Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 979 ggr
ciss
0

Hos veterinären.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I fredags hade det runnit lite i Nattie's öga & sedan stelnat. Tvättade bort det med en tops och tänkte inte mer på det.

Igår var hon slö men det tänkte jag inte heller så mycket på, för hon är ganska slö av sig ibland. Imorse låg hon i buren med vidöppen mun och lät konstigt. Det luktade surt om henne och hon såg verkligen .. jag vet inte, det går inte att beskriva. Jag klappade lite med händerna runt om henne och hon reagerade inte. Jag tog upp henne och hon var alldeles slö.

Grät & grät, min älskling, min lilla pärla. Hon har inte haft det lätt i livet men hon har alltid varit så glad och nöjd. Pappa ringde veterinären och skolan och vi åkte iväg. Trodde att hon skulle dö, hon bara låg och blundade i min famn.

Fick vänta en stund, sedan vi fick komma in i ett rum. En veterinär undersökte Nattie & sa att hon var ganska tunn. Nattie är liksom tjock om magen, men man känner ändå ryggraden & så. Bebben bara låg där, orkade inte ens hålla uppe huvudet. Hon såg att hennes kindtänder hade BÖJT sig som en bro över tungan.

Jag bara grät & grät. Det är mitt fel. Jag har haft hö i buren och Nattie har ätit, men varför har jag inte märkt något? Att något var fel på min pärla?

Köpte henne i djuraffär för ungefär 2 år sedan. Det rann i ögonen, hon hostade, hon hade mjäll, hon var jättetjock men ändå smal över ryggen (?), hon kunde inte göra "oink-ljud", hon hade böjda klor. Hon har blivit bättre, hon har alltid varit så glad och nyfiken. Så nöjd med livet.

Jag hade två alternativ. Antingen låta henne svälta ihjäl eller söva henne och låta de operera. Jag vill ju ge min älskling en chans! Nu är jag hemma igen & väntar på att de ska ringa. Tar väl ett par timmar. Sitter och darrar, är så rädd att hon inte vaknar upp. Hon ska sövas.

:'(

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

AmandaF
0

Lycka till med marsvinet ! Hoppas allt går bra!

ciss
0

Tack!

www.frihetenskaniner.se

Chippers
0

Nej, vad tråkigt :(

Hoppas det går bra!

Lisaisa
0

Usch, vet precis hur du känner. Det är hemskt att sitta sådär och vänta.  Mitt fyraårige marsvin gick igenom tre operationer nu under hösten och vaknade efter alla. Dock fick vi avliva honom ändå till slut.

TRASAN
0

åååå tänker på dig. sänder en varm kram till er o hoppas det ska gå bra. ;)

Wiizy
0

*tröstkram* hon kommer snart hem ska du se.

AmandaF
0

Mitt marsvin som dog för en vecka sedan (imorgon) hade ganska lika symptom , hans ryggrad stod ut fast han såg inte alls mager ut . Han andades ansträngt och var snorig och "täppt" i näsan , han blev 5 år och 1 månad . Han dog troligtvis av ålder , men han somnade in mycket lungt i min famn.

Fast ditt var väll bara 2 år ? så då är det nog inte av ålder men jag tänkte att jag skulle skriva att mitt marsvin råkade ut för liknande  , men återigen Lycka Till ! Hoppas ditt marsvin kryar på sig :)

Mari
0

Hanen jag lånade förr fick jag reda på att han hade dött. Ägaren hade hittat honom i buren död och hon tog honom till veterinären för att se vad de var för fel och då hade hans tänder växt i en båge över tungan.. Hon hade inte märkt nått förens de var för sent.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

ciss
0

Dom ringde & berättade att hon inte klarade sig. Åkte och hämtade henne. Dom hade tänt ett ljus i rummet där hon låg & så. Jag & pappa begravde henne och jag har tänt ett ljus. Sitter med Snutte i famnen nu & gråter.

Hon var så speciell, hon hade inte haft det lätt i livet men hon var nöjd ändå. Varje dag när jag kom till buren ställde hon sig på bakbenen & gjorde ett liksom glatt väsande ljud, hon kunde inte "oinka".

När jag hade en annan bur med kompostgaller som tak så reste hon sig på bakbenen och stoppade ut huvudet genom gallret. Hon var alltid så glad & påhittig.

Jag saknar min vackra, charmiga och glada Nattie. Hon kommer alltid att finnas i mitt hjärta. När hon dog, dog en bit av mig. Hon har lämnat ett hål i mitt hjärta som ingen någonsin kommer att kunna fylla. Älskad, saknad och aldrig glömd.

www.frihetenskaniner.se

AmandaF
0

Beklagar sorgen , jag vet hur det känns !

En tröstkram från mig!

/AmandaF

[Liinda]
0

Jag beklagar :(

Det med att dom inte kunde göra oink ljud hade det med dom övervuxna tänderna att göra?

ciss
0

#11: Ingen aning.

www.frihetenskaniner.se

Abico
0

Åh, nej :O Vad trist. Men ni gjorde vad ni kunde, mer kan man inte begära. Nu har hon det bra iaf.
Vad händer med Snutte nu?

Kramar från mig och grisarna

Hanna 

ciss
0

Jag vet inte vad jag ska göra. Snutte blir tre år i December. Hon har aldrig funkat ihop med något annat marsvin tidigare. Hon både vill bossa & inte vill. Hon kan vara ganska tjurig också.

Vill inte behöva köpa ett marsvin som hon inte funkar ihop med, ha det i en annan bur & åka och köpa ett till som kan vara sällskap till det marsvinet. Hinner inte med tre marsvin.

Jag vet faktist inte. *gråter*

www.frihetenskaniner.se

CamillaS
0

Nej, vad tråkigt att hon inte klarade sigGråter tröstkramar.
R.I.P Natti

men du kan inte prova att sätta ihop henne med nåt annat marsvin och lämna tillbaka det andra marsvinet om dom inte går i hop? att du licksom förvarnar uppfödaren om det att du skulle vilja prova först och se hur dom går i hop innan du bestämmer dig för att köpa det.

Abico
0

Jag är lite inne på samma sak som #15. Om du kollar på ett omplaceringshem så får du garanterat lämna tillbaka om det inte skulle funka, där kan du också hitta lite äldre honor som inte lever så länge. Du kan säkert hitta en till 3 åring.

Hanna 

shintaida
0

Åååh, stackare!

Beklagar Din förlust! Stackars Nattie…men nu är hon i Regnbågslandet och leker och är frisk igen!

Jag gråter varje gång jag ser att någon gått bort här. Det är så många, tycker jag…..

Kramar till Dig, ciss!!

// Shintaida

Wiizy
0

Rip!

ciss
0

Tack allihopa. Det värmer ..

www.frihetenskaniner.se

Bella-R
0

Beklagar så :( Börjar nästan gråta. Vila i Frid Nattie. Och en massa kramar till dig Ciss!

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

TRASAN
0

R.I.P sänder en värm tröstkram Gråter