Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: off-topic
Läst 6736 ggr
Ljungåsen
6

Äntligen slut för Mölndal zoo

I mars i år begärdes Mölndals zoo i konkurs, och verksamheten ska likvideras. Det är inte en dag för tidigt. Under många år har ägaren haft många besök av djurskyddskontrollanter från Länsstyrelsen, som haft allvarliga klagomål på hur djuren har skötts. Eragons har begärt ut protokollen från länsstyrelsen. Mer detaljer finns i länkarna nedan. Det är deprimerade läsning, och ett bra exempel på varför man inte ska stödja zooaffärer som säljer djur. https://www.eragons.se/blogg/molndals-zoo-1/ https://www.eragons.se/blogg/molndals-zoo-2015/

[Wijnja]
0

Bra där att dem fick stänga

Blackiebo
0

Skrämmande ändå att de har kunnat hålla på i 28 år!

Ljungåsen
1

#1 Ja, verkligen. Det är jättebra. Om vi alla hjälps åt, och inte handlar i butiker som säljer djur, så kommer färre djur drabbas av liknande elände.

Ljungåsen
2

#2 Ja, det är en skrämmande lång tid. Tänk så många djur som lidit under all den tiden! Jag hoppas ju på att fler och fler ska börja bojkotta affärer som säljer djur, och att vi på sikt får ett förbud mot försäljning av levande djur i butik.

[Wijnja]
1

Beror på vilken butik det är finns dem som sköter sina djur bra

[Wijnja]
0

Finns vanliga människor som inte heller sköter sina djur det är mer okunskap

Ljungåsen
6

#5 Vi har så olika åsikter i den här frågan att en diskussion känns rätt så meningslös, men jag gör ett försök. Jag är för ett förbud mot djurförsäljning i butik av flera skäl. En anledning är att aveln bakom försäljningen ofta är fruktansvärd, oavsett om den bedrivs i liten privat regi (som Mölndal zoo) eller via grossister som Imazo. En annan anledning är att det absolut inte finns någon kontroll på att de som köper i butik har tillräcklig kunskap för att kunna ge djuret ett gott liv. Uppenbarligen klarar sig katt- och hundägare fint utan att kunna köpa sina djur i butik. Det borde vi smådjursägare också kunna klara av.

[Wijnja]
0

Zoo.se sköter sina djur det vet jag Mölndals zoo borde inte få driva vidare tycker jag

[Wijnja]
0

Sverige har för dåliga lagar för djurplågeri

[Gnagare2]
0

#7 Jag har hört mycket dåligt om grossister som säljer marsvin till djuraffärer,men bedriver inte länsstyrelsen kontroller mot grossisterna också,och inte bara djuraffärer?

Ljungåsen
3

#7 Jodå, visst kontrolleras även grossisterna. Säkert på samma tandlösa vis som man kontrollerade Mölndal zoo. Har du läst länkarna i #0? Där märker man tydligt, tycker jag, att det trots inspektioner och förelägganden inte händer någonting. Och under tiden lider djuren. Det enda som verkar bita är pengar. Om tillräckligt många inte handlar så blir det inte lönsamt.

[Gnagare2]
0

#11 Jodå,jag läste länkarna. Det är bara så totalt ofattbart att det får gå till på det sättet.  Fruktansvärt.  Helt obegripligt. Länsstyrelsen ska väl göra sitt jobb,tycker man. Annars kan dom ju lika gärna lägga ner hela verksamheten. Jag tror det är lite svårt för en privatperson att riktigt förstå att det går till såhär på deras kontroller.

Och siffran är ju helt horribel. Han har fått driva djuraffären i 28 år! Jag saknar ord.

[Wijnja]
0

28 år är länge att ingen har satt stopp för djurplågeriet lite tidigare saknar ord

Ljungåsen
1

#12 och #13 Det är ju inte så att folk inte har försökt sätta stopp för eländet, men stopp på riktigt blev det inte förrän han slutade tjäna pengar, dvs när folk slutade handla i butiken. Länsstyrelsen har varit oerhört flat i det här ärendet, och det värsta är att jag tror att det är precis så flata som de är.

