Sprucken knöl.
Hej behöver hjälp angående mitt marsvin skorpan. Skorpan är 2 år hon har fått en knöl för ett tag sedan, när jag besökte veterinären [på mobilen "corona" vänligt] Så sa han att jag skulle låta det va för stunden. Nu några veckor senare har den spruckit. Idag ramlade en skorpa av från knölen och sedan blöde det lite. Vad gör jag nu? Har tvättat såret med papper och vatten. Varje dag får hon 2 droppar c vitamin tillskot Obegrensat med hö och lite grönsaker per dag. Har separerat henne från de andra så ingen ska infektera såret då dem har en tendens att kissa på varandras rumpor. Uppskattar svar. / från en orolig anne
Knölar hos marsvin behöver man kolla upp hos vanlig veterinär. Det brukar krävas en undersökning för att veterinären ska kunna avgöra vad det är för slags knöl, och vad man bör göra åt den. Rekommenderar alltså ett veterinärbesök för Skorpan, hos marsvinskunnig veterinär.
Tack för svar, gud vad rädd jag blev trodde jag behövde avliva henne vid ett tag
#2 Just avlivning tycker jag inte att du behöver oroa dig för. Däremot så kan det krävas en operation för att bli av med knölen, oavsett om den spruckit eller inte. Det beror helt och hållet på vad det är för slags knöl, och var den sitter. Hon kan också behöva få medicin, exempelvis smärtstillande eller antiinflammatoriskt. Därför är det så viktigt att en marsvinskunnig veterinär får titta på henne i verkligheten.
Hej, jag åkte till veterinären i söndags, fått svaren av vad det var för knöl… Idag.
Det var en elakartad tumör som redan hade spridit sig. Dem säger att knölen inte spaeck utan på något sätt av en skada öppnats. Finns inte mycket att göra säger dem, man kunde prova hoperera bort den men den har ju redan spridits. Sedan hittade dem en början av en liten knöl…. Vid halsen
#5 Så ledsamt. Knölar hos marsvin är nästan aldrig elakartade, så det var verkligen maximal otur.
idag fick hon somna in……
men jag försöker tänka positivt, då det vore sjukt om mina andra marsvin får en knöl som är elakartad.
hon springer frit i himlen och äter gräs i stora mängder tack för hjälp.
Beklagar sorgen. Ta hand om dig och marsvinen!
Hemskt ledsen, beklagar😔