Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: beteendehantering
Läst 1162 ggr
Cassis84
0

Kuttrar o vickar på rumpan

Har två damer, den ena är ett år och den andra 3 månader. Den äldsta är den dominanta o lite tjurig om den lilla tex är för nära, då kan hon "naffsa" till o den lilla piper men sen e de över. MEN, sen idag har den lilla börjat ställa sig o kuttra högljut o vickar på rumpan tills den äldre får nog o sätter fart mot henne, då jagar den äldre henne så hon springer in i huset. Efter en stund kommer lillen ut igen o de hela fortsätter, runt runt. Hört att de kan va brunstbeteende men även dominansbeteende. Vad tror ni? Försöker lillen ta över eller e de bara brunst som retar upp den äldre? Jag e mest rädd att dom ska börja bråka på riktigt 🤔

Ljungåsen
0

Jag tror nog att det är brunst som ställer till det. En del yngre honor är väldigt intensiva i sitt brunstbeteende. I länken nedan finns förklaring på många av de ljud som marsvin kan ge ifrån sig. https://www.guineapighub.com/guinea-pig-sounds/ Ett tips om det blir alltför livat under brunsten är att skaffa en kastrat som sällskap till flickorna. Han håller den brunstade nöjd, så att hon inte har tid att jäklas med kompisen.

Cassis84
0

De va nog brunst, de började igår kväll o varade till imorse, nu ligger hon mest o sover 🙈 jobbigt att kuttra o vicka på baken med alla hormon i kroppen 😉 Tack för länken, den va mycket bra!

Ljungåsen
0

Hormoner är jobbigt. När min yngsta var yngre så var hon väldigt intensiv vid brunst, och höll min kastrat ständigt sysselsatt. Numera går det lugnare till, och det är rätt skönt.