Annons:
Etikettallmänt
Läst 1314 ggr
Sofia Brolin
2018-06-04 18:35

Hur ska jag övertala mina föräldrar?

Jag och min syster vill övertala våra föräldrar att skaffa marsvin. Problemet att vår familj är allergisk mot hö men jag har hittat smarta tips på nätet. Men speciellt pappa vi inte ha det för att han hade en kanin när han var liten och den skötte han inte så speciellt får kaninen blev så aggressiv att  dom fick ge bort de efter ett halvår. Därför tror pappa inte vi kan ta ansvar för marsvin. Han tror att det enda marsvin gör är att lukta illa och bara bajsa hela tiden (Vilket inte är sant!) och jag har förklarat för honom 1000 gånger!? 

Hur ska jag och min syster göra?

  • Redigerat 2022-05-02 20:54 av Ida Adler
Annons:
Redowleye
2018-06-04 18:48
#1

Ett nej är ett nej.

Aleya
2018-06-04 18:56
#2

Ja tjata är ett dåligt sätt. Jag skulle säga vänta. Och att kanske få vänta tills ni är äldre. Djur är ansvar. Och anser föräldrarna att ni inte är redo så är det bara acceptera

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Ljungåsen
2018-06-04 18:57
#3

Jag är så tråkig att jag tycker att om man ska ha marsvin, så ska det vara hela familjens djur, inte bara barnens. Om man skaffar marsvin i en familj där de vuxna saknar intresse så ökar risken för att djuren inte kommer tas om hand ordentligt, att de inte får den kost de behöver, och framför allt att de inte får den veterinärvård de behöver när de blir sjuka.

Lillyrod
2018-06-04 20:03
#4

Jag håller absolut med #3

MonicaLagerquist
2018-06-04 21:42
#5

Vill inte era föräldrar att ni skaffar marsvin så får ni finna er i det.

Stolt ägare till fem La permer

Sofia Brolin
2018-06-05 23:07
#6

ok

Annons:
[Gnagare2]
2018-06-06 08:05
#7

Mina föräldrar lyssnade aldrig på mig när jag var ung,och ville ha djur,så jag blev bestämd och målmedveten i att sätta upp  målet att den dagen jag flyttade hemifrån,får jag skaffa hur många djur jag vill.

Och det målet nådde jag den dagen jag inte längre var "underordnad" mina föräldrar.

 Man ska förstås veta att ha djur innebär ett stort ansvar plus att det kostar pengar med veterinärvård,mat och sådana saker. 

Men jag tycker TS ska sätta upp det målet. Att den dagen du flyttar hemifrån får du skaffa vilket djur du vill. Jag vet hur frustrerande det känns att försöka få ens föräldrar att lyssna på en.  Men kämpa på. I framtiden sitter du med egen bostad och kan göra vad du vill.

[MarsvinsBästaVän]
2018-06-06 09:41
#8

Jag tycker inte att du ska tjata, vänta ett tag och se vad dom säger. Försök få dom på tanken att skaffa ett marsvin. Att din pappa säger så där så måste du få han på ett annat spår iallafall.Hoppas det löser sig❤️

Chinesecrestedlover
2018-06-06 14:03
#9

Hej!

Allergi mot hö = kan inte ha marsvin. Tyvärr är det så enkelt, för marsvin behöver hö. Hökuber osv. duger inte, de behöver bra hö och i stora mängder. Detta fungerar inte speciellt bra ihop med allergi.  Tyvärr är inte marsvin passande i er familj av den anledningen och eftersom era föräldrar inte har intresset så fungerar det inte heller. Marsvinen skulle vara deras ansvar och antar att det skulle vara era föräldrar som skulle behöva stå för alla kostnader = de måste själva ha intresse för marsvin.

Mvh/Chinesecrestedlover

Sofia Brolin
2018-06-06 17:51
#10

Jag mena att man kan medicinera året om och så. Självklart ska marsvinet ha hö om vi skaffar marsvin

Ljungåsen
2018-06-06 18:20
#11

#10 Jag hoppas du är medveten om att marsvin är flockdjur och ska hållas i par eller grupp. Att ha ett ensamt marsvin är ett brott mot djurskyddslagen. https://marsvin.ifokus.se/articles/4d71586bb9cb462244068e1f-varfor-ska-man-inte-ha-marsvin-ensamma?articles-1

Randomel93
2018-06-06 18:35
#12

Jag kan ha fel men jag vill minnas att det inte är bra för kroppen att medicinera allergi för ofta (året om som du sa) ingen medicin jag hört om iaf, dock om det finns så vill jag gärna veta! :)

[lifebyanki]
2018-06-06 20:09
#13

ett nej är ju ett nej, hur gammal är du? jag ville ha marsvin sen jag var 14-15 ungefär och allt jag behövde göra var att skriva en (låååång) uppsats om marsvin så mamma visste vad jag gav mig in på och att hon visste att jag var seriös och verkligen ville, jag gjorde klart uppsatsen samma kväll och jag fick tillåtelse med kraven att jag skulle betala allt och att mamma fick sälja dom om hon ansåg att jag inte tog hand om dom. jag betalde allt förutom hö, spån och halm, vetrinärvård kommer dom hjälpa till att betala men jag kommer stå för den mesta kostnaden, det är ett större ansvar än vad man tror och många förstår inte det

