en låda istället för lite överallt. Hur ofta städar ni som använder fleece?

deluxe
1

#6 Jag tror att det blir rätt mycket billigare ändå, en extra maskin ungefär var tredje vecka är ju inte så farligt. Sådär hysteriskt mycket tvättande blir det inte om man har några uppsättningar att byta med.

Har man bara tidningar under så stinker det garanterat! Tidningspapper har ju ingen direkt uppsugningsförmåga så om man bara använder det så blir det helknas. Vi har två lager handdukar mellan tidningarna och fleecen, och när jag städar är tidningarna inte ens fuktiga. Skulle jag märka att dom är fuktiga i någon del av buren så lägger jag en extra handduk där. Luktfritt!

Det där med höet kan vara lite jobbigt, bästa trixet är att se till att det inte hamnar så mycket hö på fleecen från första början - tex. genom att dela av buren eller att ha en hölåda. Våra grisar har ett "kök" på 80x50 där dom har sitt hö, och där har vi istället toa-lätt som underlag.

Buffen
0

#6 Man bör städa (ca) var tredje dag (då är mina burar stora) Ju mindre bur & ju fler marsvin desto mer städning. Det är som du säger fleece kräver mycket Tid för att fungera som bäst. Och även om jag är helfrälst passar det nog inte alla. Tror absolut inte en uppfödare skulle kunna använda detta underlag funktionellt sett.

Just pågrund av höets tendens att fastna kan en stor plastlåda alternativt avdelning i buren göras så att ej höet dras ut på fleecen. (som jag nu såg att #7 nämnt (jag har också köksindelning ;))

Jag har också förstärkt under fleecen där de kissar som mest, men upplever ingen lukt alls. Denna uppkommer endast om man inte städat tillräckligt mycket, är ett tydligt "dags att rengöra tecken". Även där de endast ligger ett tjockt lager tidningar under luktar det inte (iof så kissar de ej mkt där).

Tror inte heller det blir så mycket billigare i längden, men då har jag aldrig räknat på det.

Jag har sammaställt info om detta underlag på min hemsida www.wakuweb.cybersite.se

Marsvinsmaffian - marsvinsinspiration på internet

idipidi
0

Oj, bara en extra maskin var tredje vecka? Jag tänkte mig nog betydligt mer tvätt. Men men.. jag beundrar de som orkar. :)

Buffen
0

För mig blir det ca 1 maskin i veckan (för marsvinstvätt) Då har jag även en hel del liggdynor/bäddar/rullar/sovsäckar som slinker med…

Berlau
0

Skulle kunna tänka mig flece, i längden måste det bli billigare väl? När man har handukar ämnat för det och detsamma med filtarna.

Läste för ett tag sedan på nätet att man måste tvätta filtarna några gånger innan för att kisset ska åka igenom? Stämmer det, skulle väl vara bra att veta om man ska börja använda det.
Även om man står och böjer på ryggen lite varje dag, så måste man väl ändå spara på ryggen en hel del? Min rygg har inga problem med spån nu eftersom jag är så "ung" fortfarande. Men om man ska kolla in i framtiden orkar jag inte ha ryggproblem som båda mina föräldrar har;)
Sedan fäller en av mina honor ganska mycket, speciellt denna årtiden, håret bara yr om henne! Fastnar dett mycket på flisen och är det då jobbigt att ta bort? Året runt måste det väl fastna en del väl också, åker inte detta in i maskinen och hårar ner andra saker?

deluxe
0

Jag behöver oftast bara byta hela underlaget en gång i veckan. Bäddar tvättas oftare och i "köksdelen" behöver jag städa ungefär var tredje dag. Av någon anledning verkar dom föredra att göra sina behov på samma ställe som dom äter, gärna samtidigt Flört

Upplever inte alls att det tar så mycket tid, enda skillnaden är att man behöver sopa minst en gång om dagen. Lite mer småpyssel alltså, men det har jag ingenting emot. Jag gör det morgon och kväll innan jag matar, går på max fem minuter. Själva storstädningen är betydligt smidigare än med spån/toa-lätt.

Berlau
0

Okej, men behöver man tvätta dom en gång innan första användningen?

deluxe
1

#11 Det är jag övertygad om. Nu var det längesedan jag hade spån visserligen, vi hade toalätt i buren tidigare och det blev helt galet dyrt - jämfört med toalätt är det verkligen budget. Bara man är lite smart och köper flera uppsättningar så att man inte behöver tvätta varje gång man städar så sparar man både tid och pengar i längden. Glad

Filtarna behöver tvättas några gånger innan man börjar använda dom (utan sköljmedel, viktigt). Man kan testa hur det funkar genom att lägga fleecefilten över en handduk, hälla på lite vatten med en gnutta diskmedel i och kolla så att det rinner igenom som det ska och torkar tillräckligt snabbt. Gör inte samma misstag som mig och testa med vanligt vatten, det lägger sig nämligen i en pöl ovanpå filten pga ytspänningen. Jag tvättade mina filtar ganska många gånger innan jag insåg det…

Vad det gäller hår och sånt är det bara att borsta, skaka av och ta bort det sista med roller om man är riktigt petnoga. Det är inte jag, jag skakar av det värsta och tvättar i en tvättpåse istället (för att det inte ska fastna i maskinen). Det mesta följer med när man sopar, om man gör det varje dag så hinner det inte bli så mycket päls som sätter sig i tyget.

Berlau
0

#14 Okej det låte ju bra :) Vi får se, just nu kanske det inte är så lämpligt eftersom min bur på 130x70 inte är så jättebra att dela upp till en "köksavdelning." Men kanske efter sommaren då.

Men vad är en tvättpåse? *Pinsamt*

deluxe
0

#15 Finns tvättpåsar som man kan köpa i häst/hund-affärer, jag tror att min sambo köpte våran på MyOne men jag kan ha fel. Det är iallafall en påse som är till för att tvätta tex. hästtäcken och hundfiltar i, utan att det fastnar massa hår i maskinen. Finns även för gardiner, påslakan etc. Funkar säkert precis lika bra men det sistnämnda är billigare. Skrattande

Berlau
0

#16 Aha! Då fattar jag, vad kostar en sådan ungefär? :)

deluxe
0

#16 Den som min sambo köpte (hästvarianten) var ganska dyr, kanske 300 spänn? Men har sett att det finns på jotex.se för drygt en hundralapp.

absence
0

#14 Jag har räknat på det lite nu, och för mig blir det ganska stor skillnad i pris. Nu kommer jag inte ihåg siffrorna jag kom fram till, men skillnad blev det iallafall. Jag köper små förpackningar med spån och det är ju ganska dyrt. Och om jag ska köpa fleecefiltar blir det en liten större utgift, men det betalar av sig ganska fort.

Berlau
0

#18 Okej, det låter dyrt.
Denna på Jotex kostade 90 :-, det låter som ett bättre pris tycker jag. Vad hade din för mått? Denna var 120x100 cm, räcker det och hur stora filtar har du? Ungefär hur månaga får du plats i din? https://www.jotex.se/DetailPages/DetailPage.aspx?productId=227451&logon=true

deluxe
0

#20 Jag kan inte måtten i huvudet men den är nog lite mindreJag har ju sytt ihop handdukar och fleecefiltar i ett stycke, dessa är 100 x 80 och tre såna brukar jag tvätta samtidigt.

Berlau
1

Aha, min matte är inte på topp men jag antar att det blir ungefär 300x240 cm i en tvätt? *s*

tjorve
0

deluxe, vart förvarar du marsvinens smutstvätt när du bara tvättar var tredje vecka?

något bra förslag? ska helt klart testa fleece nu!

deluxe
0

#23 Ikea-kassar. Bara underlaget blir inte så hysteriskt mycket tvätt, det är mest alla handdukar som man har när dom sitter i knät, bäddar etc. som tar plats egentligen. Ska tvätta åt dom idag, sist var för två (eller kanske tre? minns inte) veckor sedan och nu har jag en full ikea-kasse med gristvätt + lite till, nya filtar och sånt som ska tvättas.

Om deras tvätt luktar eller står ivägen så ställer jag upp det i förrådet en trappa upp, där jag har höet. Men jag måste säga att det är mycket mindre ofräscht än vad jag hade väntat mig. Jag brukar bara skaka och vädra filtarna, och då dör man inte av att ha dom stående i en tvättkasse inne sedan Flört

När vi får upp buren på ett bord tänkte jag att dom skulle få en egen tvättkorg som kan stå under.

