Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 798 ggr
Hallonet
0

Hur behandlar man långa tänder?

Vad gör man m marsvinet har för långa tänder? Klipper? Undrar bara Skrattande

Bytte rubrik till en mer utvecklad sådan så att det blir lättare att veta vad tråden innehåller. /Felicia, Medarbetare på Marsvin ifokus

paronskrutten
0

Jo, man klipper

Helena

Abico
0

Marsvin har ju långa tänder och ska ha det. Så innan man gör något så ska man kolla upp hos veterinär eller annan kunnig person så att tänderna värkligen är för långa.

Hanna 

paronskrutten
0

Jo, självklart

Helena

Skrotan
0

man går till vet och dom klipper och filar ner dom så at dom är jämna:) sen om man är erfaren så akn man säkert göra det själv men man behöver kanske en speciel sax? jag skulle nog låta vet göra det i alla fall.^^

Hallonet
0

Okejj!

idipidi
0

I regel får inte marsvin för långa (fram)tänder. Det är sjukt nog vanligare att veterinärer tror att de är för långa och slipar ner dem än att de verkligen är för långa. Om de verkligen har för långa framtänder så är det i princip altid problem med kindtänderna som gjort att de inte ätit och därmed har även framtänderna blivit för långa. Man löser det alltså itne genom att bara klipap framtänderna.

För långa kindtänder kan man inte fixa själv och det är inte helt okomplicerat hos veterinären heller. Oftast går folk inte till vet. förrän marsvinet matvägrat ett tag och då är det svårt att få dem att börja äta igen, även om man söver och slipar ner kindtänderna. Ofta beror det också på bettfel och då återkommer problemen efter ett tag och man måste slipa ner dem regelbundet.

SparklingTindra
0

Jag har frågat förut, men jag måste fråga igen; Är det någon som vet exakt hur långa tänderna ska vara? Jag klipper mitt marsvins framtänder själv p.g.a. att han bara har tre framtänder (en är bortopererad) och vill inte klippa varesig för mycket eller för lite.

FeliciaS
0

Min virvelgrabb Cocos som var köpt i djuraffär hade inavlat bettfel som visade sig vid 3,5 års ålder. Vi fick regelbundet klippa tänderna på honom i djuraffären.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

primavera
0

läs om UV-ljus under skötsel,boende

Wiizy
0

#9 Ursäkta, men vad sjutton har det med denna tråden att göra? ;o)

Fick du inte veta hur man klipper tänderna hoss vet?

SparklingTindra
0

#10 om det är mig du frågar, så berättade han HUR man klipper men inte hur mycket

Wiizy
0

#11 - Men det fattade han väl att han behövde *hmm*  Frågade du inte? ;)

SparklingTindra
0

#12 Nä, jag frågade inte. Jag tänkte inte på det på grund av att jag var så lättad och glad över att han ens överlevde nersövningen.