Annons:
Novachan
2018-06-06 20:47
#14

Behöver inte upprepa goda råd och förklaringar…

#10 Det är inte rekommenderat att medicinera mot allergi året om. Speciellt när det inte är nödvändigt i sådant här fall! Alla allergimediciner hjälper olika mycket också, även om man tar medicin kan man ha kvar en massa besvär - vissa besvär lindras bara (alltså inte lika jobbiga som om man inte hade tagit någon medicin). Är ju inte kul att leva med allergibesvär året om. Tänk dig att i princip vara förkyld varje dag… I värsta fall andningsproblem varje dag…. Är inget jag skulle vilja utsätta mig själv eller mina familjemedlemmar för!

Jag vet inte vad det är för tips du har hört/läst om så kan ej säga om de ens är sanna… men marsvin i sig sägs vara allergiframkallande djur också! Och om man nu redan har en allergi, mot hö dessutom, så låter det inte alls som ett bra husdjursval. (Likaså andra husdjur som äter hö ex. kanin) (Någon annan kan förklara bättre om att marsvin är allergiframkallande och vad det innebär om så behövs)

Travis D
2018-06-06 20:47
#15

#13 gjorde samma sak när jag ville ha häst (och 2 hästar) då skrev jag två 10 sidiga uppsatser om nödvändiga saker m.m Som visade både mamma och pappa att jag var redo för häst. 

Tipsar verkligen om att testa att skriva en låång uppsats. Skriv om mat, vet-kostnader, tid och sånt :) Dock så kan ju hö allergin vara ett problem men kan du inte ha marsvinen i ett eget rum (Dit den allergiska inte går) eller ha höet i ett typ "förråd"

UlrikaD
2018-06-07 08:41
#16

Jag vill inte svara exakt likadant som andra. Men känner att jag måste skriva angående allergin Jag är själv en person som år efter år åt först tabletter för det kliade och jag fick utslag. Sen ögonen och sen utslag över hela kroppen. Nackdelen blir att man är med djuren mindre. Även om man tror att man kämpar sig igenom så gör man inte det lika ofta. Mitt blev bara värre även om det tog ett tag. Sen fick jag leva med astma-spray i handen och när jag varit inne i deras rum så väste jag och kunde knappt prata. Allt detta pga hö.Men det visste jag om för jag har alltid varit allergisk mot hö. Men sen blev jag mer "kliig" av ett annat djurslag. Som inte hade med hö att göra. Och varje gång jag klappade så kliade det. Kunde ta sandpapper på mig för det kliade så. Och sen satte det sig då illa på lungorna att det blev akut till sjukhus med massa insatser. Fast sjukvårdare i ambulansen sätt och skrattade åt mig. För han frågade såklart vad jag gjort när jag satt och väste efter luft samtidigt som jag kliade mig. Och jag sa som det var. Jo jag satt ju bara här i lugn och ro, tittade på tv och kliade min igelkott under hakan. Det tyckte han var jättekul. Hade kvar dom ett halvår till (inte sjukvårdaten;) sen kunde jag inte båda dom längre och fick ta medicin både före och efter. Och då blev det så, dom fick mindre uppmärksamhet fast det var ju absolut inte vad man ville. Sen flyttade jag till nytt hus utan kottar och utan hö och fick en hel uppenbarelse. Är det såhär det känns att andas? Det vill jag nog fortsätta göra ett bra tag till! Känns ganska skönt faktiskt.😘🦔

Sofia Brolin
2020-05-04 21:08
#17

Hej, igen.

Det känns väldigt konstigt att skriva igen på den här tråden, för det var ju två år sedan jag och min syster skrev detta inlägget med typ gråten i halsen av missnöje över att vi inte fick ha marsvin. Men jag känner verkligen att jag behöver tacka er, från att avrådda mig från att skaffa marsvin. Jag var inte mogen, och om det skulle bli av så skulle mina föräldrar inte hjälpt till så mycket, eftersom de har liksom inget intresse för marsvin. Och min hö allergi och mitt hittande av "smarta tips" på nätet. Jag kanske är hård mot mig själv nu, men gud vad jag höll på. Om man är allergisk mot hö, så är man. Jag ljög när jag skrev det där om att du skulle finnas medicinering mot allergi, för jag hade egentligen ingen aning om vad jag pratade om. 

Med vänlig hälsning en "äldre Sofia"!

Chinesecrestedlover
2020-05-04 21:39
#18

#17 Hej igen! Skönt att höra att du lyssnade till råden du fick och att du nu ser att det var rätt beslut att inte skaffa marsvin.  Mvh/Chinesecrestedlover

Sofia Brolin
2020-05-04 22:38
#19

#18 Ja, håller med dig. Jag är glad att jag faktiskt lyssnade på er. Är verkligen glad att såna här sajter finns (Vad hade man gjort utan dom?!).

Upp till toppen
Annons: