Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 521 ggr
FatEllen
0

Hjälp, jag är allergisk

Nu har det som inte fick hända hänt. Hund och marsvin hemma och hästar i stallet - och har blivit allergisk. Märkligt nog mot hund, men inte mot häst och marsvin. Däremot är jag hysteriskt allergisk mot höet som mina marsvin äter, i stallet går det bra oftast för att jag kan ha damm-mask, men hemma - det fungerar verkligen inte - och allergitabletterna hjälper inte när det sätter sig i lungorna och det blir nästan värre och värre för varje dag som går. Gråter

Har någon något bra tips på vad jag kan göra - utom att göra av med mina älskade djur - utan att jag kvävs här hemma. Jag har gått över från "torrt hö" till hösilage (dom har ätit det ett bra tag och verkar inte må dåligt av det) - plus att vi försöker fukta det när det tas in i huset,

Usch, hjälp….

paronskrutten
0

Hösilage är inte bra för marsvin då det är syrat. Ska du ha marsvin får du ha riktigt hö. Du kan inte göra annat än att ge bort/sälja dina snuttar, om du inte vill dras med att känna av allergin.

Det finns hö-kuber som är små kuber av packat hö som kan fungera som nödlösning, men jag skulle aldrig utfodra med endast såna.

Helena

FatEllen
0

Det är inte ensilage.. - som man konserverar med tillsatser. Det är obehandlat hö som vakumförpackats fuktigt. Jag pratade med vetrinären om det för ett tag sedan då jag hört att man inte skulle ge dem det, men hon sa att så länge det inte är syrat - precis som du säger - så är det inte någon fara att ge dem det

nej mina marsvin ska bo kvar här - eller i värsta fall hemma hos någon närstående tills det är varmt nog att flytta ut - men det dröjer ju eftersom det knappt hunnit bli vinter ännu..

paronskrutten
0

Ensilage och hösilage är samma sak, ensilage innehåller bara mer vatten. Hästar får oftast vad man kallar för hösilage, men det är ensilage med.

Gör som du vill då, men jag skulle aldrig i mitt liv ge silage.

Helena

vidar_valkyria
0

Ensilage är syrat och hösilage är osyrat.

Hösilage kan ha olika torrsubstans, även så ensilage..

dreamiz
0

Fy vilken hemsk situation du hamnat i. Tyvärr har jag inget råd att ge men jag hoppas det löser sig för dig!

Iseree
0

Jag blev också allergisk mot marsvinens hö :/ hade inget val, utan fick ge mitt marsvin till min syster (för då är han ju fortfarande här hemma iallafall) sen gick jag utan husdjur (förutom fiskar) i några år, sen  skaffade jag gerbiler (de kan få hö, men det är inte nödvändigt) och jag har inte ångrat mig en enda gång :D.
Men nog om mig xD

Tror inte det finns så mycket att göra om inte allergimedecinen hjälper, använder nämligen också det (Loratadin) då jag håller på med hästar och är i stallet minst en gång i veckan.. Men min medecin hjälper iaf mot marsvinens hö också (använde det när vi åkte på marsvinsutställning) men det kanske finns nån "extra stark" hömedecin man kan ta? xD