Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 379 ggr
Mini.marsvini
0

Vattenautomat? Nödvändigt?

Hej! Har kollat på vattenautomat eftersom mitt gamla marsvin (6 år och 78 människo år) har fått lite svårt med den jag har nu. Vad är fördelarna och nackdelarna? Varför är ”sugröret” de dricker lutat helt neråt och inte snett som vanliga? Tacksam för svar!

Ljungåsen
0

Här får du förtydliga dig lite. Vad har du för någonting idag? En vanlig vattenflaska? På vilket vis har din gamling problem med den? Använder hon den inte? Eller försöker hon och misslyckas? Varför vattenautomater ser ut som de gör har jag ingen aning om.

Mini.marsvini
0

Hej! Tack för svar:) det är en ”vanlig” kommer faktiskt inte ihåg vart ifrån den är men typ arken zoo? Den har inte en kula som de vanligaste, kan skicka bild så får du se vad jag menar👍🏼Pensionären svårt med den för att den är lite trög att trycka på, det räcker inte med tungan utan hon håller på och bitter på den. Hon får ju något men för lite för tiden hon lägger ner. Vet någon om vattenautomat är bättre eller är det bara slöseri på pengar?

Ljungåsen
0

Marsvin kan ju ha väldigt olika teknik när de dricker ur vattenflaska. En del är mer eller mindre ljudlösa, och andra väsnas som sjutton. Det viktiga är att de får i sig det vatten de behöver. Om du upplever att kulan i flaskan är onormalt trög, så kanske det är dags att köpa en ny? Jag har sådana här, och de tycker jag är bra, https://www.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/burtillbehor/skalar_vattenflaskor/vattenflaskor/279261 En annan orsak till trög kula skulle kunna vara att flaskan är smutsig i pipen. Hur ofta gör du rent den ordentligt? Med diskborste i själva flaskan och tops i pipen från båda hållen? En gång i veckan tycker jag är ganska lagom för det.

Mini.marsvini
0

Ja, jag tvättar den ofta. Kan göra det extra noga och se om det hjälper lite👍🏼Annars kan jag ju köpa den du tipsar om för den verkar väldigt bra! Tycker du de är enkla att rengöra?

Ljungåsen
0

Jag tycker de är någorlunda enkla att få rent, men det krävs förstås tops i pipen. Egentligen skulle jag önska mig en flaska med större hål som det var enklare att få ner diskborsten i.