snart marsvinsägare
Ja nu ska man snart bli marsvinsägare igen. Det var flera år sen sist så….. I början på januari ska jag hämta 3 marsvinspojkar som någon lessnat på. Det var pappan i huset som jag pratade med och han visste inte om de var syskon men han trodde de var ca 3 år gammal. De bodde i en "stor" bur, den var 97 lång och 50 bred….Lite väl litet va? De hade ett hus, matskål och vattenflaska. Så nu är det bara att börja förbereda.. Kom gärna med tips!
Jag har funderat på att göra en bur av en bokhylla, nån som har förslag på "tak" så att inga kattassar eller hundnosar dyker ner när man inte är hemma?
Lagligt, men litet.
Tycker att hönsnät uppfäst på en träram kan fungera som tak.
Helena

Jag tycker det låter litet till tre marsvin. Men köp en bokhylla o gör en bur av den. taket kan du köpa kompostgaller som tak eller som #1 hönsnät på ram. ;)) lycka till. ;))

Iden med hönsnät på en ram var inte dum, det blir det nog. Kompostgaller har jag men det är så stora hål i dem så då kan katterna stoppa ner tassarna om de vill sig illa…..
Foder: Om man inte får tag på oxbow pellets är det Lotten då som är bäst? Har läst att vissa blandar det med bla havre, ska jag göra
det eller, alltså är havre något de behöver?
Lottie heter det. Lottie eller Oxbow´s kan du ge tills dom är fullvuxna, sen behöver dom egentligen ingen pellets. Ger mina ändå, lite kraftfoder (tre msk av en 50/50-blanding av ett marsvinspellets och hel havre) Har då 6 vuxna grisar.
Helena

Aha, Lottie:D!! De här marsvina är ca 3 år, behöver dom då bara ha hö och grönsaker tycker ni?
Du kan ge nån halv till en hel matsked havre till var och en varje dag tycker jag. Plus hö och grönsaker förstås ;P
Helena

#5 Ja, det räcker med fri tillgång till hö och bra grönsaker dagligen. Jag skulle inte ge pellets till dom, men ska du det så ge bara lite.

#7 Ok. Ja jag får väll se hur de ser ut i hullet. Har de för mycket hull så kan de få lite pellets som godis kanske:)
Vuxna marsvin som inte går i avel eller liknande behöver igentligen inte pellets. Om man ger dom varierad kost i form av grönsaker och hö så räcker det. Till mina tar jag en näve pellets och strör ut i buren en gång i veckan, det räcker. Och sedan får dom gå där och böka. Kligröt däremot ger jag ofta, det käns mycket nyttigare. Ta lite havregryn, vetekli/ kruskakli och blanda med vatten eller solhavre till en klumpig gröt. Myycket uppsakattat :)
Hanna

#9 Tack för tipset, det ska testas:)