Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 3623 ggr
[Gnagare2]
0

Ointresserade veterinärer.

Med risk för att låta tjatig kommer här ytterligare en tråd om hur missnöjd jag är på veterinärer som inte varken vill  eller kan engagera sig i marsvin.

Jag har nyligen inköpt nya djur och  med transporten hem hit,råkade ett av marsvinen få hö i ett öga och  jag såg att skadan var rätt allvarlig,så jag  åkte akut in med lill tjejen. igår,på  en söndagmorgon.

Jag har tidigare berättat att jag förlorade en marsvinskille när han fick en ögonskada  eftersom jag blev tvungen att avliva honom. Han var tre månader gammal. Inte kul.

Denna lilla tjej är bara två månader gammal och har nu även hon en ögonskada. Jag åkte akut in med henne och jag fick  åter igen intrycket av att denna patient inte var så viktig. Veterinären frågade till och med rätt ut "vad har du marsvin till"?

Fick en ögonsalva till henne. Det ska helst vara ögondroppar,men hon hade inget annat. Detta var Söndagmorgon så inga apotek var öppna. Hon hade inga ögondroppar,enbart ögonsalva,så ok,då får jag väl ta det,sa jag.

Denna veterinär sa att hon skulle ringa dagen efter och höra hur det gått med hennes öga,och prata om hur länge jag ska ge medicinen. Har väntat hela dagen. Tror ni att hon ringde? Svar nej.  Det är tydligen inte så viktigt med ett marsvin.

Om det hade varit en hund eller katt hade hon ringt,var så säker.

Så nu står jag här med lill tjejens skadade öga,och jag fick aldrig något besked om hur länge,hur många dagar jag ska ge denna medicin till henne. Det får jag tydligen laborera med själv??

Tur att jag har tidigare  erfarenhet av skadade marsvinsögon. Saken är den att jag tror detta öga  inte går att rädda.Jag hoppas verkligen att jag har fel. Medans jag ger medicinen,och ögat är under behandling,så ser det bra ut. Men när behandlingen är avslutad,är jag rädd för att det kommer bli sämre. Det blev det på killen jag var tvingad att ta bort.

Nu är frågan,ni som är duktiga på hur länge man ska ge ögonmedicin,hur många dagar ska  jag ge medicinen tror ni?

Eftersom veterinären inte gav något svar på det,och jag  vet att det finns kunnigt folk här,så frågar jag här. 

I allra värsta fall får jag ta bort henne och det känns så väldigt jobbigt. Andra marsvinet jag tar bort pga ett öga isåfall. Känns så fruktansvärt onödigt.

I nuläget efterlyser jag någon form av skydd mot att marsvinen får in höstrån i ögat.Någon som har en lösning på det? Skygglappar som hästar har? 🙂

vallhund
0

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[Gnagare2]
0

#1 Gjorde det precis nu…..salvan heter "Chloromycetin"…..läste precis att den är avregistrerad..jag antar att det inte är en lämplig salva när den är avregistrerad?

Ljungåsen
0

Salvan verkar i alla fall innehålla kloramfeinkol, vilket är samma verksamma substans som i de ögondroppar som brukar skrivas ut vid skador på hornhinnan. Har man färgat ögat och konstaterat en hornhinneskada?

GuineaGirl
1

När jag har haft marsvin med ögonskador till följd av stick från höstrån, har jag fått utskrivet antingen Fucithalmic 1 % ögonsalva eller Isathalmic 1 % ögonsalva. Båda är på 5 gram och innehåller fusidinsyra. Man droppar då en droppe av salvan i det skadade ögat både morgon och kväll i tio dagar. Torka bort det överflöd av salva som eventuellt kommer i pälsen, så inget marsvin slickar i sig det och tar skada av antibiotikan. Det har i dessa fall varit fråga om konstaterad hornhinneskada hos marsvinet.

Om marsvinet därefter inte skulle bli bättre, eller om marsvinets allmäntillstånd försämras under behandlingens gång, så tar man förnyad kontakt med veterinär. Men mitt marsvin (det är samma ett som skadat sig så här) blev bra i ögat igen, med reservation för att det eventuellt kan finnas någon bestående synnedsättning. Ett tips för att undvika ögonskador är att inte ha höboll.

Jag känner tyvärr inte till något om chloromycetin.

[Gnagare2]
0

#3 Ja hon färgade ögat med sån där grön färg,och skadan är tydlig även utan färg.

[Gnagare2]
0

#4 Detta låter lite hoppfullt allafall. Får ringa en annan veterinär imorgon och be att jag får utskrivet någon av salvorna du beskrev.

Ljungåsen
0

#5 Stackars liten. Jag tror det bästa du kan göra är att jaga veterinären via telefon, så att du får besked om hur länge du ska behandla.

[Gnagare2]
0

#7 Med den veterinärens  tydliga ointresse har jag ingen intention att försöka få tag på människan igen och fråga.  Har totalt tappat förtroendet för den veterinären.  Vet inte ens vad hon heter. Hon sa aldrig sitt namn ens.

