Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: allmänt
Läst 1594 ggr
Elively
0

Är marsvin de djur jag söker?

Hej! Jag har alltid viljat ha marsvin, och just nu har jag sökt all info om dem, sökt runt videos och nästan proffs på marsvin kan man säga. Men det jag inte vet är om marsvin är de djur jag söker? Ge gärna tips och era erfarenheter;)

Ljungåsen
12

Hur gammal är du? Jag är så tråkig att jag tycker att barn inte ska skaffa djur. Att skaffa djur ska vara hela familjens beslut, och hela familjens ansvar. Om de vuxna saknar intresse så ökar risken för att djuret inte kommer prioriteras, tas väl om hand, och för att det inte får den veterinärvård det behöver när det blir sjukt.

MonicaLagerquist
1

Instämmer med #1

Kattutan men stolt Plåtis ägare

91Marran
1

#1 Bra skrivet håller med dig. Hela familjen ska vara involverad. Tröttnar man som barn på djuret så ska den vuxna finnas där och förklara att djuret måste tas om hand och som vuxen ta hand om djuret. Är inte föräldrarna intresserade så kan det bli problem med att ta till veterinären. Det kan vara väldigt dyrt och inget som barn har råd med. Det är också stor skillnad på marsvin och hamster. Men ta och förklara för henne att ni kan låna två marsvin och se om du kan sköta dem. Då får du chansen att visa vad du går för. Visa att du har läst på mycket och låna hem marsvinsböcker från biblioteket för att visa ditt intresse.

Mvh
Mig

91Marran
0

Vad är det som gör att du vill ha just marsvin?

Mvh
Mig

Mirinda
0

Vad klok du är som ställer dig den frågan!👍

Det är viktigt att ta reda på om man skulle trivas med en sorts husdjur i rätt många år framöver, innan man skaffar hem djuren.

"Nästan proffs på marsvin" betyder väl att du är påläst?"

Då har du teoretiska kunskaper. Bra! Nästa steg är att ta reda på hur det är att vara marsvinsägare i praktiken.

Mitt råd är att du kontaktar en seriös uppfödare - någon som fött upp marsvin i många år. Marsvinsuppfödare är en särskild sort. De kan inte göra vinst på sina marsvin om de har en liten uppfödning. Ekonomiskt är det inte lönsamt att föda upp marsvin i liten skala. Men de brinner för sitt intresse. Berätta att du vill ta reda på om marsvin är ett husdjur för dig!  Fråga om du får komma och hälsa på och/eller be dem berätta. Seriösa marsvinsuppfödare är noga med vilka de säljer till och väldigt hjälpsamma om man har frågor.

Det finns också möjlighet att ta hand om två omplaceringsdjur. Då får du två marsvin som är vuxna. Kan vara bra om man vill slippa en del stök som kan uppstå ifall man väljer hanungar. De kommer i "puberteten"; blir hormonstinna och gör upp om makten i buren en period. Med ett par vuxna omplaceringsmarsvin, som redan bor tillsammans, slipper du det.  Man gör också en god gärning om man tar sig an två marsvin, som antagligen först hamnat hos någon som inte har din kloka inställning; att fråga först.🌺

Det finns uppfödare som ger livstids support till de köpare som de väljer att sälja till. Det funkar här. Vi har kunnat vända oss till uppfödaren i över sex år nu, ifall vi behövt hjälp och råd.

#3 ger goda mycket goda råd.  Att skaffa marsvin ska vara hela familjens beslut.

Det är först när man haft marsvin hemma ett tag som man vet hur det är.  Kanske kan du få vara semesterskötare åt ett par marsvin. Om ni kan ha marsvinen hemma hos er, får hela familjen känna efter om det är något som ni vill satsa på.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Sparklingponi
0

Frågan är ju också lite vad det är du tänker att du vill ha för sorts husdjur och hur du har tänkt dig att det kommer vara. Det är ju svårt att veta ifall marsvin är vad DU har tänkt dig! 
Och som de andra redan har nämnt så är det ju såklart viktigt att hela familjen är involverad. 🙂

[lifebyanki]
1

Det kan vara svårt att bara veta, jag hade marsvin när jag var liten (mest min storasysters men kallade ena för min) sen nu när jag blivit äldre så saknade jag att ha marsvin, har även haft andra djur så jag vet mer vad som passar mig, tog hand om min systers hund 1 år och blev väldigt uttråkad att gå med den varje dag osv så jag tänkte mig ett litet djur som kanske inte behöver lika mycket tid som en hund ex (även fast marsvin tar mer tid än vad jag någonsin tänkt mig) tänk även, kommer du alltid vilja ta hand om dom oavsett hur deras personlighet är? är du villig att lägga ner tid? kan dina föräldrar/andra i familjen hjälpa till om det behövs, bara för du läst en massa blir man inte ''proffs'' (tro mig jag trodde det också först) det är så mycket mer och det är så olika beroende på marsvinen du har. jag har mina i 2 månader och det är något av det bästa jag gjort, jag hade väntat så länge på att köpa, jag älskar dom med hela mitt hjärta och vill dom mitt bästa och det är så du också ska känna om du har ett djur, för ett djur är inte bara ett djur, det är en familjemedlem

91Marran
0

#7 Bra skrivet!

Mvh
Mig