Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: sjukdomarohyraskador
Läst 12901 ggr
Rajas
0

Hur mycket stronghold?

Hej! Jag har fått hem stronghold för att behandla alla mina djur men är osäker på doseringen.

Jag har fått pippetter för hund(den starkaste) och veterinären skrev att Marsvinen ska ha en halv pipett var, men det tycker jag låter lite väl mycket för när jag läser runt här så säger folk 2 druppar per marsvin.

Troligtvis har inte mina marsvin Ohyra men jag väljer att behandla alla gnagare då jag fått hem möss som har skabbkvalster.

Mössen ska ha 1droppe men forumen säger en dutt bara, råttor 2droppar men forum säger en droppe, jag kollar runt efter mängd per djur då detta är den starkaste stronghold och jag läst att framför allt råttor och möss har dött eller blivit sjuka vid överdos.

Mvh Millan

Mvh Millan

_Charlie
0

I den styrkan du fått stronghold ska marsvinen ha 0,25 ml över 800 gram. De marsvinen som väger mindre än 800 gram ska ha hälften, dvs ca 0,125 ml.

Behandlingen upprepas på dag 14 och 28.

Har du ingen 1 ml doseringsspruta, sväng förbi apoteket och be om en.

Toddski
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en doseringstabell för stronghold till smådjur hemma (jag är veterinär). Jag fotade delar av den som rör de djurslag du nämnde.

Dosen veterinären har rekommenderat är alldeles för hög. När jag har skrivit ut stronghold för behandling av smådjur använder jag alltid den som är avsedd för katter, den har styrkan 60 mg/ml till skillnad från den för hund som har styrkan 120 mg/ml. Tipset om 1 ml-sprutor är bra bortsett från att du inte kan mäta upp så exakt som du behöver. Om du inte har öppnat förpackningarna så hade jag försökt få byta dem. Väger marsvinen under 800 gram så är det perfekt med pipetterna avsedda för små katter.

Lycka till!

Mvh

Todd

Fridaaaa
1

0,2 ml har jag gett mina vuxna marsvin :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Toddski
0

Förresten kan inte jag se att en ska upprepa behandlingen. Men för säkerhetens skull kan du kontaka Orion pharma som tillverkar Stronghold och fråga om det.

Todd

_Charlie
1

#2 Fast det där stämmer ju inte. Stronghold avsett för hund är dubbelt så starkt som till katt = man använder hälften av dosen.

Vi som har många marsvin kan inte köpa de pyttesmå katt-förpackningarna, då skulle behandling av sellnic gå på ett par tusen, ist för max 3-400.

En hel pipett avsedd för katt till ett marsvin under 800 gram är för mycket. Använder man 60 mg varianten ska de ha ca 0,5 ml om de väger över 800 gram, och 0,25 ml om de väger under 800 gram.

Att ge en hel pipett avsedd för katt till ett marsvin som väger under 800 gram, det är 0,75 ml. Mycket större dos än om man skulle ge 0,25 ml av pipetten avsedd för hund.

_Charlie
0

#4 Självklart ska hon upprepa behandlingen! Det ska ges i 3 omgångar med 14 dagars mellanrum.

Toddski
0

Charlie: Jag tror vi försöker säga samma sak. Hur ofta det ska ges kan jag dock inte hitta i doseringstabellen jag har fått av tillverkaren, därav att jag föreslog att kontakta dem.

Pipetterna för små katter innehåller 0,25 ml vilket innebär 15 mg om styrkan är 60 mg/ml dvs det är extremt lätt att dosera rätt till marsvin som väger under 800 gram.

Självklart blir det otroligt dyrt om du har många marsvin men har du inte det så är det smidigt och blir inte heller dyrare eftersom du inte skulle använda upp allt.

_Charlie
0

#7 Jaha då får jag be om ursäkt. ;) Innehåller de minsta pipetterna verkligen bara 0,25 mg? Inte konstigt att min veterinär envisades med att jag skulle hämta ut mängder med sådana paket till alla våra 13 marsvin. Tack och lov gick hon till slut med på att skriva ut de stora pipetterna.

TS har ju även andra djur som ska behandlas, därför har hon nog fått de stora paketen. Hon ska ju enligt trådstarten behandla både marsvin, råttor och möss. :)

Den doseringen jag angav i mitt första inlägg är dock samma dosering som jag och många här inne använder oss av, och har fått från våra veterinärer. Alla djur har blivit friska efter en full behandling, vilket mina djur inte blev första gången vi hade sellnic och veterinären gav mig minsta paketet och sa "1 droppe i nacken per djur." :)

Toddski
0

Ja de är avsedda för unga katter (eller andra katter som väger upp till 2,5 kg). Till 13 marsvin blir det ju verkligen sjukt dyrt så det förstår jag att du inte vill lägga ut.

Jo det är säkert därför hon har fått dem. Men svårt att ge en halv droppe av 120 mg/ml, doseringen är nämligen en droppe av 60 mg/ml till råttor och möss.

_Charlie
0

#9 Det borde ändras det där, droppe/halv droppe etc. Ingen vet hur stor en droppe är, det beror på hur hårt man trycker på tuben. Exakta mått skulle hjälpa fler djur att bli friska på en gång då doseringen blir rätt direkt.

Varför stronghold måste ges flera gånger till marsvin som har skabb är för att stronghold endast dödar parasiterna, och inte deras ägg. Äggen tar ca 14 dagar på sig för att kläckas. Om man därför behandlar 1 gång blir man av med de nuvarande parasiterna, men inom 2 veckor kläcks äggen de hade lagt innan de dog. Därför ska det behandlas 2 gånger, allra säkrast 3 gånger.

En del veterinärer som inte har så mycket erfarenheter av marsvinsskabb säger att behandlingen ska upprepas efter 3 veckor. Då får de parasiter som kläcks efter 2 veckor en hel vecka på sig att lägga nya ägg om man har otur, ägg som sedan överlever även behandling nummer 2 och kläcks ett par veckor senare..

Rajas
0

Tack för hjälpen alla! nu är dom förhoppningsvis rättdoserade! <3

Mvh Millan

Mariahl
0

Har fått utskrivet stronghold 15 mg. De har skrivit att jag ska ge 2 pipetter a'0,25 ml per marsvin. Är det korrekt dosering. Låter mycket, men kanske beror på låg dos?

Ljungåsen
0

#12 Det finns olika skolor om hur man ska dosera Stronghold. Antingen så beräknar man dosen efter vikt, eller så ger man 15 mg till marsvin under 800 g, och 30 mg till marsvin över 800 g. Om dina marsvin väger över 800 g är det en korrekt dos, enligt den senare modellen, eftersom varje pipett av Stronghold 15 mg innehåller just 15 mg. http://www.guinealynx.info/antiparasitics.html#selamectin https://www.fass.se/LIF/product?userType=1&nplId=19991125000014

Mariahl
0

Jätte tack!