Kompis till äldre marsvin?
Hej! Jag skulle verkligen behöva hjälp med en sak. Det är så att för ungefär 10 månader sedan förlorade mitt marsvin sin kompis, och blev där med själv. Hon verkade inte bry sig så pass mycket, utan åt och drack precis som vanligt. Vi valde att inte skaffa en kompis till henne pga hennes ålder (7 snart 8 år.) Nu är det så att hon har blivit helt förändrad, och inte slö och livlös, utan åt det andra hållet. Hon piper konstant, skriker ( som efter mat) och springer runt i buren(?) som att hon letar efter någon, och det började när hon flyttade in i nya buren, som är lite större än den gamla (180x60) . Väldigt social har hon i alla fall lugnt sagt blivit. Kan tillägga att hon har en tumör, som antagligen är godartad då hon haft den länge nu, om det spelar någon roll, kanske det är den hon blivit lite konstig av? (såklart varit hos vet). Som att hon inbillar sig saker? Till saken, jag tycker att det är hjärtskärande att se det här, då det känns som hon saknar en kompis osv, och hon har inte varit så tidigare, så frågan är, är hon kanske för gammal för en ny kompis? Eller ska jag låta henne vara ensam pga åldern, om det leder till någon stress? Hon är 8 år det här året. Vad tror ni? Tacksam för alla svar! Mvh Hallonet
Du är medveten om att det är ett brott mot djurskyddslagen att ha ett ensamt marsvin? Marsvin är flockdjur och ska hållas i par eller grupp. De mår inte alls bra av att hållas ensamma. Att hon springer runt och piper är ett tydligt tecken på att ensamheten stressar henne, och att hon behöver sällskap. Jag skulle definitivt skaffa kompisar till henne. Eftersom du har en hona, och en stor bur, så skulle jag satsa på två kompisar. På så vis har de varandra när ditt gamla marsvin dör. Eftersom hon är gammal så skulle jag ge henne vuxna kompisar, helst över tre år gamla. Yngre marsvin kan vara väldigt energiska, och det kan bli jobbigt för en pensionär. Idealt vore en hona och en kastrerad hane, men två honor duger också.
#1 Hej! Tack för svar. Ja jag är medveten om det, och det är absolut inget jag velat utsätta för henne frivilligt, utan det var mina föräldrar som inte trodde jag skulle ha tid med fler marsvin. Som det ser ut nu så lutar det mot att vi köper två kompisar till henne, antingen ungar eller lite äldre, men antagligen lite yngre då hon är väldigt hög i rang. Vill ju såklart det bästa för henne och att det inte blir någon stress, nu har hon ju liksom hunnit smälta den här händelsen.
#2 En del föräldrar alltså… Jag hoppas verkligen att du kommer se till att hon slipper ensamheten. Det är inte bara ett lagbrott, det är elakt mot marsvinet. Läs gärna igenom nedanstående länk om varför det är en dålig idé att köpa marsvin i zooaffär. https://marsvin.ifokus.se/discussions/50334463d3b4fd09ce001a9f-for-mammornas-skull Oavsett var man bor i Sverige så brukar det finnas massor av begagnade marsvin på Blocket, som behöver ett nytt hem.
#3 Jag vet varför man inte ska köpa från djuraffär, även mina föräldrar ver det, vi köpte de som omplaceringar. Vi kommer köpa antingen omplaceringar el från uppfödare, men det lutar mot omplaceringar. Anledningen varför jag inte skaffat någon tidigare är för att jag trodde hon inte brydde sig speciellt, men nu verkar hon göra det sedan jag ställde in en spegel till henne. Vet inte riktigt hur jag ska göra. Då kommer ju man behöva ha marsvin livet ut liksom, och att omplacera henne är ju inget alternativ pga hennes ålder och jag vill inte att hon ska flytta.
#4 Marsvin är fenomenalt skickliga på att låtsas att allt är okej även om det inte är det. Att du inte sett någon skillnad på hennes beteende när hon blivit ensam betyder egentligen ingenting. Hon har lidit ändå. Det är betydligt snällare att omplacera henne, än att låta henne vara ensam bara för att du inte vill att hon ska flytta. Även gamla marsvin kan klara en omplacering alldeles utmärkt.
#5 Jag skulle aldrig tveka på att omplacera henne om jag visste det var bäst för henne. Hon är 8 år, har en tumör och är allmänt lite risig men fortfarande pigg. Hon skulle inte trivas med en omplacering, och jag tror inte någon skulle kunna tänka sig ta emot henne pga tumören samt hennes ålder. Jag tycker att du överdriver lite med ”Hon har lidit ändå”, jag har försökt allt men mina föräldrar har sagt nej tills nu. Det är inte ett brott mot lagen att ha ett marsvin ensamt det är rekommendationer i djurskyddslagen, och jag skulle aldrig frivilligt ha det så, men i den här situationen blev det så, och jag mår såklart inte heller bra att ha henne såhär. Nu ska vi fixa kompisar till henne, så att hon inte ”lider” längre. Jag skulle gärna skaffat en kompis tidigare, men jag fick som sagt inte. En omplacering i det här läget med nya människor och omgivning samt att hon är lite svag skulle vara mycket mer traumatiskt.
#6 Det är INTE en rekommendation. Lagen är mycket tydlig. Det står att marsvin SKA hållas i par eller grupp. Läs gärna länken nedan, som förklarar vad som gäller. https://marsvin.ifokus.se/articles/4d71586bb9cb462244068e1f-varfor-ska-man-inte-ha-marsvin-ensamma?discussions-1
#7 Då sa min veterinär fel till mig, han sa att det var rekommenderat endast. Vi ska i alla fall skaffa kompisar till henne nu, så att hon inte är ensam längre och inte mår dåligt pga det längre! Tack för svar!