Nyköpta honor har böld
Min en marsvin gick bort och köpte två honor på 7-9 veckor. Efter en vecka kände att en av marsvinen har en böld under hakan. Åkte till veterinär och hon hittade ett sår vid kinden och möjligtvis orsakat bölden. Hon sa att operationen kan vara riskfyll eftersom hon är så liten. Haft tidigare marsvin som också haft böld. Den ena sprack själv och fick spruta koksaltlösning och den andra opererades men dessa marsvin var äldre.
Såret är nog tyvärr från mitt anda äldre marsvin. Hon har alltid varit lite elak.
Kände på den andra honan idag och hon har också böld men hittar inget sår!
Vad gör man?
- Redigerat 2021-06-11 21:25 av Cireea
- Redigerat 2020-12-07 19:02 av Puffarna
Hade de varit mina marsvin så hade jag tagit båda småtjejerna till veterinären, och sedan låtit veterinären besluta om lämplig behandlingsmetod. Någonting mer än att det är riskfyllt att söva en sån liten borde väl veterinären ha sagt? Vad är alternativet? Hon kan ju knappast springa runt med en obehandlad böld tills hon är stor nog att sövas?
Bölder kan komma även från insidan, typ om de sticker sig på ett höstrå. Eller orsakas av inflammation i en tandrot. Man behöver inte alls se någonting från utsidan.
Spontant känns det osannolikt att ditt äldre marsvin orsakat det här, tycker jag.
Har läst att marsvinen får inte ont av bölden men bölden försvinner inte. Som sagt den ena marsvinet jag har haft sprack bölden och det läktes.
Nackdelen för marsvinen är om jag tar båda till operation, resan dit, undersökning, sövas och om de överlever utsätt för tvångsmatning tills dem klarar sig själv. Är det värt det för marsvinen? Veterinären sa att de tar cirka 5500 kr för en operation. Visserligen är jag med i Agria men ändå.
?
- Redigerat 2020-12-07 20:16 av Puffarna
#2: Alltså med all respekt, osv men det där var bland det dummaste jag hört. Naturligtvis är det rejält obehagligt att ha en böld. Det trycker och spänner i omkringliggande vävnad, och blir den tillräckligt stor så gör den definitivt ont. Att låta den vara så att den spricker av sig själv gör även det rejält ont.
Dessutom är det ett brott mot djurskyddslagen att inte ge sina sjuka djur adekvat vård.
Normalt krävs ett par dagars stödmatning efter en operation. Ett par dagars obehag får alltså vägas mot kanske sex års prima liv. För mig är valet lätt.
#3 Håller med dig!
Tänk inte på pengarna nu. Det skulle du ha gjort innan du skaffade dem! Man ska alltid ha en buffert för veterinärvård. Ibland kan det hända saker i livet och pengarna gått till annat men då får man ta ett lån.
Mvh
Mig
När jag skrev: Nackdelen för marsvinen är om jag tar båda till operation, resan dit, undersökning, sövas och om de överlever utsätt för tvångsmatning tills dem klarar sig själv. Är det värt det för marsvinen?
Menar jag att är det humant att utsätta marsvin så mycket - resan dit, undersökning, sövas, operation och om de överlever utsätt för tvångsmatning. Ska man istället gå den naturens gång?
#5: Vad menar du med att låta naturen ha sin gång? Att göra ingenting och låta marsvinen plågas av sina bölder tills dess de dör av sig själva? För jo, de plågas.
Hade de varit mina hade jag opererat, om det var den lösningen som veterinären förespråkade. Jag tror säkert att det är vad marsvinen själva skulle ha valt, om de kunnat välja. Ett par dagars obehag, som sedan kan ge sex års prima liv.
Alternativet är ju konstant obehag/smärta tills dess de dör. Ett solklart brott mot djurskyddslagen.
Japp naturen har sin gång. Jag har haft så många marsvin honor som har fått sjukdom förut ex löss/kvalster som har varit på veterinär och tvångsmata och inte överlevt. Det är plåga för marsvin och psykiskt knäckande och särskilt när det inte hjälpte ett smäck!
Av alla mina 16 honor jag har haft är det endast två honor blev nästan sex år. Lite deppigt.
- Redigerat 2020-12-08 20:05 av Puffarna
Mina småttingar mår inte dåligt av bölden. Däremot hoppas jag att bölden spricker tillslut eftersom jag har varit med det en gång. Läst att man kan även hjälpa marsvinet på traven med att trycka försiktigt på bölden när den har blivit stor.
Tänk dig att du har en stor varböld på din rygg, eller kanske ditt ansikte. Tänk dig att den blir så varfylld, såpass stor att din hud spricker. Tänk dig känslan när din hud inte klarar av trycket längre utan går sönder och säras i ett rivsår för att släppa ut varet som samlats. Låter det skönt?
#8: Att de inte mår dåligt av bölderna är skitsnack, och det är skrämmande att du inbillar dig det. Det du planerar att göra mot småtjejerna är rent djurplågeri och inget annat.
Jag har också haft en större mängd marsvin genom åren. En del av dem har opererats och stödmatats efteråt. Alla har blivit friska efter det.
Allvarligt TS!
Det du pysslar med är djurplågeri. Om det nu är så att du är en verklig person?
Är detta sant hoppas jag att man kan ta reda på vem du är och polisanmäla.
Helt utan respekt verkar du inte riktigt riktig.
Nu är bölden borta på båga honorna!
Veterinären opererade inte bort dem utan naturen fixade det!
Flera var emot detta men bra att jag valde det rätta…
Eller hur. Du kan sluta trolla nu för vi bryr oss inte längre.
Inlägg #14 borttaget efter grova påhopp och vidriga uttalanden.
Tråden låses och TS har fått skrivförbud.
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck