Giftigt för marsvin? Bild på växt.
Har en stor yta gräsmatta på tomten som nu behöver klippas,och jag tänkte att mina små vänner marsvinen kan hjälpa till med detta. Jag har ett stort antal marsvin och dom har tidigare hjälpt mig med "gräsklippningen",men nu har det dykt upp en blomma/växt som jag inte vet vad det är för växt,och om det är giftigt för marsvinen? Därför lägger jag upp en bild. Vet någon om denna är en växt som dom ej ska äta?
Mycket tacksam för svar.
Den heter brunört. Vet inte om den är giftig för marsvin.
#1 Tack för svar. Då är nästa steg att ta reda på om marsvin kan äta detta eller ej. Har googlat runt,men hittar inte svaret på frågan….I värsta fall får jag ta bort växten innan jag låter marsvinen beta för säkerhets skull.
Detta blir mycket jobb då hela gräsmattan är full av denna växt…
Någon annan som vet om brunört är giftigt för marsvin?
Hittade den här tråden. https://www.theguineapigforum.co.uk/threads/what-is-this-and-is-it-safe-for-my-piggies.72617/ Vi människor kan äta brunört, men jag hittar ingenting om dess eventuella giftighet för marsvin. Jag har också brunört i gräsmattan, där marsvinen har sina betesburar, och de verkar inte äta den.
Osäker också
Hej! Jag tänker att marsvin själva avgör bäst vad de kan äta. Gnagare kan inte kräkas så det är helt livsavgörande för dem att de inte äter olämpliga saker. De har ett fantastiskt lukt- och smaksinne och ratar vissa saker och älskar andra. Vi har också brunört i gräsmattan och jag vet inte om de äter örten eller ej men det är inget marsvinen får problem av. Så oroa dig inte!
Varför inte samla allt i samma tråd? :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.