Buffen
1

#12 Om du städar i köksdelen oftare hur gör du då? Jag uppfattade det som att du hade sytt ihop en stor fleecefilt & en stor handduk som underlag, och att du byter hela det 1 grr i veckan ca. Så hur gör du då om du städar var tredje dag i "köket"? Har du ett separat underlag i köksdelen?

Jag tror nog man kan gradera sig med att säga det är olika från svin till svin, beroende på hur mycket dem grisar med hur ofta man behöver städa. Mina hanar är mycket kiss & bajsiga av sig Flört …vilket alltså leder till rengörning ca var tredje dag. Vid denna rengöring så är det egentligen mest nedgrisat just i den del dem kissar.

Fleece är ett mycket fint underlag men jag tror det är bättre att förbereda sig på att det kräver en del för dem som inte testat det ngn gång. Bättre att i så fall bli positivt överaskad över det än negativt med förväntningar på det som om det inte var någonting. Jag har tidigare testat både spån och toalett och håller med om att rengöringsprocessen är bökigare men med den skillnad att man behöver rengöra/pilla kring buren mycket mer sällan! Vilket i och för sig kanske jämnar ut sig då fleecerengöring går snabbt.

Ens boende form kan också påverka. På markplan eller i villa är det betydligt smidigare med tanke på avdammning av filtar.

tjorve
0

#25 deluxe har toa-lätt i "köksdelen" :)

Buffen
0

åå blinda jag, nu såg jag ju oxå bilden på buren.

Med risk för toalätt spår i tråden, men hur upplever du att det fungerar? Själv upplevde jag att det var väldigt stumt & uttorkande för tassarna efter en tid, har du haft det länge i köket? Och vad har du under toalätten?' *nyfiken*

deluxe
0

#25 Jo, det är väl olika hur man är som person och vad man trivs bäst med: grovjobb en gång i veckan eller småstädning 1-2 gånger om dagen. Jag ägnar rätt mycket tid åt mina och tycker att det är helt okej att småstäda lite i buren när jag ändå sitter där och ugglar liksom. Flört

#27 Vi hade toalätt i hela buren förut, håller med om att det inte är helt optimalt. Jag tyckte att det kändes lite för hårt att ha som underlag i hela buren, plus att det är uttorkande för tassarna precis som du säger. Däremot är det perfekt att ha i "köket" där dom mest är när dom äter. Uppsugningsförmågan är kanon och det håller det helt luktfritt, vilket är perfekt eftersom det är där dom kissar mest också…

FeliciaS
0

Med din sorts bur kan jag verkligen tro att fleece funkar utmärkt, särskilt då det inte blir mycket till Toa-Lätt på fleecen? ;)

Jag har oftast fleece på min övervåning (just nu spån p.g.a. att fleecefilten är jättesmutsig och jag inte får tvätta den i maskin), där marsvinen inte kissar så mycket. Vi har fyra stycken sådana där tvättpåsar faktiskt, 2 som är väldigt finmaskiga. Kanske ska lägga beslag på en och tvätta fleecefilten trots allt *s*

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Buffen
0

#28 okej :) Jag har lagt mindre tygstuvar i flera lager i "köksdelen" som jag istället byter oftare, där de kissar & så. Skulle kunna tänka mig att testa den typ av naturströ jag sett en del amerikanska sidor har i hödelen/lådan, vet ej vad det är för bomaterial, men det ser ganska hårt packat ut trots att det är mjukt, typ moss/mark liknande, vilket borde vara ett bra alternativ. Men vad hade du under toalätten, froté?

Buffen
0

deluxe
0

#29 Dom är ganska duktiga på att dra ut hö och toalätt genom rören faktiskt, haha. Det absolut bästa hade nog varit att ha som en liten tröskel mellan, och sätta hålen lite högre upp. Men bara det att buren är avdelad gör att det funkar väldigt bra Glad

#30 Jag har ingenting under toalätten. Däremot kan jag väl tänka mig att det kanske hade varit bra att ha det, för den halkar gärna omkring lite grann på plastmattan - man får ha ett ganska tjockt lager för att det ska hålla sig på plats.

#31 Vet du vad det heter?

Buffen
0

Nej tyvärr… :/ skulle kunna tänka mig att det är en tunnstråigare form av halm blandad med något som packar det lättare. Någon form av naturströ i alla fall.

tjorve
0

#29 varför får du inte tvätta den i maskinen? det blir ju ändå rent.. om det fortfarande luktar illa kan man prova att hälla i några matskedar vitvinsvinäger.