Det är därför vi alla måste sluta handla i butiker som säljer djur.

[Wijnja]
0

Då måste djuren har lidit rätt hårt

Novachan
3

Klarade inte att läsa mer än en post…

Förstår inte varför länsstyrelsen kan göra sitt jobb - de borde ju inte ha så pass låga krav att de tillåter djur fortsätta gå utan tillgång till vatten… De kunde säkert summera en rad olika fel så förstår inte varför de inte satte stopp direkt. Borde inte länsstyrelsen, eller iaf länsstyrelsen i den kommunen, anmälans till en myndighet som kollar att andra myndigheter fungerar som de ska? (kommer ej ihop vad den heter)

Jag har nog inte riktigt tänkt på hur det påverkar djuren att köpa allt annat i en djuraffär… ger en, en tankeställare… bra att uppmärksamma det!

[Wijnja]
0

Djurenrätt kan ju hjälpa till

Ljungåsen
2

#16 Om du läser även den andra länken så ser du att det blir värre… Länsstyrelsen har alla möjligheter att döma ut både vite och i förlängningen djurförbud, men man väljer att ge ägaren chans på chans. Djurskyddslagen finns, men tillämpas inte ordentligt. Möjligen för att det "bara" är smådjur det handlar om. Bra att du börjat fundera på vilken verksamhet du stödjer med dina pengar. Det finns butiker som säljer tillbehör, men inte djur.

[Gnagare2]
1

#18 Där har du en bra poäng.  Inställningen att det är ju "bara" smådjur. Marsvin  är inte så "viktiga",den inställningen är mycket utbredd överallt i samhället tyvärr. 

Näe,smådjur behöver lyftas upp mer och höjas statusen på. Helt klart är det så.

Novachan
0

#18 Usch! Är vidrigt när det faktiskt finns lagar som inte följs och speciellt när det är folks jobb att följa dem och se till att andra följer dem! Djurskyddslagen gäller väl för alla djur?  eller alla husdjur? Kanske finns en egen lag för vilda djur?

Brukar vanligtvis handla på granngården och zooplus som inte säljer djur vad jag vet, men kom att tänka på att vissa hemsidor som säljer saker online men kan också ha butiker där de säljer djur. Alla dessa är kanske inte lika "uppenbara" som de stora kända kedjorna med om de har butik - ej känner igen företagets namn eller butiksnamn, kanske bara finns på en ort osv. Så jag tänker i fortsättningen kolla upp om en hemsida också har butik innan jag beställer från något annat företag än de jag brukar handla från. Om de har butik är det stor chans att de också säljer djur där, och om man är osäker kan man ju t.ex.höra med deras kundtjänst,  ringa direkt till butiken/butikerna och fråga och/eller eller fråga någon som bor i trakterna som besökt butiken/butikerna.

[Wijnja]
0

Jag handlar på granngården eller zooplus har varit på zoo.se det är superbra där

[Wijnja]
0

Kan inte heller gå eller åka så långt på grund av en krånglig mage

Ljungåsen
1

#21 Zoo.se säljer djur. Det är skäl nog att inte handla hos dem.

[Wijnja]
0

Jag känner en som jobbar där som är uppfödare

Novachan
1

Jag kan inte tala för zoo.se eller för alla butiker som anses bra/bättre, men även en affär som "är en av de bättre" för att de föder upp själva eller får djur från uppfödare betyder inte att alla djuren är det. Ett exempel: En butik i Linköping som talas gott om är Fyra tassar. Där har jag pratat lite med en av personalen, som också föder upp på liten skala, om vart djuren kommer ifrån. Butiken anses vara en av de bättre för att de säljer möss, och ev. hamstrar men minns inte helt, från uppfödare som är reggade och har stamtavla. Marsvinen kommer från någon gård som jag ej vet om den är bra eller ej. Råttorna kommer från grossister. Kaniner, fåglar, reptiler och fiskar vet jag ej. Men nu som Ljungåsen belyste, även om man inte köper några djur eller i detta fall djur från uppfödare via butik men köper andra saker som ex. strö och tillbehör så blir det att man stödjer ändå grossistdjur ändå. Djuren i själva butiken ser ut att ha det bra, även om vissa av hamstrar och möss skulle ha det ännu bättre i större burar, så vet jag ej om de kan ha djur "bakom kulisserna" och i så fall hur de bor och mår…

Börjar kanske pladdra men jag tror ni förstår vilka saker jag försöker poängtera

Ljungåsen
0

#25 Ofta kan det se hyfsat ut i butiken. Det är bakom kulisserna misären frodas, för där syns det inte. Gjorde en snabb googling på Fyra Tassar i Linköping, och de gick med förlust 2016 och verkar inte betala alla sina räkningar, för någon har lämnat in en ansökan hos kronofogdemyndigheten. Kanske har kundunderlaget minskat?

Novachan
0

#26 Ja så kan det ju vara och det är ju svårt för kunden att veta - tror inte det är något man kan få be om att kolla direkt. Men gissar också att det är större chans att djuren har det bättre där bak och djuren fram har det hyfsat än att de också har det bedrövligt… helst hoppas man på att de har inga djur där bak så man kan se att alla djuren har det bra

Ingen aning om kundunderlaget, men butiken ligger "bakom" en större djuraffärskedja (tidigare djurmagasinet men nu arken zoo) och syns inte lika bra ifrån den mest trafikerade vägen. Jag vet inte hur länge butiken har funnits men jag har inte vetat om den så länge, eller så har jag vetat om den men glömt bort… Jag är osäker på hur de gör med alla djuren om man tingar och sedan får vänta någon vecka innan man får ta hemmet djuret - för att se så att intresset finns kvar, men vet iaf att när de får in nya råttor så behåller dom dem i några veckor för observation om de skulle utveckla t.ex. rossel och få medicinering i så fall. Så man kan inte knalla iväg hem med råttor som nya samma dag även om de är leveransklara åldersmässig. Vilket låter bra, men det är ändå grossist-råttor

Ljungåsen
8

#27 Jag är för ett förbud mot försäljning av djur i butik. För mig är det en principfråga. Att en butik säljer uppfödardjur gör det inte bättre. Det är knappast de mest seriösa uppfödarna som säljer sitt överskott i butik. Jag upprepar vad jag skrev i #7. Katt- och hundägare klarar sig fint utan att kunna köpa sina djur i butik. Det borde vi smådjursägare också kunna klara av.

[Wijnja]
1

Nu fattar jag hur menar dem kan inget om marsvin en hane som är 5 månader ska inte väga 400 gram dem sa det va normalt

Ljungåsen
1

Lite fler nyheter om Mölndal zoo i länken nedan. https://www.eragons.se/blogg/molndals-zoo-2016/ Och för den som blir nyfiken på "uppfödaren", som föder upp marsvin utomhus i minusgrader så kommer det en länk till. https://www.eragons.se/blogg/existera-och-gora-mera/ Lägg gärna märke till att det är samma djurskyddskontrollant.

[Wijnja]
0

Märkte att zoo.se har mindre kunska vad jag har jag har bara hållit på snart 5 år har inte all kunska än men jag lär mig alltid nått nytt

Novachan
0

#28 Ja det vore bättre om smådjur sköttes som med hund och katt, har inte försökt argumentera emot det, då hade jag utförligt skrivit ut varför jag hade trott så. Med det jag har skrivit i denna tråd syftar jag på att jag har fått annan syn på "de bättre djuraffärerna" tack vare denna tråd (och varför) samt att man bör tänka efter med hemsidor som kanske också säljer djur i butik. - skriver mina tankar och exempel som kanske också kan bidra till att få folk till att tänka till angående detta. Sedan är jag också arg och ledsen på hur länsstyrelsen verkar fungera…

Ljungåsen
0

#32 Det glädjer mig att din syn på djuraffärer förändrats. Då har jag lyckats åstadkomma någonting med den här tråden. Tack för att du förtydligande vad du menade!

[Wijnja]
0

Dummaste jag har hört från zoo butik man kasterar inte honor

[Wijnja]
0

Ett skämt från en zoo butik som vräker ut sig såna kommentarer vi som kan marsvin bäst vet vad man kan inte kan

[Wijnja]
0

Bra att du tar upp frågan ett viktigt ämne

Ljungåsen
4

#35 Vi kan väl ta diskussionerna om zoo.se i tråden nedan istället? Så kan den här få handla om Mölndal zoo, och djurskyddskontrollanterna hos Länsstyrelsen.

https://marsvin.ifokus.se/discussions/5acde3d9ce12c4559800290e-zoose-saljer-levande-smadjur-over-natet

[Wijnja]
0

Precis

kimbappanda
0

De har öppnat igen dock, med en ny ägare som aldrig är i butiken och den gamla ägaren jobbar kvar som "anställd" och sköter butiken

Ljungåsen
0

#39 Usch, vilka dåliga nyheter. Du råkar inte veta vad nya ägaren heter, eller namnet på bolaget?

kimbappanda
0

Nej tyvärr, bara att han aldrig är i butiken, vilket för mig låter som om han är målvakt för Ulf så han kan ha sin lilla affär. Denna gång ska de ha reptiler i källaren och fisk.

kimbappanda
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Detta är de jag vet.

kimbappanda
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Ljungåsen
0

#41 Synd. Jag skulle gärna vilja veta vem som ställer upp som målvakt, för den teorin tror jag du har helt rätt i. Om jag hade fått bestämma så hade han inte fått komma i närheten av ett enda djur.

kimbappanda
0

Man får väl hålla ögonen på dom, när jag var där hade de inte hunnit skaffa djur än

kimbappanda
0

Om länsstyrelsen inte gjorde någonting mot Ulfs djurhållning lär de inte göra något åt Göteborgs Zoologiskas djurhållning som jag anmält till länsstyrelsen. Vid senaste besöket där så stank det bajs och amonia i hela butiken, värst i djurrummen (kunde inte vistas i rummen). Alla burar var smutsiga, allt vatten var det oxå, de hade för många djur i en bur, olika arter tsm, inte tillräckligt med berikning eller rätt miljö för djuren, etc. En före detta arbetare på butiken berättade att foder djuren till Reptilerna är proppade i små smutsiga burar utom synhåll för kunderna. Ska gå in och kika imorgon och se hur läget är.

Ljungåsen
2

#46 Det är fullständigt bedrövligt med alla dessa djurbutiker där misären frodas. Och ser det bra ut på ytan så kan man vara rätt så övertygad om att det inte ser lika bra ut bakom kulisserna. Bra att du anmält till länsstyrelsen! Och att du sprider information om hur illa det är. Ta gärna bilder! De är svårare att snacka sig ur. Det här är varför jag tycker att man inte ska handla någonting i butiker som säljer djur. Inte någonting.

Anne.K
3

Usch. Hoppas verkligen att det en vacker dag kan bli förbud mot att sälja djur i butik. Djur är inga varor och hör inte hemma i en butik oavsett. Jag har alltid ogillat att djur säljs i butik. Hoppas fler människor kan börja inse hur fel det är med djur i butik.

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Ljungåsen
3

#48 Ja, jag hoppas också på ett förbud mot djur i butik. Tills dess så har vi konsumenter bara ett vapen - våra pengar. Om folk lät bli att handla någonting alls i butiker som säljer djur, och istället handlade i djurfria butiker, så skulle butikerna med djur inte löna sig och försvinna även utan förbud.

cajlin
3

Nu är detta en jättegammal tråd, men en liten uppdatering för den intresserade. Var förbi på Mölndal zoologiska idag, skulle till en plats på gatan bredvid. STÄNGT OCH IGENBOMMAT! Permanent stängt står det och dem har inte uppdaterat sin Facebook på några månader.

Ljungåsen
1

#50: Det var verkligen fantastiska nyheter! Tack för den uppdateringen!