Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: beteendeavelungar
Läst 353 ggr
[pamo]
0

Hanar könsmogna innan 3 veckor?!

Har en kull ungar som är 2 veckor och 4 dagar. Flyttade över de 2 hanarna till pappan nu ikväll då de går runt o kurrar, vickar på rumpan o rider på sina systrar.. Aldrig haft så unga hanar som beter sig såhär, är det normalt???

• Redigerat 2021-06-11 21:28 av Cireea
Frejathegurl
0

Jag vet inte eftersom jag inte har så mycket kunskap jag också. Min hona fick barn för fem veckor sedan på måndag. Och jag särade på hannen på måndag när han var 4 veckor gammal. Och det gick bra. Men då jag försökte sätta tillbaka honom med honorna så började han gurra.

redets
0

Hej, jag brukar sära när de är ca 4 veckor men vet en uppfödare som fick en parning mellan syskon tidigare än så så visst kan det hända men mycket ovanligt. Vet uppfödare som haft hanar kvar till 7 veckors ålder också utan att det hänt något.

[pamo]
0

#2: Brukar också sära på dem när de är mellan 4-5 veckor, men vågade inte chansa.. Tog det säkra före det osäkra. Nu får dom gå med pappan. Känns dock lite jobbigt då den ena hanen var minst i kullen så hade velat ha honom kvar hos mamma ett tag till (dom diar fortfarande och det blir ju svårt nu..), men känner att jag absolut ej vill ta risken att det blir ungar.. Håller koll o väger honom ofta osv nu.

Frejathegurl1
0

Kan han dricka i buren? Annars är det inget problem. Men om han fortfarande diar då är det ett problem.

[pamo]
0

#4: Självklart kan han dricka :) Har haft marsvin i över 20 år till o från, så var inte just det som var problemet jag undrade över :) Har bara aldrig varit med om hanar som börjat så tidigt.

Frejathegurl1
0

Jag är inte så erfaren men haft marsvin i hela mitt liv ända sen jag var 3-4 år. Men vet inte så mycket om uppfödning. Men senaste gången vi fick ungar så hörde vi inte att han gurrade mot de två honorna men vi särade fortfarande hanen då han var 4 veckor.