Skinny? ;o
Jag har läst en del Skinny fakta, vet inte om allting stämmer dock
* Kan inte vädras i samma rum skinnysarna är i ?
* Måste ha det Extra rent, dvs städa varranan dag så det inte blir skitigt?
* Måste badas oftare.
* Har lätt att få konstiga sjukdomar?
* Behöver åtminstone en filt (var) eller bädd(nått att värma sig i)?
Förstår ingenting, stämmer detta ?
Klart du kan vädra, men marsvin är ju känsliga för drag inget speciellt med skinnysar där.
Nej extra rent vet jag inte, marsvin ska ju ha rent i sin bur, men man kan ju tänka så att har man en skitig bur så kommer ju skinnysarnas hud i direktkontakt med det och då kan väl besvär uppkomma. Men å andra sidan så skulle ju smutsen fastna i ett pälsat marsvinspäls och må minst lika dåligt för det.
Nja, det beror nog på hur rena man vill ha sina marsvin. Skinnysar har ju en del dödahudceller som måste badas bort ibland, hur ofta beror ju på marsvinet och människan.
Nej dom samma sjukdomar som vanliga marsvin kan få.
Nej dom måste inte ha nån filt eller liknande, men det uppsakattas väldigt, men det gör ju även många pälsade.

#1 Tack, då var mina misstankar sanna alltså… ;)
Man ska smörja om dom varje dag har jag hört? med vad?
Nej man behöver inte smörja skinnysar varje dag/ofta, vet att en del andra uppfÖdare sagt/säger det men det stämmer inte alls. Jag smörjar dom endast OM dom skulle få nån torr fläck,"öronsnibbar" eller liknande vilket inte är ofta alls. Brukar använda nån matolja eller helosan.

Jag måste byta hos mina skinnysar varannan dag eftersom de bajsar och kissar så mycket. De äter ungefär dubbelt så mycket som mina lunkarya marsvin. Kanske hade de ätit mer om de fått.
Jag har varsin sovsäck (från marsvinshjälpen) till skinnysarna och de älskar dem, men när de är i tvätten så klarar de sig utan.
Jag tvättar inte mina skinnysar speciellt ofta.
Jag tar bort blött spån varje dag hos alla marsvinen. Men visst, det är ju inte bra om smusten kommer i direkt kontakt med huden.
De äter mer. De fryser lättare (behöver mer värme.)
De kryper gärna in i fleecefiltar eller sovsäckar eller liknande då de gillar värme.
Jag smörjer mina när det behövs vilket varierar från marsvin till marsvin. Samma när det gäller badning.
I början var skinnys väldigt känsliga o hade väldigt kort livslängd men det där har ändrats nu. De verkar fortfarande ha kortare livslängd än många andra marsvin (ca 4 år).
Det där med åldern återstår att se. Dom har ju inte funnits i sverige särskillt länge… så dom äldsta skinnysarna i sverige kan inte vara så gamla. Jag köpte mina första 05 när dom fortfarande var väldigt ovanliga och svåra att få tag på. Och jag har ännu inte haft nått dödsfall på mina vuxna skinnys.

hmm… ja… en skinny blir det om nått-några år iallafall. :)