Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettskötsel
Läst 515 ggr
idadamuffin
0

Stödmat som luktar?

Hejsan! Ett av mina marsvin får lite stödmat. Igår blandade jag till lite och tog in det i en spruta. Jag kan den på ett bord och skulle mata henne lite nu. Jag gav henne lite men märkte att det inte luktade som det brukade. Luktade inte mögligt men kanske lite instängt. Hon fick typ 0.5 ml innan jag märkte att det luktade. Är det något farligt tror ni?

idadamuffin
0

Visade maten för en av mina andra grisar och hon tyckte inte att det var något fel på den. Hon ville gärna hugga in (men det fick hon inte)

Randomel93
0

Jag hade inte vågat om det luktade annorlunda och mina små svin kan äta plast om det erbjuds så det är ett osäkert sätt att mäta 😂 Står det något på förpackningen eller nätet hur det ska förvaras som blandat och hur länge? Då vitaminer kan försvinna så är det bäst att förhålla sig till förpackningen så att man får ut det man vill ha av stödmatningen :)

Randomel93
0

Jag vill förtydliga att jag självklart aldrig erbjuder mina svin plast! Det var ett skämt :)

idadamuffin
0

Haha det förstår jag självklart! Jag märkte inte att det luktade eftersom det var i en spruta. Det står att det ska serveras färskt, men inget om vad som händer annars. Jag tror inte det är någon fara men jag blir så paranoid

idadamuffin
0

Som sagt var det inte mer än 0.5 ml. Sen fick hon inte mer av den!

Ljungåsen
1

Vad är det för stödmat? Critical Care? Jag brukar blanda ihop en liten mängd och sedan låta den svälla i rumstemperatur ungefär en halvtimme innan jag använder den. Om det blir över så kan man förvara den färdigblandad i kylskåp ett halvt dygn ungefär. Critical Care som legat färdigblandad ett dygn i rumstemperatur skulle jag inte ge. Det är risk för bakterietillväxt.

idadamuffin
0

Det var Critical Care som legat i en spruta. Jag brukar alltid ge färdigblandad men just igår så hade jag lite kvar. Grisarna verkar må bra dock

-Aida-
0

Ligger de kvar i sprutan där de är instängt och ingen ventilation så blir de lite unket, de är samma om vatten ligger i en vattenflaska, efter ett tag luktar de unket också.

idadamuffin
0

Ja jag tänkte att det bara var lite unket och inget farligt. Grisarna mår så bra så!