Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 2749 ggr
Abico
0

Det låter när Sune andas!

Jag hörde just hur det pep/ visslade lite från burarna. Så jag gick dit och lyssnade och det är Sune som låter när han andas. Antar att han är tät i nosen eller något? Det visslar ju om mig också när jag har en härlig snorkråka i näsan och ska försöka andas igenom den. Vad ska jag göra?

Hanna 

AmandaF
0

Så lät det på min Soft de sista dagarna . Han andades konstigt och det lät som om det var jobbigt att andas , han var också igentäppt i näsan . Vet inte riktigt vad det kan bero på ..

Abico
0

Uh, nej nej nej! Inte de sista dagarna.

Någon som har tips på vad jag kan göra åt det? Jag blir ju jättenervös nu.

Hanna 

AmandaF
0

Nej men det kan säkert vara bara en förkylning , eller ? .. jag menar min Soft hade ju inte ätit nånting , men det har väll Sune gjort ?

Hoppas det inte är nått för allvarligt med Sune  ,  hoppas han kryar på sig !

/ AmandaF

Abico
0

Äter gör han ju alltid :)
Just nu *springa och lyssna* låter han inte. *puh* Men han har varit rinnig om nosen ett bra tag nu. Man tycker ju det ska gå över. Min lilla bäbis ska ju vara frisk (!!)

Hanna 

fiorano
0

Prova att ge Sune saffran. Det kan hjälpa mot förkylning. Ta en påse saffran, 0,5 g, och blanda ut med med 1/2 dl vatten. Ge honom ett par droppar av blandningen morgon och kväll. Krya på dig, Sune.

Abico
0

#5 - Hur får jag in det i munnen på honom? Eller ska jag pensla det över grönsakerna kanske?

Hanna 

aliciia
0

#6 sån där spruta utan kanyl/nål ^^ sån i plast

parsley
0

I munnen, antingen med en en sked eller med hjälp av en medicinspruta från apoteket. De brukar vara gratis, men ofta frågar apotekspersonalen vad man ska ha den till.

[sweetestperfection]
0

Är sune bättre?

FeliciaS
0

Låter som en förkylning, början till luftvägskatarr. Sätt örat mot hans sida, vid lungan, och lyssna efter ett "klick"-ljud när han mellan han andas in resp. ut. Då är det garanterat det. Köp Vicks på apoteket, en salva mot förkylning. Sätt minimalt under varje näsborre och se till att det inte finns minsta tecken på lite drag någonstans (dörrar/fönster/trappa).

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Abico
0

#8 - Okej, jag har hittat en plast spruta här hemma. Jag får ta och koka den bara så kan jag andvända den sedan.

#9 - Det låter inte längre när han andas, har inte gjort det sedan i tisdags.

#10 - Inget klick. Däremot så låter det mycket mer om hans lungor än om Greta och Donken som är i det närmaste ljudlösa. Det rosslar inte men det låter som när man är jätteslemmig i halsen och ska försöka andas… Bör jag köpa Vicks ändå? Vad är det?

Hanna 

Abico
0

Vart köper man saffran? Det finns på kryddhyllan eller?

Hanna 

fiorano
0

I en del affärer i kryddhylan eller i kassan.

Abico
0

#13 - I kassan? Men det är väl en krydda eller? Typ. julkrydda ;P

Hanna 

Tezza
0

I kassan för att saffran är dyrare än guld:) Ja det är en krydda.

Abico
0

#25 - Okej ^^ Vad kostar det då?

Hanna 

Tezza
0

Inte så många kronor för det är bara 1g per påse tror jag. Jag tror man har två påsar i en saffransdeg…..

Vet du hur mycket du ska ha?

Abico
0

#17 - Okej. Men inte mer än 50 kr väl?
Jag får väl ha 0,5 g iaf.

Hanna 

Tezza
0

nej å tok. inte över 20 heller

Abico
0

#19 - Haha, ja men guld kostar väl lite mer än 20 kr? XD

Hanna 

Tezza
0

Inte för så lite. Saffran ska vara dyrare än guld, kilopris.

Abico
0

#21 - Ah, okej ;P

Hanna 

fulfisk
0

På ica maxi finns det i kassan runt jul, annars bara i förbutiken :)

Abico
0

Nu har jag kommit hem från skolan, stannade till på ICA och köpte broccoli (extrapris: två för 18.00 kr), halstabletter och saffran. Det fanns i kassan och kostade 13.95/ 0,5 g så jag köpte ett gram.

Nu behöver jag vidare instruktioner. Ska koka sprutan iaf. så den är ren. Och sedan? Bör jag förvara flaskan med vatten och saffran kallt eller varmt? Och hur mycket ska jag ge honom?
Ev. har Donken också något liknande, det låter lite om hans lungor när han ansträngt sig, inte lika mycket som Sune alltså. Ska jag ge honom också? Och ska jag isf. rengöra sprutan innan han får den i munnen?

Hanna 

fiorano
0

Blanda innehållet i en saffranspåse med 0,5 dl vatten i ett glas eller en mugg, rör ut saffranen så gott det går. Alla saffranskorn kanske inte löser sig men det gör inget. Förvara blandningen i kylskåp. Ge de sjuka (både Sune och Donken) marsvinen ett par droppar. Gissar att 1 ml är lagom om du använder medicinspruta. Om  man ska göra ren sprutan mellan varje marsvin beror på hur petig man är. Förmodligen lider de av samma sjukdom, så risken för smittspridning via sprutan är ju liten. Tänk på att saffran kan ge fläckar som inte går bort, så använd inte dina snyggaste kläder när du håller på med det.

Abico
0

#25 - Okej. Tack så mycket :)

Hanna 

Thea-Cazzy
0

Igår när jag hade Cazzy uppe pep det jättetyst när hon andades, fast hon tog bara några andetag, sen lät det inte konstigt när hon andades igen. Men hon är pigg och äter för fullt som vanligt :P

FeliciaS
0

Jag tycker du ska köpa Vicks, alltid bra att ha :) Salva som gör det lättare att andas när man är täppt i näsan.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Abico
0

Hm.. sprutan som jag trodde skulle duga är trasig -.- Kan man få en gratis på apoteket? Mamma var tveksam.

Iaf. en av tjejerna verkar också vara nysig… Det har skvätt lite på glaset i buren… inte lika mycket som hos pojkarna men ändå. *suck*

Hanna 

[sweetestperfection]
0

Jag har fått flera sprutor på apoteket gratis, så det tror jag går. Sägbara att du behöver för att ge medicin till dina marsvin bara så fattar de :)

Abico
0

#30 - Okej :) Jag ska ta en promenad till stan idag med mamma, så kan vi köpa huvudvärkstabletter och skaffa en spruta.

Hanna 

Abico
0

Nu har jag kommit hem från stan. En dosspruta kostade 9.50 :- Men detär det värt om dom blir friska.

Låter era marsvin något om man lägger örat till sidan (lungorna) på dom. Nu låter alla mina lite -.- Jag får väl spruta saffransvatten i alla då…

Hanna 

Abico
0

Nu är alla besprutade… Donken var den enda som svalde större delen av det han fick. Sune ville hellre äta upp sprutan, Greta spottade ut det mesta och Wilma blängde ilsket på mig och vägrade svälja.

Hanna