Vilken marsvinspellets är bäst?
Hej!
Har länge använt ”Carrier” eller ”Kanin och marsvinspellets” som det heter, dock har denna dels slutat att säljas och har även märkt att den har rätt dåligt fiberinnehåll. Därför måste vi då söka ny marsvinspellets, så funderat lite vad ni brukar använda?
Har funderat lite på ”Science selective” fodret, som jag har fast i kanin typen till min kanin, vilket funkar superbra. Därför tänkte jag fråga om någon har erfarenhet av detta foder till marsvin? Är det bra näringsvärden? Gillar era små marsvin det?
Tacksam för svar!
- Redigerat 2021-06-11 21:39 av Cireea
Man behöver inte ge pellets överhuvudtaget till marsvin. Ger man dom rikligt med hö och mycket c-vitaminrika grönsaker dagligen så behövs ingen pellets. :)
Bara som ett tips.
Mina marsvin får enbart hö och grönsaker i deras kost. Till växande individer så kan det dock vara bra med nått lite extra. Men vuxna individer behöver sällan något utöver.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Jag har gett pro fibre rabbit till de som behöver extra fiber.
Mvh
Mig
Väldigt många pellets som säljs för att vara till marsvin är tyvärr inte speciellt nyttiga för just marsvin. Vill man ge pellets så gäller det att hitta en sort med högt fiberinnehåll, låg fetthalt och en balanserad kalcium-fosfor-kvot. Som jag ser det så finns det en pellets på marknaden som uppfyller allt ovan, och det är Oxbow essentials.
Sen är det så, som redan tidigare sagts, att de flesta vuxna marsvin inte behöver pellets alls.
#3: Hoppar in här och undrar: det är bra att ge pellets till växande marsvin förstår jag. När anses de vara vuxna så att man kan/bör sluta ge? Och hur mycket är lagom att ge till ett på cirka 5-6 månader? Tack för hjälpen!!
#4: Storleksmässigt så brukar de vara så gott som färdigvuxna i ettårsåldern.
Max en matsked pellets per marsvin och dygn, skriver Marianne Tonvall här
https://www.malarensmadjur.se/exotiska-djur/gnagare/marsvin/
Men som jag redan sagt i den här tråden, se till att välja en bra pellets. Oxbow essentials är bra. Även Burgess Excel Mynta är ett okej foder.
https://marsvin.ifokus.se/discussion/1549705/burgess-excel-marsvinspellets
Välj oxbow klart en ledare bland marsvinsfoder