Lunginflammation/Luftvägsinfektioner
Min kärna gris fick Lunginflammation/Luftvägsinfektioner.
Dagen innan var hon pigg som vanligt. Nästa dag märkte jag att hon inte alls var pigg och knappt åt någon och hon hade svårt att andas. Nästa dag var det värre och åkte till akuten. Fick reda på att hon hade fått Lunginflammation/Luftvägsinfektioner och det är en tuff sjukdom. Valde att köpa alla mediciner, hade henne i en annan bur och hoppades på det bästa. Tyvärr nästa dag blev hon värre. Hon låg ner och kämpade med luft. Dagen efter det orkade inte hennes kropp mer…
Så förbannat hemskt! Fyra dager och sedan borta 😩
- Redigerat 2021-06-11 21:35 av Cireea
Jag har varit med om samma. Tyckte att han andades lite konstigt. Åker dagen efter akut in en lördag. Fick medicin och på eftermiddagen somnade han in.
Jag beklagar det som hände. Aldrig roligt när ett djur avlider.
Mvh
Mig
#0: Beklagar sorgen.
Lunginflammation/luftvägsinfektion blir väldigt fort väldigt allvarligt och man behöver sätta in antibiotika och stödmatning med en gång för att marsvinet ska ha en hyfsad chans. Man behöver in till veterinären i samma stund som man upptäcker att det är ett problem.
Jag har också haft ett marsvin med luftvägsinfektion. Han överlevde.
Undrar hur stor procent som överlever denna sjukdom? Med tanke på lidandet som den får.
#2: Hanar är nog lite starkare än honor. Mitt marsvin fick, hos veterinären, sprutor direkt och i munnen men tyvärr…
#4: Jag tror inte att det är någon egentlig skillnad mellan könen, gällande just det här.
Däremot så tror jag att många marsvin kommer till veterinär alldeles för sent. Marsvin är bytesdjur och är extremt skickliga på att låtsas vara friska. När man som människa märker att marsvinet är sjukt, exempelvis för att det inte äter, då har det varit sjukt ett tag, och då är det akut på riktigt. Det handlar om timmar max man har på sig att ta sig till veterinär.
#5: Ja, marsvin och andra däggdjur döljer sjukdomen men i detta fall hörde jag inte hennes problem med andningen dagen innan. (Eller så har jag inte tänkt på det).
Allt gick extremt snabbt.
Hopp, nu vet man detta om det skulle hända igen…
#6: Det är alltid lika jobbigt när man förlorar en älskad liten, och luftvägsinfektioner kan vara väldigt dramatiska. Jag är verkligen ledsen för din och marsvinets skull.
När någonting sådant här händer så tycker jag det är klokt att fundera igenom både vad man såg, och hur man reagerade, för att kunna reagera fortare nästa gång - och då kanske kunna få en bättre utgång.