hur jag stödmatar med critical care
Jag har under flera tillfällen behövt mata mina marsvin med Critical Care av olika anledningar, och det är alltid lika svårt. Tills idag då jag kom på lösningen på problemet! Jag mosade en liten banan bit och doppade den fyllda plastsprutan i det, så att marsvinet bara kände banan lukten och därför började slicka/bita på toppen av sprutan, och då var det bara att trycka in lite Critical Care i taget. Tillslut hade hon ätit det hon skulle ha i sig! Jag hittade ingen tråd om någon som kommit på samma sak och beslutade mig för att skriva en egen. Svara gärna och berätta era knep för att stödmata!
Jag använder plastspruta med avkapad spets. Placerar marsvinet på tvären i knät, med dess rumpa i armvecket på min vänsterarm. Stoppar in sprutan snett i munnen så långt in att spetsen ligger mot tuggtänderna. Och sedan matar jag på när marsvinet börjar tugga.
#1 Det är det jag strävar efter att göra;) bara att min tjej inte alls är glad när den där plastsprutan kommer fram. Då blir hon plötsligt full i liv och vrider och vänder sig som en ål… Det är ett två mans jobb att hålla i henne!
#2 Ibland blir det enklare om man rullar in marsvinet i en handduk, som en burrito ungefär. Rumpan i armvecket, och kroppen tryckt mot ens egen mage med hjälp av vänsterarmen. Då kan man använda sin egen vänsterhand för att hålla huvudet stilla och vid behov lyfta lite på läppen så man ser att stoppa in sprutan snett bakom framtänderna. Och sen in med sprutan så att den når tuggtänderna på motsatt sida från där man stoppade in den, Då kommer tuggreflexen igång och man kan mata.