Torkade frukter?

Är det här något som man kan ge sina marsvin som godis? De finns olika sorter, så som papaya, cocos, banan, äpple, jordgubbar och ananas. Alltså torkade frukter och de ska inte vara sockrade. Borde ju vara bra, eller?
Jag ser inget fel i det, så länge dom inte är sockrade eller man har lagt till massa grejer i påsen. Men jag har gett Sune små aprikosbitar ett par gånger, mums.
Hanna
Det spelar ingen roll att det inte är något socker tillsatt. Det innehåller ändå massor av socker, omkring 70%.
Bästa godiset för marsvin är helt klart gorkbitar, salladsbitar, havregräs och liknande.

Ok, fast torkad frukt innehåller väll inte mer socker än vanlig frukt? Innehåller frukt 70% socker??
Jag köpte lite torkad frukt till mina djur för nått år sen, ingen av alla mina marsvin uppskattade det. Dom ville inte ens smaka, så bättre att köpa en gurka eller nått istället, det äter nästan alla marsvin.
Frukt och grönsaker består till stor del av vatten. När man torkar frukten tar man bort det mesta av vattnet och det som är kvar är de där få procenten som inte är vatten. Det blir alltså väldigt mycket mer koncentrerat och sockerinnehållet ökar.
Jag tittade nu på livsmedelsverket och de anger ett medelvärde för torkad frukt på 56% socker, men det varierar från frukt till frukt.
I princip är även färsk frukt inget vidare godis för marsvin mer än i små portioner. De är inte byggda för att äta massa socker.

Tack för svaren. Ska de få frukt så blir det då färsk frukt:)
Ojdå, inte visste jag att det var så mycket socker i. Aldrig mer då ^^'
Hanna