#32 jag har tidningspapper under sånt som gärna flyttar på sig. t.ex. toa-lätt. det blir lite mer fixerat då, istället för hal plastmatta. ett lager räcker.

FeliciaS
0

#34 Mamma och pappa tycker det blir för mycket hår. Men jag kan ta en sådan där påse ;)

Mvh Felicia

deluxe
0

#34 Jag tror att det är ättika man ska ha för att få bort lukten när man tvättar fleece. Anledningen till missförståndet är att både ättika och vinäger heter vinegar på engelska, och vad jag har förstått så är det ättika som är det samma som det vi kallar plain white vinegar i USA…

Jag har som sagt inte behövt/vågat testa själv men jag är ändå ganska säker på det. Plain white vinegar är det man brukar använda till städning etc, och ättika vet jag att folk använder för att få bort fläckar eller kisslukt i burar så det verkar rimligt Skrattande

deluxe
0

Min sambo var snäll och sydde en blommig piggie blanket idag! Vadå otippat. Ska testa den i buren imorgon Cool

tjorve
0

#36 då förstår jag! :)

#37 vad har du för sambo? vilken man!

Abico
0

#35 - Problemet kan väl vara att vanliga tvätpåsar är ganska finmaskiga? Vet att jag på någon hästsajt, typ. hööks?, att dom hade stora tvättpåsar för tex. hästtäcken. Och då var dom sydda i något "tätt" tyg, vatten och tvättmedel kom igenom men inget hår, värt att kolla upp kanske :)

Hanna 

deluxe
0

#38 Haha, eller hur! Snacka om att han måste haft tråkigt.

Han kan fortfarande inte riktigt erkänna att han gillar dom trots att jag kommer på honom med att sitta vid buren och prata med dom ibland, och nu detta liksom. HAN SYDDE EN FILT.

Abico
0

#40 - Det är äkta kärlek det ^^

Hanna 

deluxe
0

#41 Ja, det där med att sy är liksom inte något han brukar göra. Flört

tjorve
0

#42 men hur syr man en filt?

johan erkänner numera att han saknat grisarna när han kommer hem till mig. det första han gör är att springa ner i mitt rum och ta upp en gosegris för att sedan lägga sig i sängen med den på magen :)

FeliciaS
0

#39 Vad är det som är problem med att dem är finmaskiga? Är de inte det åker det ju ut hår och sånt :P

Mvh Felicia

deluxe
0

#43 Typ inte så avancerat. Syr ihop två handdukar (större delen av jobbet är att mäta och vika och nåla, urk) och sedan fleece på ovansidan och sy runt om. Helst skulle jag vilja kunna klämma in ett extra lager handdukar under men det får inte plats i symaskinen Obestämd

Längre fram tänkte jag köpa frotté på metervara att ha istället för handdukar, (då kanske man kan få in några fler lager under nålen) och plastad frotté att sätta i botten, du vet såna kissäkra lakan som man brukar ha i barnsängar!

Abico
0

#44 - Haha, fel ord ;) Vad jag tänkte säga var att påsarnas hål ändå är såpass stora att det åker igenom hår, och då gör dom ju ingen nytta.

Hanna 

tjorve
0

nu har jag för första gången provat med fleece :)

såhär blev reslutatet. bytte igår, så nu har dom hunnit dra ut lite hö, och det blir verkligen jättehårigt väldigt snabbt :s

vart kan man köpa såna där bra tvättpåsar?

deluxe
0

#47 Jag tror att Daniel köpte våra på MyOne, ligger mitt emot Huveröds på Backaplan. Kolla hästaffärer annars, Hööks kanske?

Här hittade jag också några som man kan beställa.

tjorve
0

tack!

[belewiien]
0

Jag använder inte toalett till mina marsvin, jag byter i buren oftare istället!

[Lynx76]
0

Har provat fleece någon vecka nu och jag vet inte… det luktar ju jättemkt kiss på en gång och på bara nån dag är det bajsinferno… men jag vill verkligen inte gå tillbaka till spån, som fastnar i långhårens päls osv… suck.

deluxe
0

#51 Hur många lager har du av tidningar/handdukar/fleece? Har du fleece i hela buren (ingen hölåda eller avdelning?) och hur stor är buren?

