Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: sjukdomarohyraskador
Läst 1800 ggr
Mitchika
0

Ringorm från människa till marsvin/hund?

Hur lätt smittar en människa ett annat djur med Ringorm? Då tänker jag huvudsakligen på marsvin och hund där människans ringormsutslag sitter på ovansidan av ena handen. Någon som vet, har en gissning eller någon erfarenhet av det?

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"Hark, hear the howl that eats the moon alive" - Tell Me What the Rain Knows

Ljungåsen
0

Det var en intressant fråga, tycker jag. Det jag har lyckats googla mig till är att människor oftast smittas av djur (där kor och marsvin är vanligast som smittspridare). Åtminstone marsvin kan vara smittspridare utan att visa några symptom själva. Sannolikheten för smittspridning mellan människor påstås vara låg. Av det drar jag slutsatsen att vi människor inte smittar så lätt. https://hudsjukdomar.se/ringorm/ Är du säker på att det är Ringorm och inte psoriasis? Det kan se väldigt lika ut.

Mitchika
0

#1 Nej, personen ifråga har varit hos läkaren och fått Ringorm diagnostiserat. Det har läkt inifrån och ut och den runda ringen är kvar och synlig. 

Personen har bara varit i kontakt med ett djur och det är min hund. Därav att vi är så förbryllade. Personen har också sänkt immunförsvar på grund av mediciner denna tar för andra sjukdomar. Det rör sig om ett enda utslag på ovansidan av handen som är några veckor gammalt.

Ljungåsen
0

Men du har väl fortfarande marsvin hemma? I så fall kan ju någon av dem vara symptomfri smittbärare och sporerna sprids ju även i luften. Om personen varit hemma hos dig så kan hen ju blivit smittad där. Alternativt att din hund fått sporer i pälsen och smittat på så vis, men det känns väldigt långsökt. Har ingen aning om ifall hundar kan vara symptomfria smittbärare. Förstår att ni är förbryllade.

Mitchika
0

#3 Ja, men personen har inte varit där utan har vi har träffats hemma hos mina föräldrar med hunden. 

Hunden är inte symtomfri. Han har en okänd klåda som veterinären inte blir klok på och som inget har bitit på än så länge. Inga utslag, ingen rodnad eller irritation någonstans på huden, inga parasiter, inga avvikande värden i blodprov och urinprov, ingenting. Mjäll, lätt håravfall runt ögon, öron och mun samt en klåda som kommer och går. 

Förhoppningsvis kanske det här är svaret på alla problem och bekymmer vi haft.

Ljungåsen
0

#4 Då tror jag att hunden har Ringorm. Tydligen behöver symptomen inte vara så tydliga. Mjäll är ju faktiskt en form av svamp. https://www.vethem.se/ringorm-hos-katt-och-hund-symtom-diagnos-och-behandling/ Jag hoppas både hund och person kryar på sig.

Mitchika
0

#5 Jag hoppas verkligen det. Det här är den första riktiga ledtråden vi haft sen kliandet började. 

Tack, jag ska hälsa det till dom! 🙂
Jag väntar på samtal från veterinären för att diskutera det hela samt få ett OK för behandling av Ringorm. Oavsett om det är det som orsakar den ursprungliga klådan eller inte så är både han och marsvin utsatta för risk i och med att vi alla har bott ihop sen i lördags.

diva
0

För två år sen fick jag Ringorm av marsvinen. Jag i min tur smittade en av katterna. Vi fick den mer ovanliga sorten där smittrisken inte är så stor. Både jag och katten gjorde skrapprov och fick det konstaterad. Bara 1 av 4 katter hade symtom. Alla katter blev medicinerad. Alla marsvin också. 2 av 4 marsvin hade symtom och jag behövde inte göra skrapprov på dom eftersom både jag och katten gjorde det. Hemsk tid var det. Sanerade lägenheten 3 gånger och kastade det mesta jag hade här hemma.

[Paranormal team värmdö]
0

Jag har aldrig drabbats av Ringorm som tur är