Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyra
Läst 211 ggr
IsaBellalamulta
0

Svamp?selnic?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hej!

Jag har egentligen en profil här som jag inte kom åt. Gjorde därför en ny. Men nu till frågan. Mitt marsvin har varit torr på öronen under hela sina 6 år , smörjer därför med kokosolja och det lugnar sig direkt. Hans rumskompisar har inga problem. Nyligen har han dock börjat rycka päls på ryggen med tänderna och ser väldigt mjällig ut. Jag googlade en massa och fick upp det här blogginlägget om teddy/rex marsvin:

http://blogg.agria.se/marsvinsbloggen/2012/04/06/teddy-ar-ingen-ras-det-ar-en-svamp/

Dem menar alltså att hudproblem hos en teddy oftast beror på svamp,. Tycker verkligen det verkar stämma på min lille Ted, därför köpte jag fungoral och han får en dusch 1-2 gånger i veckan med detta schampo. I skrivande stund har han schamponerats tre gånger och direkt efter dusch och fön ser han helt frisk ut på ryggen men nästa gång han ska behandlas är mjällen tillbaks. Börjar därför bli orolig för min Ted och undrar om någon har varit med om liknande? Fungerar schampot kanske bättre efter ett par behandlingar?

Ps. Tar honom självklart till veterinär om fungoral-schampot inte skulle hjälpa så det behöver jag ingen uppmaning om att göra. Kan tillägga att han äter och är glad och social precis som vanligt!

Ljungåsen
1

Å stackars liten, det där är rejäla mängder mjäll. Inte konstigt att han är där och kliar.

Jag får väl börja med att säga att marsvin kan ha både marsvinsskabb (sellnick) och svamp samtidigt. Det går inte att från bilderna säga att han inte har skabb också, och min erfarenhet när det gäller svamp man inte blir av med är att det ofta finns skabb med i spelet.

Jag har en teddy jag också, som emellanåt drabbas av mjäll. Inte lika mycket som på bilden, men åt det hållet. Jag brukar smörja mjälliga stället med salicylsyrevaselin, vänta någon timme, kamma igenom stället försiktigt med fintandad kam så att mjällen släpper från pälsbotten och sedan schamponera med antingen Malaseb eller Fungoral. Gnugga ordentligt i pälsbotten med fingrarna.

Sedan får marsvinet sitta med schampo i pälsen i 10-15 minuter ordentligt invirad i handduk och filtar så han inte blir kall, och äta jättegoda grönsaker så han åtminstone tycker det är lite kul att bli hanterad. Efter det blöter jag ner honom, schamponerar upp ett nytt lödder, återigen med mycket fingertoppar i pälsbotten, sköljer jättenoga och fönar honom helt torr.

Kollar sedan pälsbotten varje dag, och använder prob olja om det finns minsta tendenser till mjäll.

Schamponerar en eller två gånger i veckan med Malaseb/Fungoral så länge som det finns feta mjäll. Det brukar räcka med två eller tre gånger, sedan är mjällen borta. Brukar bara behöva smörja med salicylsyrevaselin och kamma inför första gången, och bara om mjällen är som en sån där fet kaka som på bilden.

Malaseb men kanske ändå mer Fungoral kan torka ut pälsbotten så det ser ut som det finns mjäll kvar fast det egentligen bara är torrt skinn, så det ärklokt att vara uppmärksam. Kommer man i det läget kan en schamponering med prob schampo hjälpa till att återfukta pälsbotten.

Det kan också vara klokt att ge extra c-vitamin. Det finns teorier om att låggradig c-vitaminbrist kan vara en av orsakerna till svamp i pälsbotten.

Vänder det inte på ett par veckors behandling så skulle jag ta honom till veterinären. Då är det förmodligen skabb i botten som ställer till det.

IsaBellalamulta
0

#1: #1: okej, tack för att du tog dig tiden att läsa! Jag fortsätter som jag gjort då men låter han sitta längre med schampot, än så länge har jag gjort som det står på flaskan, alltså 5 minuter. Ja visst är det smart med godsaker och varm filt, fungerar varje gång ;D

C-vitamin får han gott om så det kan inte bero på det. Däremot om det inte går över så får jag se till att få stronghold utskrivet och sanera buren helt enkelt.

Har ingen prob hemma, kan jag ta kokosolja kanske?

Ljungåsen
0

#2: Det borde fungera även med kokosolja, men jag har inte provat själv. Jag gillar prob olja, så det är det jag har hemma.

Det som jag tycker har gjort all skillnad I hela världen är smörjandet med salicylsyrevaselin för att lösa upp den feta mjällkakan, och sen kam för att få bort den från pälsbotten.

Jag hoppas du får ordning på det. Mjäll är ett elände.

IsaBellalamulta
0

#3: tack, jag testar det med då!