Kan ju tillägga att det är lite jobbigt med fleecen i början innan man har koll på det och har fått in rutinerna, om du inte har haft det så länge så tycker jag att du ska felsöka och experimentera lite innan du ger upp. Är du fortfarande missnöjd efter två månader så kanske det inte är din grej, men när allting stämmer så ska det inte stinka så som du beskriver Skrattande

[Lynx76]
0

Har toa-lätt underst, sen en tjock hundfilt, sen handdukar , plastad frotté och sen fleecen. Men de sliter upp på kanterna så att det kommer bajs och kiss under…

De är dessutom alldeles för många i buren men de flesta av ungarna flyttar (tyvärr) i veckan eller nästa vecka. Då blir det förhoppningsvis lite mindre bajsinferno ;)

deluxe
0

#53 Okej. Börja med att lägga den plastade frottén underst. Den släpper nämligen inte igenom väta, så om du har den direkt under fleecen är det inte konstigt att det stinker. Vad är hundfilten gjord av för material?

Jag skulle nog helt sonika omorganisera det lite, lägga plastad frotté i botten, sedan handdukar och sist fleece. Toa-lätten kan du istället ha i en hölåda eller en särskild del av buren där du har hö, där gör den betydligt större nytta eftersom dom troligtvis kommer kissa/bajsa mest där.

Hundfilten tror jag att det är idé att ta bort helt. Beroende på vad det är för material så kanske du kan klippa den i bitar och ha i husen eller på sovställen istället, då kommer du att behöva byta dom oftare än resten av underlaget.

Om du gör såhär så funkar det nog mycket bättre! Vad det gäller bajsinfernot så är det bara att sopa 1-2 gånger om dagen Flört

[Lynx76]
0

#54 Vet faktiskt inte vad hundfilten är gjord av, den är mest..tjock. Men tror jag skippar den…

Tack för tipsen, ska absolut testa att fixa om lite, skönt att inte behöva ge upp direkt =)

deluxe
0

#55 Låter som en bra idé att stuva om lite! Om hundfilten inte är av fleece eller vetbed så tycker jag att du ska skippa den helt. Den största missen är att den plastade frottén ligger direkt under fleecen, det förstör liksom hela funktionen eftersom den är tät. Fleece överst, handdukar i mitten och plastad frotté som skydd för burbotten så kommer det bli mycket bättre.

Var har du höet nånstans nu förresten? Om du inte har någon hölåda eller något speciellt ställe i buren för höet så är det ett hett tips för att hålla resten av buren fräsch längre.

Lycka till! Fleece är kanon när man väl får det att funka. Flört

[deedeeojohnny]
0

Fungerar detta som godkänt fleece till marsvin tro? Cool

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00070489

deluxe
0

#57 Japp, all fleece funkar bara det är 100% polyester. Däremot skulle  jag inte rekommendera ljusblått Glad

[Lynx76]
0

näe…nu har jag försökt med fleece ett tag och jag vet inte… det luktar redan efter nån dag och marsvinen luktar kiss, får tvätta dem vid varje byte och det är ju inte bra för dem heller… suck…

Mareng89
0

Har ett par lager med tidningar underst, sedan två lager handduk och sedan 3-4 lager fleece. Problemet är bara att mina marsvin är 1 år och innan har de inte haft en speciell toa. De har mest gjort sina behov i ett och samma hörn. Nu när jag bytte till fleece satte jag toan i det hörnet men de verkar inte speciellt villiga att använda den. Har sett dem hoppa upp där ett par ggr var men det var ett par dagar sedan.

Kan det kanske vara "svårt att lära gamla marsvin att gå på toa" (jfr. svårt att lära gamla hundar att sitta)? jag upplever än så länge inget jobbigt med det men i längden blir det lite segt att varje dag "gräva" upp bajset och lägga det i toan (så att de ska fatta att deras dofter är där).

"Var dig själv, alla andra är redan upptagna." O.Wilde

deluxe
0

#59 Men sådär ska det ju inte vara. Hur har du gjort, kör du med tidningar, handdukar och fleece? Glad

#60 Det är inte särskilt lätt att få marsvin att använda en toalettlåda (oavsett ålder). Lyckas man så har man tur. Det du kan göra är att byta lite oftare där du har hö eller under sovplatser och hus tex., där brukar det mesta hamna.

