Eventuellt burbygge - Behöver lite tips och råd...
Hejsan!
Jag startade för ett tag sedan denna tråd (i vilken jag bland annat funderar kring burbygge…om det nu blir att jag skaffar marsvin):
Jag tänkte att jag startar en ny tråd där jag kan samla alla tankar, frågor och funderingar kring marsvinsburar och där ni gärna får hjälpa till 🙂 Lägg gärna in bilder på hur ni har gjort så jag får lite inspiration, alltid roligt med inspiration 😃
Klistrar in det viktigaste från ovanstående tråd som är relaterat till hur jag tänker (i alla fall i nuläget…man vet ju aldrig hur det blir i slutändan, haha):
1) Måste ha en "hund-säker" bur men gillar egentligen inte köpesburarna med plastbotten och galler (dels är de ju ofta små och så tycker jag att de är fula).
2) Har en guldhamster som jag planerar fixa en stor bur till (har inte blivit av ännu tyvärr p.g.a. massa personligt skit som hänt). Hon bor nu i ett akvarium på 100x45 cm…men tanken är att fixa en bur på minst 160x43 cm…men antagligen det dubbla, 160 cm känns litet för en aktiv "turbohamster"
. Alltså har jag redan planerat för en 320 cm lång bur som var tänkt att hamna på en möbel…men om jag istället ordnar en marsvinsbur under hamsterburen på 320x60/80 cm eller hur djup* man nu behöver för att de ska trivas och har hamstern på någon typ av hylla/vilande på kanten av marsvinens bur eller nåt (typ som https://www.youtube.com/watch?v=-dKvyz56hvE men med den undre större delen för marsvin)…
3) En tanke jag har är om man skulle kunna använda en burbotten (vanlig plastbotten) på en del av buren för att ha ex. hö osv. i (där de liksom kissar/bajsar mest = lättstädat) men den botten jag har är nog bara 60 cm djup*…finns det djupare* "färdiga" burar som man kan "sno" botten på? Visserligen kom jag precis på att jag har en till gammal bur med en botten på kanske typ. 75x45 eller nåt…tänkte om man har så att långsidan blir djupet*?…men då blir ju förstås den en väldigt liten del av själva buren och den kanske är för liten som "hölåda"? Sen måste väl kanske inte "hölådans" djup* vara lika djupt som själva buren i och för sig…
4) Alltså om det nu blir marsvin så tänker jag mig en bur på 320 längd x max 80 cm bredd/djup* x kanske 40 cm hög kant (eller så) - för att hundarna inte ska vara för på/lätt kunna ta sig in till/stressa marsvinen. Så ytan skulle alltså bli ca 320 cm x max 80 cm = ca 2,5 kvadratmeter.
Nu till lite nya tankar (tänker så det knakar, haha):
Tänker fortfarande att det skulle vara bra om hamsterburen kan "vila" på marsvinsburens kanter osv. (för att spara plats och samtidigt få upp hamsterburen från golvet).
Jag har gått runt med tumstocken i högsta hugg idag och kollat på vilka mått som kan fungera. I nuläget lutar det åt: ca 320 cm lång x 80 cm bred/djup och med 40-60 cm höga kanter. Jag vill ha kanterna så höga för att hundarna inte ska kunna vara allt för "på" och för att hamsterburen ska komma upp en bit från golvet samt för att det inte ska kännas som att locket/locken (som kommer behövas på marsvinsburen - för att hundsäkra) "kommer för nära/stänger in" marsvinen (vill inte ha "fängelsekänsla").
Eftersom kanterna blir väldigt höga = svårt att se sina små "grisar" och trist för djuren att inte kunna se ut; så har jag tänkt sätta in några fönster i framkant på buren (av nät eller plexiglas/akrylplast).
Eventuellt vill jag sätta in en liten dörr också (som är låsbar med en hasp eller dylikt alltså) för att de själva ska kunna gå ut för "golvtid" och sedan välja när de vill gå hem igen 😃.
Ovanför hela "härligheten" (alltså över hamsterburen) så funderar jag på att eventuellt sätta upp några hyllor eller så för att i alla fall få plats med lite förvaring (eventuellt kan det bli lite plats på sidan av buren också). Tanken var liksom från början att ha hamsterburen på en byrå eller liknande = få välbehövlig förvaring…men om jag skaffar marsvin så måste jag komma på något annat sätt att förvara djurens alla prylar. Förvaring under den stora marsvinsburen vore ju nåt…men vet inte hur jag skulle kunna lösa det rent praktiskt🤔…Kom gärna med förslag på hur man kan göra med förvaring under/över/runt marsvinens bur (gärna med bilder).
