Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1002 ggr
kalindas
0

Vad är detta? Orolig...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu blev jag lite hypokondrisk!
Flyttade marsvinens hus på ovanvåningen. Som Lilleman anser man ska knuffa runt på hela hyllan och hittade denna våta fläcken! 😮
Ser ut som grumligt urin…
Ingen av marsvinen verkar på något sätt sjuk, de springer omkring och kurrar som vanligt. 
De fick rödbetor igår och även provat luzernpellets, funderar om det kan vara boven?
Det senaste veckorna har de även druckit mer än de gjort innan.
Kan de fått för lite C-vitamin och jag bör öka för att göra urinen med sur?

/Elisa

Ljungåsen
0

Rödbetor färgar urinen, men det finns det andra grönsaker som också gör. Maskrosblad och Kirskål till exempel. Jag tycker inte det ser ut som blod i urinen. Att den är tjock kan bero på att de dricker dåligt, men också på ett kalciumöverskott (eller mer korrekt en felaktig kalcium-fosfor-kvot). Lusern är samma som alfalfa och innehåller alldeles för mycket kalcium i förhållande till mängden fosfor. Rekommenderar att du har någonting absorberande på hyllan så att det inte kan bildas pölar. Om någon ligger i en pöl så ökar risken rejält för exempelvis urinvägsinfektion.

kalindas
0

De har aldrig kissat på hyllan innan, det var därför jag blev så förvånad. Torkar även av hyllan med såpa en ggn om dagen.
Vågar jag fortsätta ge lite Luzern eller ska jag ge det till någon med hästar? Tänkte jag skulle ha det ihop med höet, men det verkar inte som de tyckte det var speciellt gott ändå.
Vitnos dricker så mycket så jag nästan blir orolig, de övriga tror jag dricker mer normalt.
Foderstater på marsvin är tyvärr inte min starka sida. 😮

/Elisa

Ljungåsen
2

#2 Hur gamla är de nu? Marsvin under ett år kan äta lite lusern eftersom de behöver mer kalcium än äldre marsvin. För marsvin över året så skulle jag vara väldigt försiktig. Kanske enstaka pellets per dag. Ett kalciumöverskott i kosten ökar risken för urinsten, och det vill man verkligen inte ha. Sen beror det förstås på hur resten av deras kost ser ut. Äter de mycket kalciumrika grönsaker till exempel? Pellets? Eller annat kraftfoder? Om de till exempel får kornkross eller havregryn (som innehåller mer fosfor än kalcium) så är det lägre risk att ge lusern än om de inte får någon säd alls. Marsvin kan dricka väldigt olika mycket. Den jag har som dricker mest dricker runt 50 ml per dygn. Hur mycket dricker Vitnos?

kalindas
0

Vet inte hur mycket hon dricker, men hör jag någon dricka är det nästan alltid hon. Kan ju vara att hon för mer oväsen när hon dricker än de övriga, hon biter i flaskpipen. Går väl en flaska vatten per dag till alla tre. Har lite askorbinsyra i vattnet då det mest fått morötter nu och jag är osäker på om det räcker som c-vitamin.
Det får pellets blandat med havregryn o ärtchips, brukar ge dem en näve dag till alla tre, så mindre än en dl.  Tycker de ätit lite mycket pellets nu och tänkte luzern var bättre. Hade tänkt köpa rent höpellets, men de hade de inte där jag köpte maten. Bara fått luzern en dag, så jag tror jag väljer att inte ge dem det alls. Lilleman är över året, tjejerna är väl ca 9 månader.

/Elisa

Ljungåsen
0

#4 Vilket fabrikat på pellets får de? Många pellets, även de som marknadsförs som lämpliga för marsvin, har en felaktig kalcium-fosfor-kvot (dvs innehåller för mycket kalcium). Att de får havregryn också kompenserar förmodligen för det. Morötter räcker inte som C-vitaminkälla. Paprika är bra, och brukar uppskattas.

kalindas
0

Fick paprika precis. De brukar få vitkål o broccoli. Favoriten är dock morot, vet att c-vitaminkällan är sådär. Därför får de lite i vattnet.
Brukar vara olika sorters pellets, just nu Vitakrafts. Men den tycker de nästan är för god, vilket brukar vara en varning om att det är skräp. Hade velat få tag i riktig höpellets.

/Elisa

Ljungåsen
2

#6 Ja, vitakrafts pellets är skräp. Två bra sorter är Oxbow essentials https://vetzoo.se/essentials-adult-guinea-pig-food Och Rosewood meadow menu https://vetzoo.se/rosewood-angsho-menu-marsvin

kalindas
0

#7 Får kolla upp dem. Måste ju även bestämma om de ska bo kvar eller inte. Vet inte riktigt hur bra grupp jag har. De småbråkar mest hela tiden. Ser dem aldrig att vara goa ihop. Ligger var för sig.

/Elisa

Ljungåsen
0

#8 Jo, du har en del att fundera på. Vad menar du med att de småbråkar? Det är normalt att killen burrar och vickar på rumpan, speciellt när någon av flickorna brunstar. Det är också rätt vanligt att de inte gärna vilar tillsammans. Ofta vill de ha lite utrymme mellan sig själv och kompisen.

kalindas
0

De slåss utan bett och jagar varandra. Men inget allvarligt. Mer att testa vem som är högst i rang. Tror delvis att det har att göra med att Svartnos o Vitnos är systrar och bråkar om vem som är ranghög. Inget allvarligt och de biter inte varandra.

/Elisa

Ljungåsen
0

#10 Jo, man brukar få en bättre flockdynamik om det skiljer i ålder på djuren.