[Lynx76]
0

#61 Jag har plast-frotté underst (fast senaste omgången hade jag inte det) sen handdukar och sen fleece. Är väl ok nån dag men sen börjar det lukta. Iofs har jag för trångt i buren, blir nog bättre när de bara är tre (två st ska flytta, pga platsprist)

[deedeeojohnny]
0

Okej :) marsvin gillar lite mörkare färger eller ? :)

FrippeKurre
0

Hur fäster ni fleecen i buren?

deluxe
0

#63 Det gör dom nog också men framför allt så tänkte jag på att dom ljusa filtarna snabbt blir missfärgade och ser lite sunkiga ut efter ett tag. Jag har själv precis slängt mina gula och ljusgröna fleecefiltar som var fulla med en mass envisa paprikafläckar Flört

#64 Fleecen behöver inte fästas, den brukar hålla sig på plats ändå.

patricia76
0

jag har den ljusblå fleccen i min ena bur. Inag som helst problem att den är ljus.

Mina marvsin verkar fatta att de inte ska kissa och bajsa på den. Visst händer det att det ligger några bajs på den men det handlar om ca 5 st perdag om inte ens det.

Men jag har bara flecce och inget under. i den andra buren har jag spån. de verkar inte föredra någon bur mera. Bella och Busan turas om att ligga i ena hörnet av flecce buren.

FeliciaS
0

#63 Ja, de är otryggare på ljusa ytor eftersom de är mer synliga för rovdjur då :)

Mvh Felicia

patricia76
0

#67 kankse därför det inte blev popcornes skutt denna gången då.

[Lynx76]
0

oo min är alldeles mörkblå, vilken tur =) Det är kanske därför de bajsar ner den så totalt, de gillar den, wohoo!

Buffen
0

#62 hur många har du på vilken yta? Det låter som du säger, att du har för många, då fleece kräver mkt större utrymme per marsvin än andra underlag.

FrippeKurre
0

#65 Ok tack!

Svea-
0

hej hej…jag har inte orkat läsa igenom alla svarSkäms

läste någonstans ang att man kan ha vinäger eller dylikt när man tvättar fleccefiltarna åt marsvien..

någon som vet nått ang detta? vad är det man ska ha i för å få bort lukten från filtarna å tvättmaskinen?

å i såna fall hur mycket?

tack på förhand…

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

Tindrar
0

Har inte läst allt men iallafall. Har själv provat fleece och när marsvinen hade kissat så stannade kisset kvar på fleecen så jag fick ta typ en tvätt svamp och suga upp kisset med. Hade dock ingen handduk eller liknande under så det berodde då antagligen på att ingen ville ha kisset.

Tycker mer om spån då jag tycker fleece blir äckligt ganska fort och för att inte få buren att se äcklig ut så behöver man nog plocka ut bajs minst 1 gång om dagen… Sedan så är jag ju en ganska lat människa så det var lite för tidskrävande osv. Så håller mig fast vid spån ändå:D

[Lynx76]
0

Jag har precis börjat få koll på det här med fleece. I början stank det efter någon dag men nu funkar det iaf 2 dagar innan det börjar lukta. Jag har ju iofs färre grisar nu, bara tre, så det kan ju vara därför. De verkar gilla fleecen iaf, blir jätteglada när de får nytt rent och myser verkligen, kul =)

deluxe
0

#72 Ättika är det man använder för att få bort lukten. Någon exakt mängd har jag inte koll på, men tror inte att det är så noga heller. Glad

#73 Det blir så om man inte har något under, då har vätskan ingenstans att ta vägen utan stannar på ytan. Det kan vara lite knepigt att få till det i början men när man har kommit in i rutinerna är det kanonbra med fleece!

Virvlan
1

Funderar också på att ha fleece när spånet gärna flyger ur buren och är överallt i lägenheten. Men man måste plocka bort bajs varje dag för att de inte ska se äckligt ut?

Lixim
0

#76 när vi hade fleece sopade vi ur burarna varje dag.

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Uppfödning av Skinny & Lakeland

Lillisen
1

Har fleece och lättströ i buren och sopar den varje dag. Har halva buren med enbart lättströ och där är köksdelen också. Den andra halvan har jag lättströ med fleece ovanpå.

Detta eftersom man inte enligt jordbruksverket får ha fleece i hela buren.

Virvlan
1

Kan tycka att man får ha vad man vill bara marsvinen mår bra..

