Veterinärbesök
Här kommer ett långt inlägg om dagens veterinärbesök: Idag tog jag mina hanmarsvin Charlie och Honing som nästan är sex år gamla till veterinären. Honing har länge haft problem med en knöl under hakan och ögon som nästan ser blinda ut. Vi hade tidigare varit hos mälardalens smådjursklinik och träffat en stark rekommenderad marsvinsveterinär. Enligt henne fungerade Honings ögon bra och såg bara annorlunda ut. Hon menade också att det var omöjligt att ta reda på om hans knöl var en tumör eller talgkörtel samt behandla utan att söva ner honom. Nu åkte vi drygt ett år senare till Doctrivet i Tullinge. Genom att undersöka Honings ögon och ta röntgen kunde den nya veterinären konstatera att ögonen har en ärftlig obotlig sjukdom som väldigt sakta kommer göra honom blind. Hon röntgade även knölen och har skrivit ut en medicin vi ska testa för att se om knölen går bort. Genom en munundersökning och röntgen kunde hon även konstatera att hans baktänder är snea, vilket jag ska försöka rätta till så gott det går genom att låta honom tugga på pinnar. Charlie blev också undersökt och är frisk. Han kommer få vara Honings ögon vilket han redan är till stor del. Under åren har Honing gått från alfa till att följa efter och klänga på brorsan. Kommer följa upp med fler inlägg i denna tråd, ska boka återbesök om ca 2 veckor
Det ditt marsvin har är benmetaplasi även kallat äggskalsöga.
Marsvin är de enda djur som kan få detta. De bildar alltså benhinna i ögat. När cirkeln går runt så ökar trycket i ögat och man kan jämföra det med grön starr. Förmodligen kommer ditt marsvin att bli blind men det är något som de klarar väldigt bra.
Jag har 4 marsvin och alla har denna åkomma. Det är inte farligt och de har enligt min veterinär inte ont. Marsvin har inte alls lika känsliga ögon som vi t ex. Det finns ingen behandling för det utan det är som det är typ.
Om det är ärftligt eller inte vet jag inte men jag har inte hört att det skulle vara så.
Knölen under hakan däremot undrar jag om man kan få bort med någon medicin.
Vad fick du för medicin till din lille gris?
Jag känner instinktivt att tänderna borde ha slipats jämna för att hjälpa till att komma tillrätta med problemet. Mycket att gnaga på är jättebra. Massor av hö är bästa botemedlet för tänder. Det är jobbigt att tugga hö och det slipar tänderna väldigt bra förutom allt annat som är bra med hö.
===
Håller med om att det ser ut som benmetaplasi, möjligen i kombination med katarakt. Katarakt är relativt vanligt hos äldre marsvin, och kan leda till blindhet på sikt. Marsvin har rätt dålig syn till att börja med, så att bli blind är ingen större katastrof. En av mina är helt blind, och har varit så i flera år. Hon klarar sig precis lika bra som sina seende kompisar. Vad trodde veterinären att det var för slags knöl han har?
Veterinären gissar på inflammerad talgkörtel och har skrivit ut metacam
En av mina, inte hon som är blind utan en annan, fick också Metacam för en inflammerad talgkörtel (ett aterom), men det var för att inflammationen skulle lägga sig lite innan den opererades bort.