Det var intressant det som #4 skrev. Det verkar ju mer vettigt.

vallhund
0

Chloromycetin är inte olämpligt, läkemedel avregistreras när det kommit ut nya o bättre.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[Gnagare2]
0

#9 Ok låter bra.

[Wijnja]
0

Marsvin brukar klara sig fin utan ha syn på ögat

[Gnagare2]
0

#11 Jodå,jag vet att dom klarar sig med bara ett öga,problemet jag ser här,är däremot om ögat återhämtar sig när jag avslutat medicineringen, eller om det blir så infekterat att jag blir tvungen att ta bort henne. Eftersom jag haft den  erfarenheten tidigare tyvärr.

[Wijnja]
0

Hade samma problem som du han blev biten lite här och var trodde grace hade skadat ögat nej jag hade fel

Blackiebo
1

Vår ena marsvinskille fick också ett höstrå i ögat förra året. Han fick både ögondroppar för det men också smärtlindring i ett antal dagar för att slippa ha ont. Vi fick dessutom tid för återbesök för att kolla att det läkte som det skulle.

Om det nu skulle vara problematiskt att få tag på en bra veterinär där du bor så kanske det skulle vara något att prova veterinär på nätet https://firstvet.com/sv/service 

De borde kunna skriva ut korrekt medicin åt er. Marianne Tornvall som är en av de ledande experterna på exotiska djur verkar vara ansluten som veterinär där i alla fall.

[Gnagare2]
0

#14 Vad hette ögondropparna ni fick då?

Superb ide´med Firstvet. Tack.

[Wijnja]
0

Oj jag fick nån annan ögondroppar sist

[Wijnja]
0

Till öroninflammation det kan inte vara samma som du fick

Blackiebo
0

Nu har jag varit hemma på lunch och tittat.

Ögondropparna heter Kloramfenikol Santen och är bakterihämmande. Man sätter in dem i förebyggande syfte vid ögonskador då ögon är väldigt infektionskänsliga. Dessa gav vi 1 droppe/3ggr om dagen. Kommer inte ihåg hur många dagar det var dock.

Vi fick även receptfria ögondroppar som heter Admyrin som är skönt för ett irriterat öga.

Sedan också Metacam för att smärtlindra.

[Wijnja]
0

Vi vet inte om Yngve är blid på ena ögat han blev svårt biten men han klarar sig på ett öga

[Gnagare2]
0

#18 Märkligt att det verkar vara väldigt olika ögondroppar veterinärerna skriver ut. Hur vet man vilka ögondroppar som är bäst?

För övrigt blev jag så förtvivlad över mitt öde med marsvin som ej tas på allvar av veterinärer,så jag ringde helt enkelt till Mälaren Smådjursklinik och hade en sådan oerhörd tur att självaste Marianne Thornvall svarade. Hon är ju,för dom som inte vet det,oerhört duktig på exotiska djur och däribland marsvin,,och driver den kliniken. 

Jag förklarade läget för henne och passade på att ställa alla mina frågor när jag ändå hade henne på tråden.🙂 Så glad och lättad jag blev när jag fick svar på mina frågor.  Hon är verkligen guld värd,den människan.

[Wijnja]
0

Hon är bäst gillar Erika också hon är super duktig henne kan man lite på

[Wijnja]
0

Hur allvarlig är skadan på ditt marsvin

[Gnagare2]
0

#22 Det är det vi får se nu. Ska ge henne medicinen fram till fredag,så får vi se sen.  Själva ögat ser bra ut,Inte infekterat eller något sådant.

Men skadan syns tydligt även utan sån där grön färg,så jag är rädd för att det inte går vägen,men jag hoppas,hoppas och håller tummarna.

[Wijnja]
0

om det inte går bra så kan marsvinet leva vidare med ett öga finns marsvin som är blinda som lever ett bra liv ändå fast den behöver lite hjälp medel lite mer hjälp än vanligt

[Gnagare2]
0

#24 Men om marsvin lever med bara ett öga,har dom väl opererat bort det,tänker jag?  Man kan ju inte låta ett infekterat öga sitta kvar?

Ljungåsen
0

#25 Nej, man kan inte låta ett infekterat öga sitta kvar. Det måste opereras bort, men sen kan marsvinet ha ett gott liv med bara ett öga. Om infektionen läker ut så kan ögat räddas, och även om synen kan försämras eller i värsta fall försvinna.

[Gnagare2]
0

#26  Hon som är så liten…oj,tänker jag direkt. Om hon måste ta bort ögat,klarar hon den operationen,hon som är så liten..?..fy jag tycker så  makalöst synd om henne.

Och jag vågar verkligen inte låta någon veterinär som ej kan marsvin utföra den operationen isåfall. Då blir det en resa ner till Marianne.

