Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1185 ggr
Abico
0

Sune nyser blod!

Tidigare började Sune nysa något fruktansvärt, när han slutade så såg jag att han blödde (tror det var blod, lite lätt orange?) ur ena delen av nosen. Jag torkade bort det och sedan fick han, ist. för att flytta ihop med Donken och lilleputt flytta in i understa buren.
Vad är det här? Jag är helt förtvivlad :'( Min lilla pojk.
Jag började ju ge saffran förra helgen, men efter tre doserningar så fick jag reda på att det är giftigt i medelstora mängder.
Vad ska jag hitta på nu?

Hanna 

paronskrutten
0

Jag vet faktiskt inte, Hanna..fy, Krya på dig, Sune!

Helena

Mymlan
0

Om du lägger örat ditt emot hans skuldra hur låter det då? rossel? klickljud? eller jämför med ett av dina andra.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Abico
0

Det låter inte så mycket, något litet pip ljud hörde jag, men det kan ha varit något annat då det bara var en gång. Den minsta som kom idag låter ingenting..

Hanna 

Mymlan
0

Han kanske bara nös sönder ett litet blodkärl i nosen. Håll koll.. Upprepas det gå till veterinären.. kolla så han äter o dricker som han ska..

Abico
0

#4- Är det vanligt att det händer? I måndags eller tisdags så var han lite röd vid nosen, men jag tänkte att det nog bara var saffransvatten som kommit upp eller något.
Det konstiga är att vid förkylning så (har jag läst) ska dom sluta äta, dricka, sitta uppburrade i ett hörn, ha rinniga ögon osv.
Men Sune äter bra, dricker bra, är hyfsat aktiv (6 år så man kan ju inte kräva hur mycket som helst) och har klara ögon.
Det är bara det att han nyser och har rinnig nos + blodet nu då..

Hanna 

Mymlan
0

#5 Han kan behöva en bactrim behandling så tycker du ändå ska ringa veterinären och kolla med dem.

Abico
0

#6 - Okej. Vad är bactrim för något?

Hanna 

katiz
0

ring vetrinären och fråga

paronskrutten
0

bactrim..har för mig att jag har haft det, är inte det antibiotika? Eller penicillin eller nåt? Äh, jag kommer inte ihåg, Vitamin fick det iaf

Helena

Mymlan
0

#7 Det är antibiotika, smakar som banan luktar som det med och marsvin brukar tycka om det.

paronskrutten
0

Mitt smakade då inte banan :P

Helena

Abico
0

Okej, och det är receptbelagt då eller?

Hanna 

Mymlan
0

#12 Ja, det är det..

Abico
0

#13 - Okej.

Undra vad vetrinärkliniken her för telefon numer…

Hanna 

Mymlan
0

#14 www.eniro.se under gula sidor veterinär och den stad/ort du bor eller närmaste.

Chacky
0

ojoj.. håller med de andra"!

Abico
0

Veterinären har nog stängt idag, så jag får vänta tills i veckan.

Hanna 

AmandaF
0

Lycka till med Sune !

Cuyi
0

Oj oj, hoppas Sune kryar på sig! Inte roligt med sjuka marsvin . Lycka till :) *sänder en kram*

FeliciaS
0

Låter allvarligt om han nyser blod. Men om det är blod tror jag nog ändå att det borde vara rött? Om det inte var väldigt lite… Hoppas han kryar på sig i alla fall! :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

ElinM
0

Hoppas Sune kryar på sig! Mitt ena marsvin var förkyld för några veckor sen men nu mår hon bra igen :)

parsley
0

Tänk på att marsvin inte tål alla sorters antibiotika, utan bara Bactrim och någon mer sort som jag tror heter Baytril. Att ge marsvin någon överbliven skvätt människopencillin som kanske finns hemma är direkt livsfarligt för dem. Antibiotika hjälper mot bakterieinfektioner, men inte mot förkylningsvirus. Därav mitt tips om saffran tidigare. Saffran är giftigt i större doser, men de utspädda droppar man ger till sjuka marsvin, skadar inga marsvin, bara förkylningsvirus.

Abico
0

#20 - Det var inte så mycket, men det var inte lika rött som blodet är i pulpan…

#22 - Jag kanske ska prova det igen då…

Hanna 

parsley
0

#23 Skulle inte rekomendera saffran om jag inte testat och haft goda erfarenheter av det.

Abico
0

#24 - Okej, så du har alltså provat och det har hjälpt? Inga biverkningar?

Hanna 

FeliciaS
0

#22 Japp, Baytril och Bactrim är de sorterna som de tål. Jag har lite Baytril här hemma ifall nån vill ha ^^, Hur länge håller det? Blev rätt mkt över sedan Seras antibiotika-kur.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Abico
0

Sune bor sedan igår själv i understa buren. Nu har jag satt in hans gamla trähus och lindat in två varmvattenflaskor och lagt in där. Sedan ställde jag Matskålen med gröt idag blandat med solhavre och ett par droppar saffransvatten strax utanför och la även dit en stor tuss hö. Så han satt därinne en bra stund i värmen och knaprade på höet. Men sedan gick han ut å lade sig i mitten av buren, så jag hämtade två stora varmvattenflaskor och lindade in även dom, sedan la jag dom utanför huset. Tillsist så hängde jag upp en handduk runt ena delen av buren (den närmast dörren och även där huset står) för att minska allt drag. Imorgon ska jag börja ge honom saffransvatten. Om det blivit sämre imorgon så ringer jag veterinär.

Hanna 

SparklingTindra
0

Vaddå, hjälper saffransvatten mot marsvinsförkylningar (Jag är lite trög )? Hur mycket saffran ska man ha i hur mkt vatten isåfall? (Inte för att min är förkyld, jag är bara nyfiken)

parsley
0

Enligt min erfarenhet hjälper saffran mot marsvinsförkylningar. Förkylningar orsakas av virus. Antibiotika hjälper inte mot virus, bara mot bakterier. Man tar en påse saffran (0,5 g) och blandar med ca 0,5 dl vatten. Sedan ger man marsvinet 1 ml i medicinspruta eller några droppar på en sked morgon och kväll under en veckas tid. Saffran är giftigt i större mängder, men så lite som man ger sjuka marsvin är inte farligt för dem.

SparklingTindra
0

#29 Det var det jag blev så förvånad över; för att saffran är såpass giftigt (det är juh giftigt för människor också) i större mängd att jag tänkte att det måste vara väldans liten mängd saffran till ett marsvin. Saffran är väl dödligt i för stor mängd?.

trocadero
0

#30 Japp saffran kan vara dödligt, en vuxen människa behöver bara få i sej 10g och ett barn kan dö av 0.5g (lika mycket som i en vanlig saffranpåse) så man kan ju undra hur lite ett marsvin tål?