Marsvin Corona?
Hej!
Jag undrar om marsvin kan få Corona? Och isf hur farligt är det för dem? Ingen av min familj har symtomer men vill ändån veta
Nej det är ingen risk att ni smittar dem med det
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#0: Det är inte omöjligt att marsvin kan infekteras med SARS-CoV-2, det coronavirus som ger Covid-19 hos människor. Det finns fall rapporterade där katter, hundar, minkar och lejon har smittats av viruset, efter att ha varit i kontakt med infekterade människor.
Det går inte att utesluta att andra små däggdjur som marsvin, kaniner och möss mm kan smittas, skriver CDC.
https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/animals/pet-store.html
Det har dessutom utförts djurförsök där man infekterat marsvin med SARS-CoV (det coronavirus som ger SARS hos människor), och de blev mycket riktigt infekterade och utvecklade lunginflammation.
Det finns nog alla skäl i världen att låta bli att hantera sina marsvin om man misstänker att man fått Covid-19.
#2 Det har inte varit samma corona, finns olika
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#3: Det var ju det jag skrev? Att man infekterat marsvin med ett annat coronavirus (SARS-CoV).
CDC uttalar sig däremot om det nu aktuella coronaviruset, och säger att man inte kan utesluta att det kan drabba bl.a. marsvin. Alltså finns alla skäl att vara försiktig.