[Wijnja]
0

Ingen annan får operera mina djur än Erika eller Marianne för är dem som jag mest litar på hon får nog behålla ögat jo ditt marsvin kommer klara operationen lita på mig jag har själv precis opererat ett marsvin nyligen det gick ju bra hur gammal är ditt marsvin

kalindas
0

Hoppas att din lilla klarar sitt öga. Det viktigaste är att du får bort infektionen i det. Då ska du inte behöva operera bort något. Hon kommer kanske inte se lika bra på det, men som sagt slippa operation.
Får hoppas att du fått tag på en mer engagerad veterinär, då det är väldigt viktigt att behandla ögonskador. I vissa fall kan man behöva droppa i dem varannan timme!
Håller tummarna att det fixar sig!

/Elisa

[Wijnja]
0

Queenie är inte heller så stor i sig

[Gnagare2]
0

#29 När jag läser ditt inlägg blir jag än mer nervös för lillans öga. Jag är plågsamt medveten om att det är kritiskt läge när man behandlar marsvinsögon. Du skrev i ditt inlägg att ibland kan man behöva droppa varannan timme! Det har jag inte gjort. Två ggr per dag ger jag henne ögonsalvan.

Ögat ser inte infekterat ut eller hur vet jag om det är en infektion?

. Det finns "bara" ett grått område i ögats nedre del. Har sett marsvinsögon där det gråa täcker hela ögat. I detta fall är det gråa begränsat till ett litet område,och det har inte blivit större på dessa dagar jag behandlat henne. Det känns positivt.

Eller är detta gråa område tecken på infektion? 

Jag vet hur ett marsvinsöga ser ut som är riktigt illa däran,och det var på killen jag tvingades ta bort. I det fallet var det gråa området utbrett över hela ögat,man såg ingen pupill överhuvudtaget plus att ögat rann och han kisade med det. 

Så ser absolut inte hennes öga ut,lyckligtvis,men är ändå rädd för vad som händer när jag avslutar behandlingen på fredag….

[Wijnja]
0

Ser blir som en gegga runt ögat om det är infektion det rinner

[Wijnja]
0

Jag lider med dig vet hur du känner det

kalindas
0

Skrev kanske fel. Inflammation, inte infektion. Infektion är det om ögat är kladdigt och varigt.
När det är en inflammation i ögat kan det bli en sådan grå fläck. Då är det bra att droppa så det inte blir högt tryck i ögat.
Detta ska/bör en veterinär som kan nåt om ögon kunna kolla oavsett djursort. Sen kan det gråa enbart vara en ärrbildning. 
Men tycker du ska kontakta en veterinär som kan ögon och fråga. Du kanske behöver andra droppar.
Har du tur så är det bara ett litet ärr, men jag hade kollat det.
Kniper hon med ögat eller tittar hon normalt?
Om hon kniper med ögat har hon troligtvis ont.

/Elisa

[Wijnja]
0

Då är det en skada på hornhinnan

[Gnagare2]
0

#34 Ok,då är det inte en infektion.  Ögat ser väldigt bra ut,inget rinnande eller att det varar. Hon kniper inte med ögat,det ser helt som vanligt ut,skillnaden är att det finns en liten,liten grå fläck i underdelen av ögat.  

Önskar jag kunde ta ett foto,men min gamla telefon tar usla bilder. Har ingen lust att köpa ny telefon enbart för att ta foto.  Men jag kan prova  sedan.

Om du läser inlägg nr #20 så hade jag en sån enorm tur att jag fick prata med en av dom främsta veterinärerna inom marsvin,och hon sa att det går lika bra med salva som ögondroppar,så då litar jag på det.  Dessutom godkände hon den medicin jag fick i Söndags.  

Ja du. Veterinärer som kan marsvinsögon….denna tråd blev till just för att hund och katt veterinärerna inte tar marsvin på allvar. Inte dom jag träffat i allafall.

[Wijnja]
0

Finns få veterinärer som kan marsvin

kalindas
0

Läste inte alla inläggen. Men bra att du fått prata med en kunnig! 🙂
Kniper hon inte med ögat eller verkar påverkad på annat vis, så kan du säkert vara lugn. Gör du som den veterinären du pratade med sist och använd salvan. Troligtvis får hon behålla den där lilla gråa fläcken. Det viktigaste är att det inte är något tryck på ögat.

/Elisa

[Gnagare2]
0

#38 Nu blir jag nyfiken på vad du menar med "tryck på ögat"? Är det trycket inne i ögat du syftar på? Och isåfall hur vet man att trycket är normalt?

kalindas
0

Jo det är själva trycket inne i ögat. 
Om man har någon skada på ögat så kan trycket öka eller om man har någon ögonsjukdom. På människor kan man kolla det med specialverktyg. Borde gå att göra på djur också. Har man tryck inne i ögat brukar man få ont.

/Elisa

[Gnagare2]
0

#40 Ja jag vet vilken undersökning du syftar på,det är den där när dom utför små luftpuffar på ögat när man är hos optikern.

Ser framför mig hur man blåser luft i ögat på lill tjejen..haha. Hon skulle ju avlida bara av undersökningen 😂

Nej fy. Jag skojar bara . Jag bara såg den bilden framför mig.