Ensamt marsvin
I torsdags dog Charlie vilket har lämnat hans bror Honing (6 år) ensam. Vi väger honom nu varje dag vid samma tid så vi kan stödmata om han blir deprimerad och går ner i vikt. Självklart letar vi nu efter en ny kompis både högt och lågt. Därför testar jag även här om det finns någon i storstockholm eller som bor nära en järnvägsstation som har en marsvinshane vi får adoptera.
Jag tar gärna emot tips på vart vi kan hitta ett marsvin. Vi har kontaktat marsvinshjälpen, kontaktat säljare på blocket samt gått med i div marsvinsgrupper på facebook.
Jag har även en fråga. När vi städar buren brukar vi lämna lite spån för den bekanta lukten, ska vi fortsätta så Honing känner lukten av Charlie eller blir han bara mer ledsen av det?
Jag skulle ta kontakt med Eragons. De är verksamma i Göteborgsområdet, men har en del kontakter i Stockholm.
I väntan på ny kompis skulle jag definitivt spara lite spån i buren som luktar hemma. Och sysselsätta mig så mycket med honom som möjligt, och muta med alla hans favoritgrönsaker (i måttlig mängd förstås).
Jättebra att ni har ordentlig koll på vikten!
Lyssna på henne jag vet inte om det bara är jag men om jag hade varit i samma situation så hade jag köpt två så att samma sak inte händer med den nya kamraten.
#2: Hanar ska hållas i par, inte i grupp - då blir det bara bråk. Alltså är det en ny kompis han behöver.
Jaha. Kan man också ha pappan med sonen det har jag just nu och det funkar bra. De kan gurra ibland mot den ena men det är väl bara dominansbeteende?
#4: Ofta fungerar det bäst om det är lite åldersskillnad på pojkarna, men om de är släkt eller inte bryr de sig inte om. Burrande är normalt. Alla killar burrar ibland.
Skönt att höra!
Har du hittat en kamrat? Jag har en snart fyraåring som förlorade sin bror idag. Skinny och heter Roger.