Nyopererad tjej
För ett tag sen upptäckte jag en knöl på ena min flickas hals, Idag opererades hon! Jag följer alla veterinärens råd och instruktioner till punkt, men vad är era erfarenheter? Jag har aldrig varit med om detta förr och vill veta hur det gått för andra! Tecken på smärta? När börjar hon äta grönsaker igen? Äta hö igen? När är för länge innan hon börjar äta igen? Etc? Jag är så orolig för min älskade tjej, hon har knappt rört sig sen vi kom hem förutom när jag matade henne med Critical Care. Vill veta alla olika historier, alla olika erfarenheter!
Jag har låtit operera ett antal marsvin genom åren. Hur trött marsvinet är efter operationen beror förstås dels på vad det var för slags operation, och vilka sövningsmedel som användes. Jag har hämtat hem marsvin som varit som disktrasor och absolut inte ätit någonting, och sådana som glatt mumsat hö hela bilresan hem, så det är väldigt, väldigt olika. Det som är viktigt är att 1) du stödmatar och 2) marsvinet blir ordentligt smärtlindrat. Ett marsvin som har ont äter sällan själv. Ett tydligt tecken på smärta är om marsvinet sitter stilla, med tassarna under sig och uppburrad päls. Syns tydligast på släthår. Är hon ordentligt smärtlindrad då borde hon börja äta åtminstone delvis själv senast i morgon bitti. Bästa sättet att hålla koll på om hon äter tillräckligt är att väga henne. Och äter hon inte tillräckligt själv så måste du fortsätta stödmata även om hon äter. Gräs kan göra underverk för aptiten. Är hon invand på gräs så kan du ge större mängder, annars får du vara lite försiktig.
Får ge mig ut på gräsjakt imorgon! Hon verkar piggna till lite, väldigt lite nu allt eftersom. Snart dags för antibiotika och dubbel smärtlindring. Gör så ont i mammahjärtat att se henne såhär. Hoppas på snabb men också effektiv återhämtning. Tänk ställa klockan under natten också och komma till henne några gånger.
Jo, jag vet hur du känner dig. Det är hemskt när ens lilla älskling inte mår bra, men den trötthet du ser nu är mest sannolikt efterverkningar efter narkosen, och inget tecken på att någonting är fel. En av mina flickor opererade bort en knöl på halsen för ett par veckor sedan. Det var ett aterom, och själva operationssåret var runt fyra centimeter stort. Hon var låg på kvällen samma dag som hon opererades, och behövde stödmatas, så hon fick sitta själv över natten. Morgonen efter var hon nästan sig själv, och slängde sig över morgongrönsakerna, så då fick hon flytta ihop med snällaste kompisen (min kastrat). Någon mer stödmatning behövdes inte, och en vecka efter operationen flyttade hon och kastraten ihop med resten av flocken. Jag hoppas din tjej också mår någorlunda bra imorgon.