Lakeland fakta ?
Jag skulle vilja veta lite fakta om de fina lakelandmarsvinen . Skulle gärna också vilja se bilder på er som har eller känner lakelands .
Nån som har information om lakeland?
Lakelands är ju skinnybärare, enkelt förklarat dom bär på skinnygenen och kan få skinnyungar. Men dom är pälsade precis som ett vanligt marsvin.
Dom blir ofta ganska stora och brukar väga mellan 900-1400g, men utan att vara feta.
Många lakelands är också ganska pigga och nyfikna som skinnysar är, men det är ju väldigt stor indivisskillnad.
Dom är oftast lite strävhåriga men ibland kan dom även vara släthåriga och kanske med nån vrivel, men det beror lite på vad föräldrarna är.

Så fina de var :) Tack för all information .

Lakelands kan ställas ut i ostklass (dvs ostandardiserad klass). De har ingen standard eftersom man inte vet eller har bestämt hur de ska se ut. En del lakelands är strävhåriga, andra släthåriga. När det gäller tempramentet så har jag goda erfarenheter av lakelands. De är helt enkelt väldigt trevliga.
För att en lakeland ska vara bra ska den vara strävhårig o lite "krusig" (som bebis kan den vara nästan lockig). Inte som den rex eller teddy utan slät men sträv liksom. Min Atlanta fick omdömet perfekt lakelandpäls när jag ställde henne i ost. (Hon är CuMa, därav storleken.)
Mina lakeland är väldigt framåt o nyfikna o trevliga. Alla har sträv päls. De är väldigt trevliga marsvin tycker jag!
#6 Men om dom går som ostandard så fins ju ingen standard, så då ska dom ju kunna ställas även om dom är släthåriga utan att få avdrag för det.

#7 Att dom går i ost betyder ju att man håller på att få fram en standard o det finns ju ett önskemål om hur en lakeland ska se ut. En lakeland ska inte vara mjuk i pälsen helt enkelt så det får de avdrag för. Eller sämre placering i varje fall då just pälsen är viktig för en lakeland.
#9 jo men vem bestämmer det, varje dommare eller? precis som olika dommare tycker om och dömmer olika på skinnysar efter tycke och smak? Jag tycker inte att skinnybärarnas päls spelar någon stor roll, dom ger inte sämmre ungar bara för att dom inte har en typisk lakelandpäls.

#10 Vem som bestämmer får du kolla med SMF för det vet inte jag.
Visst är det alltid mycket tycke o smak som spelar in när det gäller bedömningar men det finns ju ändå en standard eller blivande standard att gå efter o den kan man inte bortse ifrån.
Det gäller ju alla raser. Även en dålig self kan ge bra ungar men för den skull är det väl ingen som vill föda upp dåliga self? I avel vill man väl alltid få så bra ungar som möjligt (bra typ, bra päls, bra temperament osv) men inte alltid det är de snyggaste som ger de bästa ungarna.
#12 Fast anledningen till att man började föda upp lakelands var ju och är ju att dom är skinnybärare, vad jag vet finns det ingen som har som mål att föda upp enbart fina lakelnds, men visst finns det nån i framtiden som vill ägna sej åt det så tycker jag att det är en sak, men så länge ingen har en speciallicerad avel på just den ras så tycker jag att det är lite märkligt bara att man utformar en standard..
Varför inte utforma en standard när nu rasen finns? Alla andra raser kommer ju så småningom i varje fall till ost eller guide så jag förstår inte varför lakeland skulle vara annorlunda. De är ju faktiskt inga skinnys utan "bara" skinnybärare så jag tycker det är självklart att de ska ha en standard som alla andra raser. Men det där får ju var o en tycka vad den vill om.
Det finns så vitt jag vet ingen som jobbar på en lakelandstandard och jag har svårt att se anledningen till att ta fram någon sån heller… Allt som INTE har någon standard kan man ställa i ost. Ost är bara ett sätt att visa upp nya varianter för domarna. Det ska mer vara en beskrivning, inte en bedömning. Så om någon domare uttryckt att en lakelandpäls är bra eller dålig så handlar det bara om personligt tycke…
Alla standarder för nya varianter kommer från medlemmarna själva. När en förslagsstandard blivit godkänd av domarkommitén så får rasen tävla i guide där man kan säga att standarden och skalan prövas.

De gånger jag sett lakelands bedömmas så tycker jag att det bäst typade marsvinet med bäst kropp vunnit, oavsett päls. Det är möjligt att skinnyuppfödare anser att lakelands med en viss typ av päls ger bättre skinnyavkomma än andra.
#16 Jag har avlat på en av mina släthåriga lakelands och alla hennes ungar (samanlagt 7st) har fått sträv päls, hon har inte lämnat nån unge som varit släthårig som hon.
Enligt vad jag hört från en domare är det en som vill få en standard på lakeland men då jag bara hört detta i tredje hand så låter jag det vara osagt om det stämmer eller ej.
Jag upprepar bara vad jag hört både vad gäller päls o ev standard.