Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1040 ggr
ElinM
0

Klägg under nosen.

Mitt marsvin Zelda, 4 år, har fått lite klägg under nosen och det låter lite som att hon snarkar. Vad kan det vara?

Tacksam för snabba svar.

FeliciaS
0

Det är tecken på förkylning/luftrörskatarr!
Håll henne varm, utan drag i närheten (ingen öppen dörr varken till ett annat rum eller ut, nedanför fönster osv.). Ge henne mycket persilja, broccoli, grönkål, gul paprika… Lägg även ½ osötad c-vitamin brustablett i vattnet och fyll gärna en vattenflaska med riktigt varmt vatten, vira in flaskan i tyg (ej frottéhandduk) och lägg den i buren eller lägg henne mellan två stycken 1 h/dag om hon inte lägger sig självmant vid flaskan i buren. Det är mycket viktigt att hon håller sig varm så att hon inte får lunginflammation vilket kan leda till döden. Blir det inte bättre om 3-4 dagar så köp Vicks på apoteket (salva mot förkylning) och lägg minimalt lite under varje näsborre så får hon lättare att andas. Gör nu detta, så kommer hon bli frisk, men räkna med att det kan ta uppåt en dryg vecka! :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

ElinM
0

Tack så jätte mycket<3 Vill absolut inte missta min älskade Zelda<3

FeliciaS
0

Varsågod, bra att jag kunde hjälpa till :) Bindi har haft tre omgångar luftrörskatarr i höst, en större + två små, inte alls bra. Men nu är hon 100% frisk igen :) När den har försvunnit är de lite extra känsliga sen.

Mvh Felicia

ElinM
0

Har haft i c-vitamin i vattnet och gett henne broccoli och vit kol. Har också lagt in en flask med varmt vatten med en handduk runt. Ska gå och kolla henne imorgon när jag vaknar.

Tack för hjälpen en än gång<3

parsley
0

Saffran lär hjälpa mot förkylning hos marsvin. Rör ut en påse, 0.5  g, saffran med 0,5 dl vatten. Doseras droppvis morgon och kväll under ca en vecka, tills marsvinet är friskt. Har själv testat på mina marsvin och de har blivit friska med hjälp av saffran. Glad

FeliciaS
0

#4 Bra :D Lycka till, hon blir förhoppningsvis helt återställd rätt fort ;)

Mvh Felicia

ElinM
0

Om man känner på hennes ryggrad så känner man den väldigt bra. När de är förkylda blir de hängiga och trötta då?

ElinM
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hon har gått ner från 875 g. till 825 g. från igår. Hon känns vädigt tunn vid ryggen men magen känns ganska rund.

trocadero
0

rosslar hon? isf låter det som om det kommer från lungorna eller övre luftvägar?

ElinM
0

Nej hon gjorde för någon dag sen, men det gör hon inte längre.

ElinM
0

Putt :)