Hjälp mig och mina marsvin!
Hejsan! Är en ganska ny Marsvins ägare och har nu lite frågor om mina två pojkar :) Fråga 1: vi har haft marsvinen ihop i ca 2v och innan det va dom sammansatta i ca 1v. Den äldre av marsvinen slutar liksom aldrig att kurra åt den mindre? Dom har en bur på 180×60 och flera hus och matplatsen och även vattenflaskor.. den äldre är ca 7-8m och den mindre ca 2m Fråga 2: Den äldre av dom nafsar endel när man håller i honom. Hur gör jag absolut bäst för att få honom att sluta? Fråga 3: Hur vet man att dom trivs? Vi försöker göra allt rätt men vet egentligen inte hur dom visar att allt är bra eller något är fel?
Fråga 1: om han bara kurrar så är det okej. Att de kurrar mot varandra går nästan inte att undvika, mina grisar gör det också! Om de håller sams och bara kurrar och jagar varandra lite så är det ingen fara. Det är om de verkligen bråkar och bits som det är farligt. Ditt äldre marsvin håller på att bli tonåring. De är hemska i den åldern haha Fråga 2: jag har ett marsvin som också nafsar och det är väldigt svårt att veta hur man ska göra. Mitt tips är att om han nafsa så vänd bara bort hans huvud lite försiktigt eller blockera med din hand så han inte kan nafsa på dig eller dina kläder. Marsvin är inte enkla att disciplinera hahah Att ge honom något han kan och får nafsa på är en bra lösning! Kanske pinnar från djuraffär eller så Fråga 3: om du har en sån stor bur med hus och allt så borde de vara så nöjda så! Något de brukar uppskatta är om du flyttar runt på sakerna i buren lite då och då. Kanske efter varje gång du städar! Ett annat sätt att se så de mår bra är att släppa ut dem på golvet. Lägg ut lite roliga saker (inte saker de kan gömma sig i för då sitter de mest där) och sätt dig på golvet med dem (stör den inte en massa men sitt där så känner de sig lite säkrare). Efter ett tag kommer grisarna förmodligen börja hoppa och springa runt och ha kul! Då gör de sina popcorn-skutt som det heter! Om de fortfarande är skygga så kan de ibland ta upp till en månad innan de börjar, men det kommer! Hoppar och springer de runt så mår de bra! Ta även ut dem och kela mycket, det gillar dem! Jag tror dina grannar är nöjda med sin bur så det behöver du nog inte oroa dig för! :Det Hoppas det hjälpte lite! Lycka till och uppdatera gärna och visa bilder! :D
Kom på en sak! Om dina marsvin skulle sluta äta, sitta i en boll väldigt mycket (flera timmar varje dag alltså), inte vilja dricka, och inte vilja gå runt eller lägga sig med helt. Då är de sjuka! När ett marsvin slutar äta så ska man direkt till veterinär. Fort som ögat! För då är de oftast redan väldigt sjuka men man brukar tyvärr inte märka det förändrar de är för sent. Om marsvinen är sjuka så brukar deras päls även tappa glans Detta är dock inte något som händer ofta så du behöver inte tänka på det med dina bäbisar. Men nu vet du vilka tecken du ska kolla efter!
Du har två tonårsmarsvin. Det är vanligt att de är ganska jobbiga mot varandra. Det brukar gå över när rangordningen är ordentligt etablerad, eller senast då de båda herrarna passerat tvåårsdagen. Du har en bra storlek på buren, vilket definitivt underlättar. Mycket golvtid är också väldigt bra, så de kan göra av med lite energi. Bästa tipset jag har för att undvika att bli tuggad på är att tänka på var man har sina händer. De flesta vuxna marsvin bits inte, så förhoppningsvis går det över av sig själv. Fundera på om det är någ speciellt du gör som han inte gillar, och sluta i så fall med det. Om de äter och växer (rekommenderar vägning varje vecka och att du skriver upp vikten), och om deras pluttar ser fina ut så är det sannolikt att de mår bra. Dessutom är det väldigt viktigt att de får en bra kost bestående av bra hö, och c-vitaminrika grönsaker. När du haft dem längre så kommer du lära dig deras normala beteende, och kan då märka om beteendet ändrar sig. Det är ofta ett tecken på att någonting är fel.