And the Oscar goes to...
Världens mest dramatiska lilla älskade gris Mysla! Lång läsning men ganska kul story! Natten till igår hölls jag vaken för att hon och Dagny hittade vattenflaskan som suttit där typ alltid och turades om att leka med den nästan oavbrutet förutom tre timmar, och det var sömnen jag fick. Igårkväll när jag skulle natta dom så tyckte jag att Mysla gick lite konstigt men jag kunde inte sätta fingret på det, trampdynor fina, inga sår/svullnader och ingen tydlig hälta, bara något lite diffust.. jag tänkte avvakta till morgondagen då hon åt glatt av sin kvällsmat som alltid. På morgonen sätter jag gråten i halsen, Mysla bara ligger ner i höet! Hon har dock uppe huvudet och äter när jag ger hö men hon rör sig inte! Hon är annars en liten fegis om jag försöker ta upp henne.. jag putter lite på henne och hon linkar några steg men bakvagnen hänger inte riktigt med och min första tanke är "Hur i hela världen har hon fått C-vitaminbrist?!" Jag har fodertabeller jag läst på om, jag väger henne kontinuerligt så jag vet att hon äter, dom får utöver andra grönsaker en gurkskiva med askorbinsyra varje dag, detta kan inte vara möjligt?! Jag ringer min marsvinskunniga veterinär som ber mig komma på direkten med henne, sagt och gjort. Veterinären börjar kolla päls och bett och det är fint, känna över rygg, höfter, ben, tassar. Ingen känselbortfall, bra reaktioner, fina reflexer men.. Och veterinären börjar skratta (hon får det, vi har en mycket god relation) "Den där vattenflaskan dom lekte med, sitter den kanske lite högt? " "mjo, ja, det är en kaninbur för jag ville ha största möjliga så det kanske den faktiskt gör.." svarar jag. Veterinären fortsätter skratta varmt "jo, det är nämligen så att hon är öm i rumpmusklerna, hon har fått träningsvärk av att leka med den hela natten igår!" Åh, vilken lättnad! Om ändå "Dramaqueen" var en diagnos så hade nog min kära veterinär satt den som vi skrattade åt älskade lilla Mysla! Rehabpersonalen var utan patient för tillfället så vad gör vi? Jo vi ger Metacam och Mysla får lyxig laserbehandling för muskelvärken och ikväll när jag kom hem så har jag en gosig Mysla som går runt i buren och tigger morot, kanske något långsammare än vanligt men såå mycket bättre än imorse! Btw så är vattentraskbilden för att vi ville se hur hon gick (såklart utan vatten) men utan att riskera att hon smiter in under någonstans så det var absolut inte att hon fick springa på rullbandet! 😂
Jo det kanske gick!
Vilken (bra) historia! 😃
Och så himla fint du verkar ta hand om dina marsvin. Och vilken duktig veterinär dessutom.
Jisses, vilken historia. En sån tur att det inte var något värre! Hoppas Mysla kryar på sig, och att hon slutar leka med vattenflaskan nu.
Haha, jag tyckte det var konstigt att ingen lekte med den inatt, det var väldigt stilla och tyst men dom har säkert lite träningsvärk båda två 😂 vattenflaskan är nu sänkt med hjälp av ett litet hemmabygge med buntband och flaskhållare för cyklar ;)
Man lär sig nya saker hela tiden. Träningsvärk hade definitivt inte varit min första gissning heller.
Vad härligt. Marsvin med träningsvärk. Det ska jag prata med mina om. De rör sig alldeles för lite.
Vilken tur att det inte var värre. Mysla är jättesöt.