Ta med marsvin som sällskap?
Jag har nu bestämt att jag ska ställa ut min ena hona ändå i västerås nu i december. Men då kommer jag till ett problem, då behöver jag ta med Teguila som sälllskap. För Teguila skulle bli jättestressad att bli lämnad ensam en hel dag utan sin Curry. Och hur gör man då? Får jag ta in henne som sällskap eller måste jag anmäla henne ändå? Måste jag betala något för att få ta med henne in i lokalen fast jag inte ska ställa ut henne? Hon måste väl också gå igenom hälsokontrollen?
Oj nu blev det många frågor men hoppas någon kan svara:) Jag behöver rätt snabba svar eftersom jag måste anmäla mig idag.
// Linda
Jag tror att du får ta med henne utan att anmäla henne, men dom vill kolla henne vid incheck.
kanske nån annan som kan svara som vet med säkerhet hur det går till..
man får ta med marsvin som inte ska ställas. det kostar inget extra men dem vill kolla hennes i inchecket.
Om hon blir stressad av att vara ensam, ta då med henne också.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Okej då tar jag nog med henne men då kom jag på ytterligare ett problem då blir ju Hugo ensam kvar :S Nog för att han inte skulle bli lika stressad men det känns ju lite taskigt att ta med alla 4 och lämna han ensam kvar hemma :S
Tänk även efter om marsvin som du ska ta med, kommer inte hon bli onödigt stressad av att åka med på utställningen? Jag ska lämna Sune och Wilma hemma den 1 december. Sune klarar sig fint, men jag var lite fundersam på Wilma ett tag, hon är inte anmäld eftersom hon hittils visat stressat beteende när det är för mycket folk omkring. Å andra sidan blir hon ganska orolig av att vara själv. Men jag kom ändå fram till att hellre orolig hemma, i den lugna miljö hon är van vid och Sune i buren ovanför att snacka med i krissituationer än med på utställningen där hon skulle få lätt panik.
Hanna
Jo det är ju sant men jag vet inte hur hon skulle reagera på utställningen. Hugo som brukar bli stressad när det är mycket nya ljud och folk blev helt kolugn på utställningen. Han satt lungt och fint när domaren titta på han och slickade tillomed på domaren! :O :D Så dom reagerar aldrig som man tror.
Men teguila har varit till veterinär flera gånger och hon har inte visat några stress syptom då. Det jag är mest rädd för är att hon tror att Curry har försvunnit för gott och blir så stressad så hon åker på någon sjukdom eller hjärtinfarkt. Ja vet att jag är hönsmamma ;) Men egentligen skulle jag kunna sätta hennes bur närmare killarnas så kan hon sitta och prata med Hugo men tror ni Hugo skulle bli för frustrerad då så han står där i timmar och skriker? Åh jag har beslutsångest :P

Linda, jag tog med Våfflan som sällskap till Maggan, vilket gick super bra. men dom kollar igenom henne, kostar 0 kr för henne osv. ;P
Jag tog med Våfflan för hon inte kan vara ensam, det blir panik, och för Maggan inte skulle vara ensam med okända marsvin, men där var jag en hönsmamma, för Våfflan kunde vart hemma å Maggan hade ju mig ;)
Men lämna både Teguila & Hugo hemma då? Dom lär väl ändå inte Dö för du är borta? ;O) förstår ju att du e orolig, men du kanske bör ha hemma dom så dom inte blir stressade, jobbigt att ta med 5 marsvin och ha 2 som "sällskap" väl?
Vi är nog alla lite hönsmammor ibland :) haha nej jag vet att dom inte kommer dö men jag kommer bli så himla orolig för henne och sitta och tänka på henne hela dagen :P Jo det blir ju rätt mycket onödiga transportburar om alla ska med och jag har inte ens 5 transport burar så. Men jag gör nog så ändå att jag lämnar Teguila och Hugo hemma och sen stället ner Teguilas bur på golvet så dom kan se varann och snacka :) Och så får mamma gå och titta till dom så allt går bra. :)
#8 - Gör så, det blir nog bäst :)
Hanna

#8 ja gör du det Linda xD ;)

Jag ska också dit..Hihi.Hoppas vi ses
Okej vad roligt :)