Överviktig marsvinsunge
Hejsan! Min ena marsvinshona på fyra månader är lite väl knubbig, är det något jag borde oroa mig över eller kommer hon växa in i det? Vad tror ni?
Det beror på varför hon är knubbig. Vad får hon att äta? De flesta blir inte tjocka på hö och grönsaker, utan det är mängden kraftfoder som ställer till det. Och äter hon för mycket kraftfoder så äter hon förmodligen inte tillräckligt med hö, vilket kan leda till hälsoproblem länge fram. Vad får hon att äta? Är burkompisarna normalviktiga? Nästa sak att fundera på är hur mycket hon rör sig. Rör hon sig mindre än burkompisarna? Det blir gärna en ond cirkel, där det tjocka marsvinet inte orkar lika mycket just för att det är tjockt. Hur stort bor de? Brukar de ha golvtid?
Hon får inte mer än 1 matsked foder/ dag, men en variation emellan broccoli, paprika, kål, persilja! Hon springer runt som en toka tillsammans med sin syster, systern är däremot normalviktig! Varje gång det är dags för dem att få sina grönsaker så släpper jag dem lösa & placerar ut grönsaker lite var som här hemma så får dem springa runt och äta! Buren är tillräckligt stor men har beställt en ny som ska komma antingen idag eller imorgon som är större! Så dem har mer utrymme när jag exempelvis jobbar!
Bra att hon inte får för mycket kraftfoder., och att de får vara ute och röra på sig. En liten varning för persilja dock. Den innehåller väldigt mycket kalcium, och ett överskott av kalcium kan leda till urinsten. Vad väger hon? Vad väger system? Vad är det som får dig att tycka att hon är knubbig? Det viktigaste av allt är att hon äter bra med hö. Gör hon det? I så fall finns inga större skäl till oro. Marsvin kommer i olika storlekar.
Vet det om persiljan! Så dem får det inte varje dag, nu sommaren lite gräs också! Vet inte vad hon väger, men hon ser dräktig ut, syns mycket tydligt att hon är större! Men hon äter massor med hö, hon är full med energi, äter & dricker bra! Ville bara vara på den säkra sidan eftersom hon inte är så gammal! Men tack för råden! 😄
Ett gott råd till är att skaffa en hushållsvåg (om du inte redan har en) och börja väga marsvinen varje vecka. Om du dessutom skriver upp vikten varje gång så märker du fortare om någonting inte är som det ska.
Där sa du något! Ska jag absolut göra!