Lite frågor och funderingar kring praktiska grejer:
Själva buren (kanterna) har jag tänkt bygga ihop av pallkragar, har inte riktigt tummen mitt i handen…men nästan😂 (plus att jag inte har den typ av verktyg som skulle behövas för ett mer avancerat bygge), så det känns som en enkel och smidig lösning. Tänker inte montera ihop de som de är tänkta att monteras ihop då alltså utan 120 cm+120 cm+80 cm på längden och 80 cm på kortsidorna. Sedan stapla de i antingen två eller tre lager för att få 40 cm eller 60 cm höga kanter. Vad tror ni om det? Målar man sedan det hela i någon "marsvinsvänlig" färg (tips på det?) så borde det ju inte bli alltför anskrämligt, haha.
Locken vet jag inte riktigt hur jag ska ordna (förutom grunden dvs. ram med nät i, haha), men tänker att man naturligtvis måste ha flera lock p.g.a. storleken (lär ju inte gå så bra med ett enda enormt lock liksom). Alternativt 1 är väl att de bara "läggs på" och är tillräckligt tunga för att inte hundar etc. ska kunna flytta på locken, men samtidigt tillräckligt lätta för att kunna lyftas av/på enkelt (hade så på en hage jag hade till sköldpaddor för en massa år sedan). Alternativ 2 är väl att de sätts fast med gångjärn på något vis…men då kan det kanske bli lite trixigt att kunna hålla upp locken vid städning osv. Hjälp! Har ni några bra idéer?
Botten på buren - vilken typ av skiva? Formplywood/Marinplywood eller rekommenderar ni någon annan? Var hittar jag tillräckligt stora skivor för att täcka botten (tänker att man måste skarva i alla fall på ett eller ett par ställen; annars blir det väl lite väl tungt och otympligt kan jag tänka mig)? Med tanke på att jag inte har körkort så vore det en enorm fördel om man kan få skivorna levererade hem till en rimligt kostnad. Tänker att det ju är bra om det står emot en del väta i form av marsvinsurin, även om jag antagligen kommer lägga i vaxduk/plastgolv eller liknande för säkerhets skull. Vill inte riskera att det läcker ner på golvet (hyresrätt ju), hur har ni som byggt burar löst det? Akvariesilikon i skarvarna eller något annat?
Buren kommer ju bli rätt rejäl och antagligen väga en del…ska man ha den direkt på golvet eller satsa på att ha hjul under? Vad tror ni fungerar bäst? Tänker om man av någon anledning skulle behöva flytta på den… Funderar på om man på något enkelt vis kan bygga den så att den går att "ta isär" vid behov…skulle ju bli liite svårt att få med den om man skulle flytta någon gång t.ex. Någon som har några tankar/tips kring detta? Hur har ni som har stora/otympliga burar tänkt/gjort?
Mvh/Chinesecrestedlover

1)
Såg att du inte har fått något svar, men om du har Facebook så rekommenderar jag marsvinsparadiset en grupp där😊
0# Det finns ju säkert flera sätt att göra marsvinlådor med möjlighet till förvaring. De lådor jag byggt har samtliga haft fokus på att storleken anpassas till utrymmet där de skall stå. I länken nedan kan man se mina förslag med enkla bord av MDF och vanliga reglar fastskruvade som ben för att få upp marsvinslådan i lagom höjd. Då kan du ha förvaring under bordet. Jag har haft hö mm i papperskassar under borden. Det finns ju flera fördelar med ett bord. Det är enklare att se marsvinen och de kan se oss människor på ett bra sätt. Städningen blir ju också lättare, vilket man inte skall glömma. Har man andra husdjur är det också en fördel.
Jag har aldrig varit intresserad av att bygga i flera våningar, så där har jag inga bra tips. Vill man ha ramper med våningar så tycker jag det är viktigt med skydd så att marsvinen inte kan ramla av och skada sig.
Nu till byggandet. Till golv har jag valt formplywood som klarar marsvinsurin utan problem. Lätt att tvätta vid städning . Behöver man skarva plywooden på grund av storlek på låda, så går det utmärkt att täta skarven med en sträng silikon.
Jag har ingen erfarenhet av att bygga med pallkragar. Det finns säkert lösningar som funkar, men jag tror det blir lite klumpigt och krångligt om du vill sätta in plexiglasfönster. Jag har valt att köpa hyllplan från byggvaruhus, de finns ju i olika längder och bredder. Många varuhus kan ju mot betalning såga hyllplan i lämplig storlek och även leverera till bostaden. Jag har skruvat och limmat i hop mina lådor. Om du struntar i limmet så blir det ju enkelt att skruva isär lådorna vid en eventuell flytt. Jag har valt att stryka på kantlister på sågytorna för fönsteröppningarna. I mitt tycke ger det ett snyggt utseende.
https://marsvin.ifokus.se/discussions/5a0604858e0e741f0f00535f-hemmabyggd-bur-ider