Svårt fall av skabb!
Hej, vi märkte igår att ett av våra marsvin har kliat sig rejält på kinden så att hon hade tappat all hud. Och imorse så märkte vi ett till ställe som hon har kliat sönder på. Vi har bokat ett vetrinärbesök men just nu är våran bil trasig och finns inget hopp just nu. Jag undrar hur man ska göra så att hon inte kliar nå mer vi testat att sätta på henne en liten tratt men det funkar inte. Ska man ta bandage eller något sånt. Och jag har hört om de har skabb kan det nå tramarna och dö börjar bli riktigt orolig!! // Orolig person!
Ring någon online vett.
Ni måste få behandling utskrivet och börja behandla.
Är du säker på att det är skabb? Bild?
Jag har varit med om obehandlad skabb där det slutade med avlivning.
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Marsvinet behöver få komma till en veterinär. Så fort som det bara går. Obehandlad skabb är fruktansvärt plågsamt, och kan leda till att marsvinet dör!
Har ni inga vänner med bil? Grannar? Taxi?
Vi funderade att en av mina vänner som är bussig tänkte jag fråga men vet inte än annars kanske jag skulle åka tåg till vännes.
#4: Aj, stackars marsvin. Jag kan bara upprepa att hon behöver få komma till veterinär så fort som möjligt. Jag skulle åka in akut.
Det är ganska svårt att komma in på akut nu då bilen har gått sönder men ska försöka annars har vi besök på måndag kan hon klara sig tills dess?
#6: nej det går inte att vänta så länge. Ring first vet eller liknande. De skriver även ut medicin
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Jaha, så man behöver inte åka till veterinären?
#8: inte om du kontaktar first vet. Har använt de flera gånger med hunden.
…………………………………..
Ok, jag kollade lite runt och hur mycket kostar det att ringa dem?
#10: kommer inte ihåg. Men oavsett är det first vet eller en vanlig klinik. Jag hade ringt first vet direkt. Man bokar en tid o får ett video samtal
…………………………………..
Ok, tack!
#12: uppdatera gärna hur det går
…………………………………..
Ok, jag kommer göra det!
#6: Det kan absolut inte vänta till måndag. Läget är akut på riktigt.
Det där såret gjorde hon under natten.
Annars har hon ett vid munnen.
#16: Det är inte såren som är huvudproblemet. Det är smärtan och klådan som hon har.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Det går inte bussar?
Mvh
Mig
Vi åkte inte igår och vi försökte att kontakta first vet men hon har mindre ont idag. Och det är någonting positivt . Just nu har vi 7 marsvin en hane som vi köpte tror vi tog med skabben hit. Så i värsta fall så kan vi behöva avliva alla 7. Men det är i värsta fall.
Bussar går ju i umeå men inte så många på kvällen.
Avliva? Det viktiga är väl att de får komma till veterinär så snart som möjligt?
Är du säker på att hon har mindre ont så att hon inte mer går in i någon slags "apati" då hon inte kan påverka sin situation?
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Ja, igår så varje gång vi rörde på t.ex huvudet då fick hon panik och försökte att springa ifrån och så vidare, men idag på morgonen så såg det ut som hon inte har lika mycket smärta. Men det är ju bara hon som kan svara på det. Dessutom hennnes namn är Freja!
#24: Skabb är fruktansvärt plågsamt för marsvinet och ingenting som läker ut av sig själv. Hon behöver få komma till veterinär och få medicin! Att hon är lugnare idag säger egentligen ingenting, framför allt så kan du inte ta det som ursäkt för att inte ta henne till veterinären.
Att inte ge ett sjukt djur vård är ett brott mot djurskyddslagen.
Ok, vi har varit hos en vetrinär för någon vecka sen tror jag. Men iaf de skrapade på båda marsvinen som hade mest sår och kollade under ett mikroskop , och kunde inte hitta någon infektion eller löss. Då sade de att det kan vara någon sorts av parasit och då fick vi medicin som vi skulle droppa en droppe på deras nacke. Men i måndags fick jag Ringorm och undrar ifall det är marsvinen som kan ha smittat mig. Undrar ifall jag ska kontakta vetrinären igen? Några förslag?
#26: Bra att ni kom iväg till veterinär!
Visst kan marsvinen ha smittat dig med Ringorm. De kan ha Ringorm utan att visa några symptom. Med tanke på såren hos ditt marsvin så är det inte så lätt att avgöra om hon har symptom av Ringorm också.
Jag skulle nog ta telefonkontakt med veterinären, och höra om hen tycker ni behöver komma in igen.
Jag kan inte kontakta vetrinären just nu men undrar ifall jag ska kontakta dem eller ifall det kommer att förvinna med behandlingen de går igenom just nu.
Vad fick de för behandling? Jag har ingen större kunskap om just marsvin, men vet att Ringorm brukar kunna vara svårt att bli av med hos djur, och kräver upprepade behandlingar både av djur och djurens boendemiljö. Så jag tycker absolut att du ska kontakta veterinären så snart du bara kan (läs: i morgon).
En av marsvinen som vi såg tidigare i chatten har blivit mycket bättre. Både kring munnen men där bak så är det fortfarande likadant. Eftersom jag har fått Ringorm så behandlar vi dem med daktakort, och det verkar funka. Men på måndag nästa vecka så kommer vi droppa dem med medicinen igen. får hålla tummarna att de klarar sig.
Men vi upptäckte idag att en av våra ungar har kliat ganska mycket vid ögat och örat.
I alla fall gott nytt år!
Jag åkte till veterinären en natt med buss. Tog fyra timmar dit ungefär. Fick gå typ 1,5 timme till veterinären efter att ha åkt två olika bussar. Så det går om man vill!
Kan säga att det var kallt ute och lika jobbigt hem. Jag kunde inte vänta eftersom lagen säger att man är tvungen att uppsöka vård om djuret är sjukt.
Jag hoppas att det löser sig för dig! :)
Mvh
Mig
Tack, det hoppas jag också!