Lillisen
0

#79 Ja det kan man ju tycka men jag har då märkt att allra helst ett av mina marsvin älskar att gräva och böka runt i spånet och höet :)

Det blir ju kanske tokigt om man ska välja vilka regler som är viktiga och vilka som inte är det.

Här är det 50/50 som gäller.

Fridaaaa
0

#79 Ja fast regler är regler, och måste ju följas.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Virvlan
1

#81 absolut. men vem kollar hemma hos folk om de har 50/50 eller 30/70??

dock använder jag spån, enbart.

millib
0

#82 de kan komma närsom hem till dig för att kolla om du sköter dina djur rätt, vet flera som djurskyddsinspektören kommit och kollat. Det räcker med en anmälan från någon så är de skyldiga att kolla upp det/dig.

// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/

FeliciaS
1

#82 Jag känner detsamma. Hur stor är chansen att någon kollar upp en privatperson med ett par marsvin, egentligen? Det är troligare att de kollar någon som har en uppfödning eller stor mängd marsvin. Och om de väl skulle komma och anmärka på något är det inte värre än att man ändrar på det de har synpunkter på.

Jag tycker det är jättebra med lagar och regler och visst är de till för att följas, men vissa bestämmelser är bara så patetiska.

Mvh Felicia

Virvlan
0

Håller med dig helt och hållet #84.

jossan...
0

japp jag har just nu fleece ibland och hö ibland men mina marsvin föredra fleece värkar det som och vrf skulle dom lida av att ha bara fleece?

Gud vad bra jag stavar…

Svarttusch
1

#86 Har du hö som underlag? Varför inte spån eller annat som suger bättre? Det måste ju lukta med hö som underlag? Jag gissar att dina marsvin alltid har marsvin att tugga på även om du har fleece :)

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

jossan...
0

oj spån menade jag:p

Gud vad bra jag stavar…

Svarttusch
0

#88 Tänkte väl :)

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

philippazon
0

Jag ska snart skaffa marsvin och jag velar mellan spån, toa-lätt och fleece. Jag ser helst att det kan hålla sig rent på typ 1 städning i veckan och helst inte yra om kring i mitt rum…

Någon som har tips på ett bra underlag?

Toa-lätt tycker jag verkar bra, men vet inte om det är för hårt för de små tassarna? 🤔 Har även kollat på hampaströ, någon som har det som kan berätta lite om hur det är? 

Tacksam för svar!

»♛❣❣Hälsningar❣♛«

jossan...
0

ja spån är bra i buren dock så sprids det snabbt över halva huset:/ Annars så är spån bra eftersom att det hålls länge:)

Gud vad bra jag stavar…

Fridaaaa
0

#90 Toa-lätt anser jag är för hårt att enbart ha som underlag.
jag har easyströ, visst kommer lite på golvet men inte alls som spån.

Ang om det håller ca en vecka eller inte, beror också på burstorlek och hur många marsvin du har i buren. Jag städar till mina 1 gång/vecka, och de har 150x60 bur, 2 marsvin i den, även i 140x60 buren städar jag 1 gång/vecka, 2 marsvin i den, när jag hade 120x60 eller 100x50 på två marsvin så fick jag städa 2 ggr/vecka.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

BuGoG
0

#3 Du skrev att du hade ett lager tidningar i botten, två lager frontèhanddukar i mitten och till sist runt 1-2 lager fleece överst. Vad är det som behövs bytas när DU städar? Hur ofta städar du?

[gol199]
0

#37 tvättpåse 23 kronor på IKEA

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50219063/

[gol199]
0

Hur håller ni fleecen på plats och hur många lager med fleece har ni?

sofia1992
1

#95 Jag har 3-4 lager handdukar och sedan 1-2 lager fleece. Köper endast "tjocka och tunga" fleecefiltar till marsvinen så behöv jag inte fästa det. Jag sätter alltid deras hus och toalett i hörnen av buren så hålls fleecen bra på plats. Rekommenderar att man använder små peepads om man har fleece i buren underlättar städningen väldigt mycket.

[Petra Johansson]
1

Jag använder alspån, luktar inte så mycket och dammar inte så mycket.

Randomel93
0

Är marsvinen känsliga för vanliga tvättmedel när man har fleeceunderlag eller fungerar det att tvätta med typ Via?

Lillyrod
0

Jag använder samma tvätt och sköljmedel som till övriga familjen. Grisarna brukar bli som galna när de får nytvättade filtar : )

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.