Sele till marsvin
Visst ska man väll inte ha sele till marsvin ? eftersom att dom kan få ryggproblem elr vad det nu va
Nej, sele ska man inte ha till marsvin. Det finns få selar som är riktigt bra för marsvin och jag har aldrig stött på en sele som kan hålla mina marsvin mer än 10 sekunder, sedan är dom loss ;)
Det är också väldigt lätt att skada marsvinets rygg som du säger om man råkar rycka i selen eller så.
Och marsvinen uppskattar bra mycket mer att få skutta fritt i en utebur.
Hanna
#1 Tack tack tack för ditt svar :D:D

Skulle aldrig få för mig att sätta en sele på något marsvin.
Man måste betänka att djursortimentsmarknaden "vilket långt ord det blev" är en guldgruva för grossisterna, för vi djurägare är en tacksam grupp som lätt köper mycket onödigt till våra raringar.
Så tyvär finns det mycket "skräp" bland djurartiklarna i butikerna.
Marsvin 4-ever
.
Det är så att jag försöker berätta det för dom på rif men dom verkar inte riktigt vilja tro på det..
Det är så att jag försöker berätta det för dom på rif men dom verkar inte riktigt vilja tro på det..

#5 Men en råtta behöver man väl inte ha någon sele på?
Dom blir ju lika följsamma som hundar.
Dom enda smådjuren jag anser kan vara befogat att ha i sele är kaniner samt illrar.
Marsvin 4-ever
.
#6 Nej men jag bara sa till en tjej som hade sele på sitt marsvin att det ej e bra.

#7 det här verkar bara vara en slags "vad va det jag sa"-tråd. Om du vill bevisa nåt så skriv nog hellre. "Vad har ni för tankar kring sele på marsvin?" inte en ledande fråga som "Visst ska man inte ha […]?"
Hus-musen på rif ville dessutom ha faktasidor, inte vad några på ett forum säger. Det spelar ingen roll om det finns många här med mycket kunskaper, det blir ändå bara hörsägen.
#5 - Varför pratar ni om marsvin inne på rif? Bjud hit folket istället ^^
Hanna

#6 jo det är bra med sele på råttorna när man har de utomhus, alla djur kan ju bli skrämda av någonting och springa iväg och gömma sig, och då är det lätt att man går hem en råtta mindre. :(
e
#9 http://rattor.iefokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=142249ea-a8bf-4bc6-9716-15ca81fdbf3f här är länken till den tråden om du vill se
#10 - Tack :)
Hanna
#8 därför jag vill visa dom att det jag säger stämmer så att dom ej tror att jag bara hittar på.
#10 Det är väl ändå inte så att man är ute och promenerar med dem precis? Inte med marsvin i alla fall, är de ute i gräset har de nog inte mycket mer i tankarna än att äta gräs - men så är de ju betesdjur också ^^ Man behöver vill inte ha dem lösa alls, en inhägnad räcker bra :) Blir de rädda och springer iväg med sele, ja då kan det verkligen uppstå skador om inte den som håller i kopplet är beredd..
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

#10 Ok. Har mest bara sett råttor som sitter så lungt på ägarnas axlar, samt även följer dom som typ en hund.
Men det var nog äldre råttor.
Marsvin 4-ever
.
#10 man brukar ofta ha sele på råttor eftersom att man brukar ha med dom på promenader och så ^^
jo, man ska inte ha sele på marsvin eftersom dom kan skada ryggen som ni andra redan sagt.
Och ja, man brukar nog oftast ha sele på råttor om man tar med dom ut.
Visst har också hört om dom som haft sina lösa bara sådär, men det skulle faktiskt inte jag våga med mina ifall att dom skulle bli rädda för nåt och springa bort! Man vet ju aldrig. :/
Så det bästa är nog, sele på råttor hage åt marsvin.^^,

Jag skulle nog aldrig ta ut mina råttor utan sele, oavsett hur tama och följsamma de är.
Men fortsatt diskussion om råttorna kan ju tas på rif, så slipper marsvinsälskarna som inte bryr sig om råttor höra! :)

#21 Nej. Selar är farliga för marsvin, och kan orsaka hemska skador på ryggraden. Läs gärna mer här. http://blog.justanswer.com/why-wont-my-guinea-pig-let-me-put-leash-him
Nej sånt ska man aldrig använda jag tror inte heller dem tycker om det heller