Viktökning - Behövs de? Och hur gör man?
Nu har jag vägt mina marsvin och jag vet att åtminstånde en av dom måste öka i vikt.
Honorna:
Bönan: 1050g
Majsan: 1000g
Hanarna:
Tabasco: 1100g
Castello: 900g <--- Han behöver bli tjockare
De får fri tillgång på hö, pellets får de ca 3msk om dagen och massor med grönsaker/frukt/hårdbrö/kvistar osv. 1ggr om dagen.
Damerna är i bra hull tycker jag, de ser inte feta ut och inte magra, de är stackars Castello som är mager, man känner revbenen på han och lite av de andra benen, inge underhudsfett som på de andra 3.
Han avr magrare förr så han ahr gått upp (vägde han inte då) men nu har han stått stilla i viktökningen ett par månader.
Nån som har nå tips på mat eller liknande man kan ge? Tänker åka in till veterinären och kolla tänderna om han inte ökar mer i vikt snarast. Han verkar inte lida av det utan är lika pigg och glad som alltid :)
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
hur gammla är det ?
melwin är mer änn 1år och han väger 876 g ( förra veckan ^^ )
Killarna är 4år
Bönan 3år
Majsan 2år
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
aha ^^, men aa, ska melw. gå upp i vikt något ? enligt er ?
förlåt om jag "snor" tråden"
#2 Den hanen som väger 900g, är alltså 4år?
Har han alltid varit liten till växten och börjat magra av först nu? Marsvin börjar ju ofta magra av när de är 4-5år, eftersom de börjar bli gamla. Så om han har god aptit och är som vanlig i övrigt så beror magrandet förmodligen på åldern.
Det du kan göra är att öka kraftfoder lite, så han får lite mer fett i sig.
#3 Jag tycker det är väldigt lite för en hane som är 1år. Men det kan ju vara så att han är mycket liten till växten.
Känns hans kropp "hård" och muskulös, och inte mager, så är det nog ingen fara.
#4 Båda grabbarna har alltid vart liten, eller liten och liten de är smäckra båda två, ingen av dem har någonsin vart det minst tjock.
Båda började magra av när de bara sprang och uppvaktade honorna i buren ovanför, flyttade honorna till ett annat rum när jag märkte hur magra de blev. Tabasco har fåt tillbala sitt hull men inte Castello. Han har aldrig varit så här mager så man kan känna revbenen och ryggrad och sånt.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#4 , tack för tipset.. men jag fattade inte så mkt :/
Min ena hane på snart 2 år väger bara 850 gram och han ser bara ut så. Vissa är mindre till växten och han är det :)
#7 Jag tror min grabb på 900g skulle se bättre ut om han åtminstånde gick upp 100g till. inte kul när man känner revbenen
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Jag tycker inte man ska sätta ut någon "den här vikten ska alla hanar ha i den här ålder" tex. Allt beror ju på hur hanen är byggd, hur han lever, om han har många kompisar osv.
Det är precis som med mäniskor. En kille som äter fet mat jämt, inte har några kompisar och bara sitter hemma och trycker blir ju fet. Medan en kille som äter normalt, har många kompisar och ständigt är ute och springer blir smalare.
Min Sune var ganska så fet tidigare, han hade ingen kompis och låg mest och tryckte i sitt hus. I somras tappade han en del i vikt, kanske med tanke på åldern. Och nu när lilla Donken bor i samma bur så har det blivit mer fart i honom och han har faktiskt lagt på sig några hekton igen.
Hanna
Juste ja. Jag skulle komma till det att: Häng inte upp dig på siffrorna, utan se till hur marsvinet ser ut i helhet,
Hanna
#9 Som jag skrev så är Castello mager och man känner revbenen och andra ben på han.. Så jag vet att de inte är normalt då han vart tjockare förr utan att vara fet.
Du har inge tips på hur jag ska få han tjockare? Iaf öka lite mer i vikt. Han bor med sin bror.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#11 - Okej. Kligröt med solhavre? Det får mina grisar. Jag vet att Felicia (Xtanlover) har mängder med tips på gödningsmetoder ^^ Då hon har en väldigt liten hane och dessutom har haft mycket sjukdomar hos sina grisar nu som bidragit till att dom tappat mycket i vikt. Så PM:a henne.
Hanna
Ska PMa och höra mig för :)
Tacl för tipset!
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#13 - Vsg.
Hanna
#8 det är klart man ska inte känna revbenen på dom det är inte bra.
#15 Ne de vet jag, därför jag försöker få lite hjälp :)
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Jag säger som så här, känner du revbenen eller/och ryggraden tydligt så är de för smala. Min hane är bara lite underviktig och han väger 800g. Hans födelsevikt är 58g, så då förstår du nog hur liten han är. Min fd. sjuka hona väger 880 g och hon är väldigt smal, födelsevikt 105g. Min abessinierhona är i bra vikt 1180g, hon är stor och bra hull :) Liiite kraftig, men inte tjock. Muskelberg :D haha.. Så som hon hoppar, skuttar, springer osv. så är det inte konstigt.
Gödningstips har jag många av, skriver några:
? Broccoli-/morotspuré blandat med krossad pellets (Lottie/Cavy Performance) samt en skvätt Oatly havredryck/Gyllenhammars havremust/GoGreen havredryck 3% fett.
? Lottie maskros & linfrö eller Oxbow Cavy Performance som pellets.
? Oatly havredryck/Gyllenhammars havremust/GoGreen havredryck 3% fett blandat med pellets.
? Havrekli + solrosfrön i en gröt.
? Morötter! Massa morötter :)
? Se till att han äter så mycket han orkar och vill ^^,
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#17 Tack!
Tyvärr vet jag inte födelsevikten på någon av grabbarna då jag inte vägde dom när de föddes.
Men ska testa att mata honom med det du rekomenderar ^^
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se