Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 1052 ggr
Pajas
0

Hanar sämre än honor?

Läste igenom en artikel om att skaffa marsvin och läste då det här;

"Om man vill ha två honor eller två hannar spelar ingen större roll, men man skall veta att hannarna blir större än honorna och de luktar starkare än vad honorna gör. Det finns en stor risk att två hannar som växer upp tillsammans  kommer att slåss vid vuxen ålder om revir och särskilt om det finns honor i närheten, och att kastrera hannarna är en riskfull åtgärd. Det oftast lättare med två honor som får växa upp tillsammans."

Stämmer det verkligen? Är honor bättre än hanar!? :( Jag har själv två hanar och tycker inte att det är något fel på dom?

Sandra-B
0

Jag har både honor och hanar och har inget större problem med någon av dem, enda problemet som jag ser det är när man ska sätta ihop en hane som nyligen gått med hona, då blir det lite struligt, men inga allvarliga problem, alla mina marsvin går minst två och två, även avelshanar!

Hade det inte varit för att jag sysslar med uppfödning skulle jag, utan tvekan, bara haft honor. Jag tycker personligen att de är mycket revligare (lugnare, mer tilgivna osv).

Jag anser inte att hanarna luktar mer än honorna (om man bortser från hanar som går med honor) och de flesta av mina honor är större än mina hanar eller så är d elika stora.

Så, jag tycker absolut inte att honor är bättre än hanar.
Tycker att det är så tråkigt att hela tiden läsa sånt, hela tiden när det ringer folk och vill ha ungar så vill de ha honor, en person har ringt och frågat efter hanar och minst tio stycken har ringt och frågat efter honor!

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Abico
0

Jag har varit med om flera honor som varit riktiga små djävlar mot burkompisarna, värkligen onda ^^'
Hos mig så luktar honorna mer än killarna, förutom under vissa stunder då Sune kommer för nära någon av flickorna, då börjar han lukta skunk, men bara tillfälligt.
Honor är inte bättre än hanar, det är som att säga att kvinnor är bättre än män. Allt handlar ju om hur personen är, inte vad h*n har, eller inte har mellan benen.

Hanna 

FeliciaS
0

Jag har haft två omgångar med 2 hanar + 2 hanar (i båda fallen har de hanarna varit kullsyskon). De har hållit sams och inte luktat - inget utav mina marsvin har någonsin luktat, knappt iaf. Jag har haft 3 hanar och 2 honor och de luktar lika mycket. De bråken som kan ske mellan hanar men vilket sker mellan honor också är ju revir, dominans osv. men det brukar inte vara så mycket :) Alla marsvin är olika, precis som alla människor - vissa är stora, vissa är mindre, vissa bråkigare, lugnare osv osv. Jag har en stooor hona som väger 1180g normalt och en hane som väger 850g normalt, så jag kan ju inte säga att alla hanar blir större direkt :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

paronskrutten
0

Tycker jag absolut inte att det gör, hanar kan fungera lika bra om inte bättre tillsammans än vad honor gör, och dom luktar heller inte mer enligt mig, dock luktar det inte jättegott när hanar uppvaktar honor :P

Helena

svampi
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Alltså det är väl inte bättre med honor, men det är lättare kanske. Jag vet inte för jag har bara haft dom två honorna jag har nu…

AmandaF
0

Jag hade förut 2 hanar som växte upp tillsammans och det gick alldeles utmärkt . Visst småtjafsade dom ibland , men alldrig var det allvarligt . Dom var verkligen bästa kompisar .

FeliciaS
0

#5 Det är inte lättare att ha honor… =P

Det beror bara på marsvinens personlighet, temperament osv. Alla människor funkar inte med alla människor, även så är det med marsvin ;)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Cazs
0

jag har bara haft hanar och har inget ont att säga! visst kan de småtjaffsa ibland men enligt min kompis (smf uppfödare) så är honor mycket mycket bitchigare emot varann när de inte kommer överens.. hanar tenderar att bli mer tillgivna och mockar man buren ofta luktar de inte, dock revir markerar de när man precis mockat.. men ja.. jag gillar hanar bättre än honor, vilken djurart den än gäller av egna erfarenheter. inte då med just marsvin där jag inte har större erfarenhet av just honor… men men haha snurrigt de blev :P

Pias
0

#1 Du skriver att du helst skulle vilja ha honor om du hade uppfödning men sen verkar det som att du ändå favoriserar hanar? Har jag fel? Eller råkade två "a:n" bli två "o:n"?  Jag bara undrar, så att du inte misstolkats.

[Theriss]
0

Som #7 skriver så är det inte lättare med honor. Jag har haft en del riktigt hemska honor som rök ihop så tussar flög och blodet flöt, medan jag haft hanar som jag bara satte ihop utan minsta lilla gnabb. Det är helt individuellt.

Sandra-B
0

Ja, där blev det helt snurrigt:-s
Tack för att du observerade det:-)

Det jag menade att skriva var:

Jag har både honor och hanar och har inget större problem med någon av dem, enda problemet som jag ser det är när man ska sätta ihop en hane som nyligen gått med hona, då blir det lite struligt, men inga allvarliga problem, alla mina marsvin går minst två och två, även avelshanar!

Hade det inte varit för att jag sysslar med uppfödning skulle jag, utan tvekan bara haft hanar. Jag tycker personligen att de är mycket trevligare (lugnare, mer tilgivna osv).

Jag anser inte att hanarna luktar mer än honorna (om man bortser från hanar som går med honor) och de flesta av mina honor är större än mina hanar eller så är de lika stora.

Så, jag tycker absolut inte att honor är bättre än hanar.
Tycker att det är så tråkigt att hela tiden läsa sånt, hela tiden när det ringer folk och vill ha ungar så vill de ha honor, en person har ringt och frågat efter hanar och minst tio stycken har ringt och frågat efter honor!

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

katiz
0

jag har också läst om det. jag tror inte att det stämmer.utan vilken kön är ju upp till en och vissa vill ha honor andra hanar.visst,något kanske stämmer men jag tycker att det är lika dant med honor och hanar.

dreamiz
0

Jag håller med om att det är personligheten som avgör, inte könet. Jag har både hanar o honor o de är lika trevliga allihop! Har haft nåt tjafs med ett par hanar men har även en hona som kan bli lite tuff (dock inget allvarligt). Så det där är mer personligheten tycker jag.
Kan inte välja favorit heller om jag bara skulle ha ena könet. De flesta av mina grisar är underbart gosiga, både hanar o honor. Medan nån enstaka är lite mer "självständig" eller vad jag ska säga.